جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

۲۲ آذر: در شهر چه گذشت؟!


۲۲ آذر: در شهر چه گذشت؟!
در حالی که هر روز توصیه‌های بیشتری در خصوص مصرف سبزیجات از متخصصان و کارشناسان شنیده می‌شود
افزایش قیمت سبزیجات موجب شده که برخی عطای سبزیجات را به لقایش ببخشند و به مصرف سبزیجاتی که از قبل در فریزر باقی‌مانده اکتفا کنند.
تماس‌های تلفنی تعدادی از شهروندان با ستون در شهر چه خبر حاکی از آن است که علاوه بر افزایش قیمتی که در چند هفته اخیر ایجاد شده است، برخی از سبزی‌فروشی‌ها به صورت سلیقه‌ای عمل می‌کنند و با سوء استفاده از موج افزایش قیمت، سبزی را گران‌تر می‌فروشند؛
این در حالی است که مغازه‌های دیگر که فاصله چندانی با مغازه‌های گرانفروش ندارند، قیمت معقول‌تری را برای سبزیجات طلب می‌کنند.
هرچند قیمت میوه و سبزیجات در میادین میوه و تره‌بار تحت کنترل قرار دارد و خرید از این اماکن به صرفه‌تر به نظر می‌رسد اما گاهی شهروندان ناگزیر به خرید از میوه‌فروشی‌های سطح شهر هستند و بهتر است نظارت دقیق‌تری در زمینه قیمت ‌گذاری آنها انجام شود.
● اورژانس سیار
وقتی صحبت از اورژانس به میان می‌آید نخستین تصویری که در ذهن نقش می‌بندد، بیمارستان و آمبولانس است.
تصور عمومی بر این است که همیشه زمانی اورژانس در محل حاضر می‌شود که پای آسیب جسمی در میان باشد. اما اخیرا توجه بیشتر مسئولان به سلامت روحی و روانی جامعه موجب شده است که اورژانسی ویژه رسیدگی به وضعیت روحی و روانی و مشکلات اجتماعی شهروندان در مناطق پر تردد شهر مستقر شود.
در این اورژانس‌ها مددجویان و متخصصان به شهروندان مشاوره روان‌شناسی ارائه می‌کنند و حتی می‌توان از طریق تلفنی با آنها ارتباط برقرار کرد و همانند اورژانس بیمارستان از آنها خواست به محل مورد نظر بیایند.
با توجه به سیار بودن این سرویس اجتماعی امکان خدمات رسانی هرچه بیشتر آن به شهروندان وجود دارد و گسترش این طرح به همه نقاط شهر بسیار مفید به نظر می‌رسد.
● نگهبان خواب
چنانچه در طول شب در‌های منزل هر شهروندی به طور اتفاقی باز بماند به طور حتم همسایه‌ها و دوستان، سریعا مراتب را به آگاهی صاحبخانه می‌رسانند. اما معلوم نیست چرا چنین حساسیتی در مورد شهر وجود ندارد.
برای نمونه قفل این پست تلفن(کافو) چند هفته‌ای است که به نگهبانی می‌ماند که روز‌هاست به خواب رفته، اما هیچ‌کس‌ تا به حال به روابط عمومی شرکت مخابرات در مورد معیوب بودن این قفل اطلاع‌رسانی نکرده است.
البته این احتمال نیز وجود دارد که شهروندان اطلاع‌رسانی کرده‌اند و تا به حال کسی برای تعمیر این قفل به محل مراجعه نکرده است. به هر حال تاسیسات شهری جزء اموال عمومی محسوب می‌شوند که حساسیت در مورد سلامت آنها، خسارات و قطعی‌های شبکه را کاهش خواهد داد.
چه بسا برخی موارد قطعی تلفن ناشی از باز بودن چنین قفل‌هایی و بازیگوشی‌ها و ناهنجاری‌های افراد متخلف باشد. در پایان لازم به یادآوری است که در بسیاری از فیلم‌های تلویزیونی و سینمایی، پست‌های تلفن، بهترین محل برای استراق سمع معرفی می‌شوند.
● شبه‌پول‌های فراری
از وقتی ایران‌چک‌های شبه‌پول وارد سیستم گردش مالی بانک‌ها شده‌ا‌ند، جدای از تمام ضعف‌ها و قوت‌های این طرح، احتمال متضرر شدن کارمندان بانک به شدت بالا رفته است.
به گفته کارمندانی که با ستون در شهر چه‌خبر تماس گرفته‌اند، پیش از ورود این چک‌ها احتمال خطا در شمارش کارمندان فقط شامل اسکناس‌های هزار یا حداکثر ۵ هزار تومانی می‌شد،‌که در کل رقم قابل توجهی ارزیابی نمی‌شد.
اما چنانچه هر کارمندی در طول فعالیت ماهانه، در شمارش فقط یک ایران چک بانک مرکزی اشتباه کند بخش قابل توجهی از حقوق ماهانه خود را باید بابت این اشتباه از دست بدهد.
بنابراین با یک حساب سرانگشتی می‌توان دریافت که احتمال متضرر شدن کارمندان بانک از محل اشتباه در محاسبات مالی به مراتب افزایش یافته است. البته نباید منکر صرفه‌جویی در هزینه‌های چاپ اسکناس در پی چاپ این چک‌پول‌ها شد.
منبع : همشهری آنلاین


همچنین مشاهده کنید