پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

زخم‌های معده و دوازدهه


این زخم‌ها که بر روی سطوح داخلی بدن پدید می‌آیند، در کودکان کمتر از افراد بالغ شایع هستند؛ ولی به هیچ‌وجه نادر نیستند و حتی می‌توانند در نوزادان نیز به‌وجود بیایند. کودکان نیز مانند افراد بالغ، در معده یا در دوازدههٔ (اثنی‌عشر) خود، زخم پیدا می‌کنند (دوازدهه اولین قسمت روده است) در واقع شیوع زخم‌های دوازدهه پنج برابر زخم‌های معده است.
زخم در کودکان سرسخت و کوشا به‌ویژه آنهائی که مشکلات خانوادگی دارند، شایع‌تر است. زخم می‌تواند در اثر درمان طولانی‌مدت یا کورتون، سوختگی شدید، بیماری‌های مغزی، مسمومیت خونی یا عفونت‌های شدید مانند مننژیت ایجاد شود.
‌● علائم و نشانه‌ها
کودکان مبتلا به زخم، عموماً قبل از غذا یا در شب در قسمت بالای شکم درد دارند. احساس عموماً با غذا خوردن تخفف می‌یابد. کودکانی که قبل از سنین مدرسه زخم دازند عموماً نزدیک ناف، درد احساس می‌کنند که این درد می‌گیرد و ول می‌کند و با غذا خوردن بدتر می‌شود. کودکان مبتلا، در هر سنی ممکن است خون قرمز روشن یا قهوه‌ای تیره بالا بیاورند یا در مدفوع‌شان خون وجود داشته باشد (که در این حالت، مدفوع به رنگ سیاه درمی‌آید). زخم‌ها ندرتاً علت دل‌دردهای عادی در کودکان هستند.
تشخیص قطعی زخم تنها با مطالعات رادیوگرافی دستگاه گوارش فوقانی یا با آندوسکوپی صورت می‌گیرد. آندوسکوپی عملی است که طی آن، مشاهده مستقیم معده به‌وسیله دستگاهی که به داخل مری فرستاده می‌شود، ممکن می‌گردد.
● مراقبت خانگی
بهبود موقت درد می‌تواند به‌وسیله آنتی‌اسیدهای خوراکی انجام گیرد. درمان خانگی دیگری توصیه نمی‌شود. کودک باید تحت‌نظر پزش قرار گیرد.
● موارد احتیاط
- تمام مدفوع‌های سیاه ذغالی نشاندهنده وجود خون در مدفوع نیستند. مصرف مکمل‌های آهن و خوردن بعضی غذاها مدفوع را سیاه می‌کنند. مدفوع باید آزمایش شود تا وجود خون در آن اثبات شود.
- دل‌درد کودکی که تحت فشار عصبی است احتمال بیشتری دارد که توسط استرس ایجاد شده باشد تا زخم.
- گاه چندین عضو خانواده به‌دلیل اینکه نوع زندگی و فشارهای مشابهی دارند، می‌توانند زخم داشته باشند.
● درمان پزشکی
پزشک تاریخچه دقیق و کامل کودک را بررسی می‌کند و به معاینه بالینی می‌پردازد. پزشک ممکن است دستور دهد که از دستگاه گوارش فوقانی رادیوگرافی شود. پزشک کودک شما را نزد متخصص گوارش خواهد فرستاد تا وضعیت او ارزیابی شود و احتمالاً آندوسکوپی انجام گیرد، مدفوع ودک از نظر وجود خون در آن، تست خواهد شد و شمارش سلول‌های خون انجام خواهد گرفت تا کم‌خونی ثانویه مورد بررسی قرار گیرد. پزشک احتمالاً بین غذاها و در هنگام خواب، ضد اسید تجویز خواهد کرد. داروهای گوناگونی وجود دارند که ترشح اسید را کاهش می‌دهند و موجب می‌شوند که پوشش معده قوی‌تر شود و یا ترشح مخاط در جدار معده افزایش یابد. پزشک همچنین پیشنهاد خواهد کرد که در رژیم غذائی کودک خود تغییراتی بدهید و در ضمن برای برطرف کردن فشارهای عصبی، روش‌هائی را پیشنهاد خواهد کرد.
براساس نظریات جدید، که زخم، در نتیجه عفونت با باکتری هلیکوباکترپیلوری ایجاد می‌شود، درمان شامل آنتی‌بیوتیک و بیسموت است.
تغییرات رژیم عموماً شامل اجتناب از کافئین (که در قهوه به مقدار زیاد وجود دارد) و آسپیرین است. درمان معمولاً می‌تواند در چندین هفته تا چندین ماه کامل شود.
منبع : مطالب ارسال شده


همچنین مشاهده کنید