جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

معیارهای عشق واقعی


معیارهای عشق واقعی
بعضی از شما دنبال یک عشق رمانتیک و واقعی هستید. بعضی‌ها هم هستند که در رابطه‌ای به‌سر می‌برند که فکر می‌کنند هر عشقی بهتر از بی‌عشق بودن است. یعنی وقت، انرژی، احساس و نشاط خود را جایی هزینه می‌کنند که می‌دانند به درد آینده‌شان نمی‌خورد. هر روز به فرد جدیدی دل می‌بندند. درست است که تنهایی تلخ و سنگین است اما این را هم بدانید چنین رابطه بی‌ثمری، که به جای عشق می‌توان آن را هوس نامید، وادارتان می‌کند که از احترام، اعتماد به نفس و حتی از نشاط، خلاقیت و انرژی جوانی خود دست بکشید و همچنان از عشق و منافع آن بی‌بهره بمانید...
بعضی‌ها تصور می‌کنند عشق واقعی عشقی است که مانند رمان‌ها و تراژدی‌ها یا فیلم و کلیپ‌های موزیکال در اولین نگاه قلب آدم از جا کنده شود و... ولی بدانید دوام آن عشق در حد همان دقایقی است که در کلیپ‌ها می‌بینید.
قبول داریم، گاهی مواردی پیش می‌آید که با دیدن شخصی از جنس مخالف و بدون هیچ شناخت قبلی حس خاصی در وجودتان ریشه می‌کند که موجب جذب شما به سمت آن شخص می‌شود اما آیا می‌دانید که این حس بنا به تحقیقات علمی‌عشق نامیده نمی‌شود بلکه کششی جنسی است؟ این کشش از طریق هورمون‌های خاصی روی می‌دهد که تشخیص می‌دهد در بدن شخص مقابل DNA خاصی وجود دارد که جفت مناسب آن شخص را برای تولد نوزاد سالم از لحاظ ژنتیکی میان دو نفر تایید می‌کند و این کشش مانند بیشتر جانداران از طریق بو و استشمام در اشخاص ایجاد می‌شود. جالب‌تر اینکه این کشش میان دو شخص، خاص و انحصاری نیست و می‌تواند میان شخصی با صدها فرد دیگر هم به وجود بیاید و کسانی‌که به این کشش نام عشق می‌گذارند، اگر از جهات دیگر نیز نتوانند همدیگر را عاشق کنند باید بدانند که این حس نماد یک عشق توخالی و کوتاه‌مدت است و به دوامش امیدی نیست.
● عشق با جاذبه جنسی فرق دارد
آیا می‌دانید که عشق حقیقی در ابتدا بدون هیچ‌گونه کشش جنسی ایجاد می‌شود و جالب‌تر اینکه حتی بالاترین کشش جنسی هم اگر بدون عشق واقعی باشد، بی‌فرجام خواهد بود. باید بدانید عشقی پابرجاست که تعادلی صحیح از همه احساسات و عواطف باشد.
برای کامل‌تر شدن احساس عاشقی می‌توان به حس مسوولیت و حمایت دوجانبه هم اشاره کرد که اگر این حس قوی باشد، شخص تا حدی به طرف مقابل علاقه‌مند است و گاهی باوجود میل شدید واقعی و قلبی خود از سر راه طرف کنار کشیده و فقط از شادی او شاد می‌شود . یعنی خوشبختی خود را در خوشبختی معشوق می‌بیند، به‌دور از هرگونه خودخواهی. که البته خیلی نادر پیش می‌آید زیرا انسان‌ها به‌صورت فطری حب ذات را به هر چیزی ترجیح می‌دهند.
● عشق فقط دوست داشتن نیست
در مقوله عشق میان دو شخص، هرچه شما همدیگر را بیشتر بشناسید، حس مسوولیت و حمایت طرف مقابل‌تان برای شما بیشتر و بیشتر می‌شود. در این صورت، اگر این احساس دوطرفه باشد، شما می‌توانید به‌تدریج عشقی بسیار عمیق و غنی پرورش دهید که بسیار لذت بخش‌تر و رمانتیک‌تر از هر کشش جنسی است. باید بدانید که تضاد با مکمل تفاوت دارد. بعضی‌ها به اشتباه فکر می‌کنند که هرچه تفاوت‌ها بیشتر باشد پیوند مستحکم‌تر خواهد بود، خیر.
یک ضرب‌المثل قدیمی می‌گوید: افراد متضاد همدیگر را جذب می‌کنند اما با هم ازدواج نمی‌کنند. متاسفانه خیلی از این متضادها به اشتباه با هم ازدواج می‌کنند و در آخر می‌فهمند که زندگی زناشویی بسیار بدی دارند. گرچه بعضی از زوج ها به مرور زمان یاد می‌گیرند که تفاوت‌های همدیگر را تحمل کنند اما وقتی با کسی زندگی کنید که علایق، ارزش‌ها و سرگرمی‌های مشترکی داشته باشید و از چیزهای مشترکی لذت ببرید، زندگی بسیار لذت‌بخش‌تر خواهد بود. این‌طور نیست؟
در جامعه شاهد این هستیم که دو نفر به‌دلیل وجود بچه، کار یا سرمایه و درآمد یا عادت، حرف مردم و بدتر از همه از ترس اینکه شاید شخص بهتری را پیدا نکنند هم‌دیگر را فقط تحمل می‌کنند.
بهتر است بدانید که پیگیری رابطه‌ای پرتنش بر اعضای خانواده، دوست، همکار و اطرافیان شما به‌صورت یک موج انرژی منفی اثر گذاشته و سبب دفع شما از طرف آنها و تنهایی صد چندان شما می‌شود.
● در جستجوی عشق واقعی
و اما در ادامه لازم به‌ذکر است که داشتن گذشت در برابر بی‌دقتی و گاهی خطاها از نشانه‌های یک عشق واقعی است. عشق واقعی دوستی به علاوه کشش جنسی است. اگر شما از گذراندن هر لحظه از زندگی در کنار همسرتان لذت می‌برید، پس او بهترین دوست شما است. این نوع رابطه اعتماد به نفس و عزت نفس شما را بالا برده، به شما برای رسیدن به بالاترین درجه کمال کمک می‌کند. در ازای آن، شما هم به طرف مقابل‌تان کمک می‌کنید که به این چیزها دست پیدا کند. وقتی هر دو شما عشق واقعی را احساس کنید، پس از آن می‌توانید هر کاری را در کنار هم انجام دهید.

فریما میرزایی
منبع : روزنامه سلامت


همچنین مشاهده کنید