شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

سندرم رای


این بیماری نسبتاً نادر، ولی بسیار وخیم و غیرمسری است. با اینکه تمام اعضاء و ماهیچه‌های بدن را درگیر می‌کند، بیشترین آسیب را به مغز و کبد می‌رساند و موجب التهاب مغزی و رسوبات چربی در کبد می‌شود.
سندرم رای معمولاً کودکان و نوجوانانی را دچار می‌کند که در حال بهبودی از یک بیماری عفونی (اغلب آنفولانزا و آبله‌مرغان) می‌باشند. کودکانی که بین سنین پنج تا پانزده سالگی هستند، در معرض بیشترین خطر قرار دارند. بیشتر موارد گزارش شده در ماه‌های دی تا فروردین بوده است. دقیقاً مشخص نشده است که چه عاملی سندرم رای را ایجاد می‌کند. بعضی از پژوهشگران معتقدند از آنجائی‌که این بیماری تقریباً همیشه بعد از یک عفونت ویروسی روی می‌دهد، سندرم رای می‌تواند در اثر یک ویروس ایجاد شود و این ویروس همراه با عوامل دیگری که شناخته نشده‌اند، سمی تولید می‌کند که به بدن آسیب می‌رساند. تحقیقات جدید نشان می‌دهند که التهاب مغزی که در سندرم رای ایجاد می‌شود احتمالاً در اثر نقص در سوخت و ساز بدن است که جلوی بیرون ریخته شدن مواد مضر از مغز را می‌گیرد.
شواهدی وجود دارد که ارتباط بین سندرم رای و استفاده از آسپرین را در درمان عفونت‌ها ویروس که کلاً قبل از آن شروع می‌شوند، نشان می‌دهد. با اینکه نقش آسپرین در بروز سندرم رای ثابت نشده است پزشکان، اکنون در موارد عفونت‌های ویروسی به‌ویژه آنفلوآنزا و آبله‌مرغان در دادن آسپرین به کودکان احتیاط می‌کنند.
اگر سندرم رای در مراحل آغازین درمان نشود، موجب آسیب دائمی مغزی، بیهوشی و یا مرگ می‌شود. حدود بیست و پنج درصد موارد سندرم رای منجر به مرگ می‌شوند.
● علائم و نشانه‌ها
اگر کودکی که از عفونت‌های ویروسی بهبودی می‌یابد، ناگهان شروع به استفراغ شدید کرد و به‌صورت غیرعادی گیج، بیش از حد فعال یا منگ شد، به سندرم رای مشکوک شوید.
به‌محض آنکه بیماری پیشرفت کند، می‌تواند موجب تشنج و بیهوشی شود.
● درمان خانگی
اگر شما شک دارید که کودک شما سندرم رای دارد، سریعاً با پزشک خود تماس بگیرید و به درمان خانگی بپردازید.
● موارد احتیاط
- به کودکانی که دچار عفونت‌های ویروسی شده‌اند، به‌ویژه آنهائی که آبله‌مرغان یا آنفلوآنزا دارند، آسپیرین ندهید. به‌جای آن، با اسفنج کودک را شستشو دهید و به او برای درمان تب و بیماری‌های دیگر داروهای مشابه آسپیرین بدهید. داروهای مشابه آسپیرین، سندرم رای ایجاد نمی‌کنند.
- سندرم برای در بیست و پنج درصد موارد کشنده است. تشخیص و درمان به‌هنگام، برای بهبود دچار لازم هستند.
● درمان پزشکی
- اگر پزشک شما به سندرم رای مشکوک شود، آزمایش‌هائی را دستور خواهد داد تا تشخیص را ثابت کند. آزمایش خون، موارد غیرطبیعی را که نمایانگر آسیب کبدی باشند، آشکار می‌کند. ممکن است برای رد کردن تشخیص‌های دیگر، نمونه مایع نخاعی گرفته شود.
- هیچ درمان شناخته‌شده‌ای برای سندرم رای وجود ندارد و درمان، شامل درمان حمایتی کودک است تا بدن کودک بتواند خودش کارش را انجام دهد. کودک عمولاً در بیمارستان بستری می‌شود و به‌عنوان یک قاعده، کودکی که سه یا چهار روز زنده بماند، کاملاً بهبود پیدا می‌کند.
منبع : مطالب ارسال شده


همچنین مشاهده کنید