پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

نقش خانواده در دوران بلوغ


نقش خانواده در دوران بلوغ
والدین توجه كنند :
باید در نظر داشت كه وضع خانواده در بلوغ شخصیتی و تمایل به جنس مخالف اعم از دختر و پسر دخالت دارد . بوسیله كمك به آنها نسبت بانتخاب همسر و روش همسر داری و بچه داری میتوان موفقیت آنها را در ارتباط عشقی و رشد عاطفی تامین نمود .
بنابر نظریات روانكاوان ، بلوغ عاطفی در پسران قدری با دختران متفاوت است . برای ایجاد حس امنیت، پسر بمجب مادر احتیاج دارد تا بدان وسیله خود را جهت احساس های بعدی و صمیمیت نسبت بزنان آماده نماید . او همچنین به برخورد های دوستانه ای با پدر نیازمند است تا بتواند خود را از وضع وابستگی به مادر نجات دهد و بتواند خود را با پدر همانند سازد و علائق و فضایل مردانه بدست آورد.
پیشرفت در رشد روانی و بدست آوردن صفات مردانه با ارتباط پسر با همسالان خویش در دوره قبل از نوجوانی مورد حمایت و تقویت قرار می گیرد و در مجموع كلیه تجارب به پسر كمك مینماید تا بتواند همسر خویش را انتخاب و ارتباطی صمیمی با او پیدا نماید.
چون در مراحل بلوغ (قبل از بلوغ، بلوغ جنسی و بعد از بلوغ) نوجوان با تغییرات و مشكلاتی مواجه می‌شود،‌ باید والدین و یا آنان كه به نوجوان نزدیكند به آرامی و با توضیح كافی او را در جریان این تغییرات قرار دهند. بروز صفات ثانویه جنسی در مرحله قبل از بلوغ، اولین انزال (احتلام) یعنی خروج منی در پسران در زمان بلوغ، آشنا كردن نوجوانان با مسایلی كه در دوره بعد از بلوغ ممكن است برای آنان پیش بیاید (مانند: استعمال مواد مخدر، مشروبات الكلی، مفاسد اجتماعی، معاشرت و همنشینی با دوستان ناباب و منحرف،‌ مشاهده فیلمهای ویدئویی غیرمجاز و جنسی و ...) از مواردی است كه باید به آن توجه كافی داشت.
منبع : شبکه اطلاع رسانی بهداشتی جوان


همچنین مشاهده کنید