پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

زردزخم


زردزخم، یک عفونت بسیار مسری در لایه‌های خارجی پوست است. به‌وسیله باکتری‌های استافیلوکوک و استرپتوکوک ایجاد می‌شود. میکروب‌ها در اثر تماس مستقیم با شخص مبتلا به عفونت و یا تماس غیرمستقیم (از طریق وسایل شخصی نظیر لباس‌ها، حوله‌ها یا اسباب‌بازی‌ها) منتقل می‌شوند. این بیماری، دو تا پنج روز بعد از مواجهه یا فرد بیمار ظاهر می‌شود.
● علائم و نشانه‌ها
زردزخم به‌صورت تاول‌هائی که به آسانی می‌ترکند و چرک رقیق و زرد دارند، ظاهر می‌شود. زخم اولیه، معمولاً ابتدا در جائی ایجاد می‌شود که پوست به‌وسیله نیش حشره، خراش یا بیماری پوستی آسیب دیده است. اگر کودک به بینی‌اش دست بزند، تاول ممکن است در آن ناحیه ظاهر شود. تاول به‌راحتی می‌ترکتد و یک زخم باز و آبکی ایجاد می‌کند که به مرور، اندازه‌اش بزرگ می‌شود و ترشحات آن سفت می‌شوند و به شکل یک توده شبیه عسل سخت درمی‌آیند.
زردزخم به سرعت پخش می‌شود و کودک با خاراندن زخم و انتقال ترشحات روی پوست به دیگر نقاط بدن، این وضعیت را تشدید می‌کند.
نوع باکتری عفونت‌زا تنها از طریق تست‌های آزمایشگاهی تعیین می‌شود. اگر باکتری‌های استرپتوکوک عامل ایجاد عفونت شده باشد، پزشک مراقبت خواهد کرد که این بیماری، سبب بروز گلومرولونفریت که یک بیماری خطرناک کلیوی است، نشود.
● مراقبت خانگی
اگر تنها قسمت‌های کمی از بدن درگیر این بیماری شده باشد، زخم را با آب و صابون بشوئید. عفونت‌های استرپتوکوکی و استافیلوکوکی زیر توده‌ها افزایش می‌یابند. از پمادهای آنتی‌بیوتیکی که بدون نسخه مصرف می‌شوند، چندین بار در روز استفاده کنید. برای اینکه پماد، روی زخم بماند، زخم‌ها را با گاز استریل بپوشانید و کودک را از خارانین و پخش کردن بیماری نهی کنید.
● موارد احتیاط
- برای پیشگیری از زردزخم، زخم‌ها و خراش‌ها را با آب و صابون بشوئید و با باند استریل بپوشانید.
- زردزخم بسیار مسری است. اگر کودک زردزخم دارد، دیگر اعضاء خانواده را از نظر علائم زردزخم وارسی کنید و در صورت بروز علائم، سریعاً آن را درمان کنید.
- وسایل شخصی کودک نظیر حوله حمام، حوله دستشوئی و لباس‌های کودک را از وسایل دیگر اعضاء خانواده جدا نگه دارید. این امر موجب می‌شود که احتمال انتشار بیماری کم شود.
- لباس‌ها و ملحفه‌های کودک را مرتباً بشوئید. شستشوی عادی، به اندازه کافی آنها را استریل می‌کند.
- اگر درمان خانگی برای زردزخم مؤثر واقع شد، زخم‌ها را تا هنگامی‌که کاملاً التیام نیافته‌اند و پوست نرم نشده است، قطع نکنید. ممکن است مدت زیادی طول بکشد که این بیماری کاملاً بهبود یابد. اگر ظرف چهار یا پنج روز درمان خانگی مفید واقع نشد و یا زخم‌ها به پخش شدن و تکثیر یافتن ادامه دادند، با پزشک تماس بگیرید.
● درمان پزشکی
موپیروسین (باکتروبان) پماد آنتی‌بیوتیکی است که برای درمان زردزخم ساخته شده است و معمولاً بیماری را درمان می‌کند. پزشک برای پیدا کردن ارگانیسم ایجادکننده زخم‌ها، از آنها کشت تهیه خواهد کرد. اگر عفونت در اثر باکتری استرپتوکوک به‌وجود آمده باشد، لازم است یک دوره ده تا چهارده روز پنی‌سیلین تجویز شود. در صورت بروز عفونت‌های استرپتوکوکی، ممکن است تست‌های دیگری انجام گیرد تا مؤثرترین آنتی‌بیوتیک پیدا شود.
منبع : مطالب ارسال شده


همچنین مشاهده کنید