چهارشنبه, ۲۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 17 April, 2024
مجله ویستا

۲۵ آذر: در شهر چه گذشت؟!


۲۵ آذر: در شهر چه گذشت؟!
هر چند تا همین چند ماه پیش پرداخت قبوض آب و برق در بانک‌ها بسیار متداول و یکی از دلایل شلوغی و ازدحام در شعبه‌ها همین مسئله بود
اما اجرای طرح پرداخت الکترونیکی قبوض تا حدود زیادی به حل این مشکل کمک کرده است. به این ترتیب، شهروندان می‌توانند از طریق ارتباط اینترنتی در منزل خود یا مراجعه به خودپرداز‌ها، قبوض آب و برق و تلفن را پرداخت کنند.
با توجه به کارآمدی این طرح و تاثیر آن بر صرفه‌جویی در وقت و هزینه، خوب است تا امکان پرداخت سایر قبوض، نظیر عوارض خودرو هم از این طریق فراهم گردد تا از حجم ترددهای درون‌شهری نیز کاسته شود.
البته شهروندان معتقدند در صورتی که گواهی و برگه تسویه حساب نیز به صورت الکترونیکی و از راه دور صادر شود به طور حتم از حجم مراجعات به ادارات مختلف کاسته خواهد شد که پرداخت اینترنتی خلافی خودرو و صدور گواهی عدم خلاف نیز جزء همین درخواست‌هاست.
● تعویض محصولات بهداشتی
محصولات بهداشتی همانگونه که از نامشان پیداست برای حفظ بهداشت به کار می‌روند. شامپو، کرم‌های بهداشتی و... از جمله محصولاتی هستند که استفاده از آنها فراگیر است و به دنبال آن تقلب‌هایی هم در این زمینه وجود دارد.
اما علاوه بر قاچاق و تقلب در محصولات بهداشتی، تعویض محصولات فروخته شده به مشتری می‌تواند عاملی باشد برای تهدید سلامتی مصرف‌کنندگان.
با وجود هشدار‌های وزارت بهداشت، گاهی مشاهده می‌شود که عرضه کنندگان محصولات بهداشتی، شامپو یا کرمی را که به مشتری فروخته‌اند پس گرفته و آن را با جنس دیگری تعویض می‌کنند و از آنجایی که معمولا در شامپو‌ها و برخی از کرم‌ها و شامپو‌ها پلمب شده نیست این امکان وجود دارد که محتویات آنها عوض شده باشد و به این ترتیب سلامت مشتری بعدی که جنس تعویض شده را می‌خرد در معرض تهدید قرار می‌گیرد.
انتظار می‌رود که عرضه‌کنندگان محصولات بهداشتی مطابق با دستور‌العمل وزارت بهداشت از تعویض محصولات بهداشتی به ویژه محصولاتی که پلمب شده نیستند، خودداری کنند.
● آجیل غیر فله‌ای
دیدگاه‌های صرفه‌جویانه باعث شده طولانی‌ترین شب هر سال با مصرف آجیل‌های فله‌ای و غیر بسته‌بندی شده‌ صبح شود. این در حالی است که به گفته کارشناسان، سم آفلاتوکسین در کنار برخی محتویات گونی‌های نایلونی و ظروف آجیل‌های باز، غوطه ور است.
این سم که روی آجیل‌های کهنه فله‌ای بیشتر به چشم می‌خورد عاملی است که خرید و مصرف محصولات بسته‌بندی شده را در اولویت بهداشتی قرار می‌دهد. حال آنکه اغلب خریداران به امید خریدی ارزان‌تر به محصولات باز و فله‌ای روی می‌آورند.
قیمت‌های متورم انواع آجیل‌های ریز و درشت باعث شده خریداران چند نوع محصول ارزان مانند نخود و کشمش را خریداری کرده و اندکی پسته و گردو به آن بیفزایند تا ظاهر ظرف آجیل زیاد محقرانه جلوه نکند.
این در حالی است که در خصوص محصولات بسته‌بندی نیز می‌توان به همین ترفند‌ها متوسل شد. برای نمونه در حال حاضر بازار آجیل مملو از‌محصولات بسته‌بندی‌شده‌ای است که در هر یک از آنها فقط یک نوع محصول وجود دارد.
به گفته آگاهان بازار نباید، فریب ارزانی برخی محصولات کهنه را نیز خورد؛ زیرا در حال حاضر حتی محصولات سال پیش نیز روی ویترین‌ها جا خوش کرده‌اند و به قیمت‌های پایین توزیع می‌شوند.
● بخاری‌های تابلو
اگر داخل مغازه‌ای مشغول برانداز کردن اجناس بودید و یکباره متوجه بو یا احساس سوختگی شدید شک نکنید که یکی از این بخاری‌های تابلو کار دست‌تان داده است. بخاری‌های دیواری که مانند تابلو به دیوار میخکوب شده‌اند هر از ‌گاهی لباس خریداران را به گرمی می‌فشارند.
بدین معنی که مشتری بی‌خبر از همه جا بدون آگاهی از وجود این بخاری‌های دیواری به آنها نزدیک شده و گرمای بخاری نیز لباس‌های وی را می‌سوزاند.
جالب اینجاست که بین محفظه حرارتی برخی بخاری‌‌های دیواری با فضای بیرون، هیچ مانع و محافظی وجود ندارد؛ به طوری که می‌توان گفت تمام شرایط برای سوختگی مشتری مهیاست.
منبع : همشهری آنلاین


همچنین مشاهده کنید