شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

مسکنی برای دردهای شدید


مسکنی برای دردهای شدید
تپنتادول (Tapentadol) نام داروی جدیدی برای تسکین دردهای با شدت متوسط تا شدید است. این دارو که توسط شرکت داروسازی جانسون و جانسون تولید شده، از سوی اداره نظارت بر غذا و داروی ایالات‌ متحده نیز مورد تایید قرار گرفته است...
تپنتادول که فعلا برای استفاده در افراد ۱۸ سال و بالاتر مورد تایید است، به طور مرکزی در سیستم اعصاب مرکزی عمل کرده و در پی تجویز خوراکی به شکل قرص، بازجذب نوراپی‌نفرین در پایانه‌های عصبی را مهار می‌کند و آگونیست رسپتورهای اوپیوییدی از نوع «مو» نیز هست.
این قرص‌ها در دوزهای ۵۰، ۷۵ و ۱۰۰ میلی‌گرمی تولید می‌شوند.
تاکنون کارآزمایی‌های این دارو روی بیش از ۲۱۰۰ بیمار انجام شده‌‌اند و نتایج حاصله در بیست و هفتمین همایش سالیانه انجمن درد آمریکا ارایه گردیده است.
با توجه به عملکرد دوگانه این دارو، استفاده از آن در بسیاری از شرایط محدود می‌شود و باید در موارد زیر از مصرف آن اجتناب کرد: بیمارانی که دچار سرکوب تنفسی شدید هستند به علت خواص آگونیستی بر گیرنده مو (که باعث تشدید سرکوب تنفسی آنها می‌شود) باید از مصرف آن بپرهیزند، همین مورد درباره بیمارانی که آسم یا هیپرکاپنه حاد یا شدید برونشیال دارند نیز صادق است و در ضمن بیماران مبتلا به ایلئوس پارالیتیک و یا افرادی که در حال حاضر یا طی ۱۴ روز گذشته از مهارکننده‌های آنزیم‌ مونوآمین‌اکسیداز استفاده می‌کرده‌اند هم باید از مصرف تپنتادول پرهیز نمایند.
کارخانه تولیدکننده توصیه کرده است این دارو در افراد پیر و ناتوان، مبتلایان به چاقی شدید یا آپنه هنگام خواب، میگزدم، کیفواسکولیوز، سرکوب دستگاه اعصاب مرکزی یا کما منع مصرف دارد یا حداقل با احتیاط مصرف گردد.
تداخلات دارویی با مسکن‌های آگونیست گیرنده‌های مو، فنوتیازین‌ها، داروهای بیهوشی، آرام‌بخش‌ها، الکل، مخدرها، و دیگر داروهای مشابه که خاصیت سرکوب تنفسی دارند ذکر شده است. شرکت داروسازی جانسون و جانسون احتمال و قابلیت سوءاستفاده از این دارو را مورد تاکید قرار داده است و به پزشکان و داروسازان گوشزد کرده‌ از تجویز آن به بیمارانی که مستعد سوءاستفاده از داروها هستند، خودداری نمایند.
همچنین احتمال تحریک حملات تشنج در بیمارانی که سابقه صرع یا تشنج دارند وجود داشته و بنابراین بهتر است در این موارد هم از مسکن‌های دیگری استفاده شود.
تاکنون در کارآزمایی‌های بالینی انجام شده، شایع‌ترین عوارض جانبی این دارو را تهوع و استفراغ، سرگیجه، خواب‌آلودگی، سردرد تشکیل می‌داده‌اند که در حدود ۱۰ درصد موارد مشاهده شده‌اند.

دکتر سحر میرپور
منبع : هفته نامه سپید


همچنین مشاهده کنید