جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

درباره هواکش حمام


درباره هواکش حمام
وجود هواکش در حمام الزامی است. هواکش باید باشد تا رطوبت شدید ناشی از آب گرم را به بیرون هدایت کند و از ایجاد نم و رشد قارچ در حمام جلوگیری کند.
توجه داشته باشید که هنگام انتخاب و خرید هواکش حمام، آن دسته‌ای را انتخاب کنید که تایمر دارند چرا که هواکش به مدت ۲۰ دقیقه پس از دوش گرفتن باید روشن باشد تا به‌طور کلی بخار داخل حمام تخلیه شود.
انتخاب هواکش مناسب به این معنی است که هواکش باید از نظر اندازه و بزرگی با فضا و متراژ حمام متناسب باشد و از طرفی هم قادر باشد در هر ساعت به طور متوسط ۸ نوبت تهویه هوا را به انجام برساند.
اندازه هواکش دست‌شویی و حمام باید به دقت محاسبه شود. برای این کار از شاخص CFM (فوت مکعب در دقیقه) استفاده می‌کنیم. این شاخص نشان‌دهنده حداقل هوایی است که باید در طول یک ساعت تهویه شود. برای محاسبه این شاخص باید حجم محل دست‌شویی و حمام را بر عدد ۵/۷ تقسیم کنید. یعنی اگر طول و عرض و ارتفاع حمام، هر یک ۱۰ فوت (هر فوت برابر ۳۰ سانتی‌متر است) باشد، حجم آن می‌شود ۱۰۰۰ فوت (۳۰ متر). این حجم، یعنی ۱۰۰۰ را بر ۵/۷ تقسیم می‌کنیم و عدد ۱۳۴ به دست می‌آید که همان CFM مورد نظر ما است. یعنی هواکش ما باید CFM معادل ۱۳۴ یا بیشتر داشته باشد.
میزان صدادار بودن هواکش در قیمت آن تاثیر مستقیم دارد. بدیهی است که همه، انواع کم‌سروصدا یا اصلا بی‌سروصدا را بیشتر ترجیح می‌دهند. هرچه صدای هواکش کمتر باشد آن هواکش مناسب‌تر است.
امرزوه، هواکش‌های حمام، از نظر طراحی بسیار متنوع هستند. در روش تهویه موضعی، یک موتور در جایی حتی خارج از حمام نصب می‌شود و با فعال شدن این موتور، بخار آب از طریق شبکه‌های مشبک سقفی که در بالای دوش، توالت یا وان تعبیه ‌شده‌است، خارج می‌شود.
هنگام خرید هواکش، هواکشی را انتخاب کنید که با دکور حمام‌تان هماهنگ باشد و در ضمن دارای یک پوسته لاکی باشد که در برابر حرارت مقاوم و شکل و قوام آن‌ دچار تغییر نشود. هواکش‌ها از نظر رنگ بسیار متنوع هستند و حتی بسیاری از آنها ملحقاتی مانند چراغ یا المنت گرمازا هم دارند.

مهرنوش پاک‌اندام
منبع : روزنامه سلامت


همچنین مشاهده کنید