جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

۲۳ آذر: در شهر چه گذشت؟!


۲۳ آذر: در شهر چه گذشت؟!
هنگام آدرس دادن، شماره پلاک مهم‌ترین بخشی است که فرد را به مقصد نهایی می‌رساند.
حتی اگر محدوده، خیابان و کوچه مورد نظر هم مشخص باشد در صورتی که شماره پلاکی در آدرس وجود نداشته باشد نمی‌توان مقصد را پیدا کرد. اما با وجود اهمیت خوانا بودن پلاک‌ها در بیشتر موارد پلاک ساختمانها ناخوانا بوده یا در محلی نصب شده‌اند که امکان مشاهده آن وجود ندارد.
از سوی دیگر، شاخ و برگ درختان و کثیفی بیش از حد هم مانع خواندن پلاک می‌شود. متاسفانه در برخی موارد هم ساختمان‌ها اصلا پلاک ندارند و افراد باید با توجه به پلاک ساختمان‌های دیگر، پلاک آنها را حدس بزنند.
این در حالی است که شماره‌های درشت و خوانا بودن پلاکی که در محل مناسب نصب شده است، پیدا کردن آدرس را ساده‌تر می‌کند. اخیرا نیز تعدادی از ساختمان‌ها پلاک‌های خود را نورانی کرده‌اند که در تاریکی شب امکان خواندن آن را بیشتر می‌کند.
خوب است مدیر ساختمان‌ها در کنار سایر امور ساختمان به پلاک آن هم توجه داشته باشند و در مورد محل نصب و خوانا بودن آن حساسیت به خرج دهند.
● نورپردازی زیر پل‌ها
یکی از اقدامات خوبی که در مورد پل‌های سطح شهر صورت گرفته است نورپردازی آنهاست. این اقدام علاوه بر ظاهر زیبایی که به پل می دهد، زیر آن را روشن کرده و تردد را راحت‌تر می‌کند.
علاوه بر این از تبدیل شدن زیر پل‌ها به محلی برای تجمع معتادان یا انبار کردن زباله جلوگیری می‌شود. با وجود اینکه این طرح در مورد بسیاری از پل‌ها اجرا شده است اما هنوز هم تعدادی از پل‌ها از نورپردازی بی نصیب مانده‌اند.
در واقع موفقیت‌آمیز بودن این طرح باعث شده تا شهروندان متعددی با ستون در شهر چه خبر تماس بگیرندو خواهان گسترش این طرح به تمام پل‌های سطح شهر شوند.
● کرایه‌های جدید
برخی مسافربر‌های مسیر‌های درون‌شهری پایتخت این اواخر به بهانه قطع سهمیه بنزین، کرایه‌های جدیدی را روی شیشه خودرو نصب کرده‌اند. گویا جدیدترین بهانه گران کردن کرایه‌ها شامل قطعی سهمیه برخی تاکسی‌ها می‌شود.
این در حالی است که مسئولان اتحادیه‌ها و سایر مسئولان هیچ اطلاعیه‌ای مبنی بر افزایش کرایه‌ها اعلام نکرده‌اند. در چند روز گذشته مشاجرات متعددی بین راننده‌ها و مسافران بر سر کرایه‌های جدید صورت گرفت که تنها موضوع آن اختلاف بر سر کرایه بود.
با اینکه برخی راننده‌ها از همان ابتدا موضوع را به وسیله نصب برچسبی روی شیشه به آگاهی مسافران می‌رسانند، برخی دیگر حتی به این نیز بسنده نکرده و مبلغ اضافه شده را در پایان راه از مسافر دریافت می‌کنند.
به هر حال به نظر می‌رسد تا زمان رسیدگی مسئولان به این مشکل جدید، بهتر آن‌است که با در دست داشتن پول خرد، کرایه مصوب و قانونی خط را به راننده‌ها بدهیم تا کار به مشاجره نکشد. البته تماس با بازرسی تاکسیرانی و اعلام شماره پلاک راننده متخلف گزینه دیگر پیش‌روی شهروندان است.
● گرمابه برای خودرو‌ها
پاییز و زمستان، فصل محبوب دارندگان کارواش‌هاست. با باریدن نخستین باران و برف، در نبود گرمابه‌ای عمومی یا نمره برای خودرو‌ها،‌ راننده‌ها به اجبار راهی کارواش‌ می‌شوند و بعد از پرداخت هزینه‌های رسمی و انعام‌های غیر رسمی، گاهی اوقات خودرویی را تحویل می‌‌گیرند که به جای شست‌وشو، به اصطلاح گربه‌شور شده است.
هزینه‌ها به علاوه بی‌دقتی برخی کارگرها باعث شده تعدادی از شهروندان، شست‌وشوی خانگی خودرو‌ها را به کارواش رفتن، ترجیح دهند. اما به این ترتیب بخشی از آب شرب شهر حسابی به هدر می‌رود.
علاوه براین، استفاده از آب مشترک ساختمان برای شست‌وشوی خودرو، یکی از اختلاف‌ها و مشاجرات ساکنان مجتمع‌های مسکونی را تشکیل می‌دهد. شاید همین عامل باعث شده است برخی شهروندان با ستون در شهر چه خبر تماس بگیرند و به مسئولان پیشنهاد ساخت کارواش‌های عمومی و دارای آب چاه بدهند.
منبع : همشهری آنلاین


همچنین مشاهده کنید