پنجشنبه, ۳۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 18 April, 2024
مجله ویستا

با دقت مصرف کنید


با دقت مصرف کنید
داکسی سایکلین ازجمله آنتی‌بیوتیک‌هایی است که زیاد تجویز و مصرف می‌شود. در عین حال مصرف این دارو نیاز به توجهات خاصی نیز دارد.این دارو در درمان عفونت‌های گوناگون از قبیل آکنه، عفونت گوش میانی، عفونت‌های پوست و بافت نرم، برونشیت، سینوزیت، سینه پهلو (پنومونی)، عفونت‌های دستگاه ادراری و نیز عفونت‌های کلامیدیایی، سیفلیس و گنوره استفاده می‌شود.
● مصرف صحیح
داکسی سایکلین را می‌توان با شکم خالی (یک ساعت قبل یا ۲ ساعت پس از غذا)، یا با غذا مصرف کرد این کپسول‌ را باید به‌طور کامل‌ با مقدار زیادی‌ آب‌ همراه‌ با غذا در حال‌ نشسته‌ یا ایستاده‌ بلعید و به مدت ‌حداقل‌ ۳۰ دقیقه‌ پس‌ از مصرف‌ از دراز کشیدن‌ خودداری‌ کرد. از مصرف‌ همزمان‌ داروی‌ آنتی‌‌اسید، مکمل‌های‌ حاوی‌ کلسیم‌ و آهن‌، ملین‌های‌ حاوی‌ منیزیم‌ و سدیم‌ بی‌کربنات‌ طی‌ ۳ ــ ۱ ساعت‌ پس‌ از مصرف‌ تتراسیکلین‌ها باید خودداری‌ کرد.بهتر است داکسی سایکلین طی شبانه‌روز در نوبت‌های با فواصل یکسان مصرف شود تا سطح خونی آن ثابت باقی بماند.
● عوارض جانبی
هر دارو به موازات اثرات درمانی مطلوب ممکن است باعث بروز برخی عوارض ناخواسته نیز بشود. اگر چه غالب اوقات همه این اثرات ظاهر نمی‌شود، اما در صورت بروز ممکن است نیاز به مراقبت پزشکی داشته باشد.
انقباض و سوزش معده، اسهال، تهوع یا استفراغ، خارش مقعد و نواحی تناسلی و زخم دهان و زبان از جمله عوارض این داروست که با ادامه درمان از بین می‌روند. افزایش حساسیت پوست به نور، دردهای ناحیه شکم، سردرد، از دست دادن اشتها، تهوع و استفراغ، زرد شدن پوست، تغییر قدرت بینایی، تغییر رنگ دندان نوزادان و کودکان و برآمدگی ملاج در نوزادان نیز از اثرات جانبی است که در صورت بروز باید بلافاصله به پزشک اطلاع داده شود. زخم مری در تعداد معدودی از بیماران بویژه آنها که داکسی سایکلین را درست قبل از خواب یا با مقدار کم آب میل می‌کنند ظاهر می‌شود. با رعایت طریقه صحیح مصرف، این عارضه قابل پیشگیری است.
● چند نکته در مصرف داکسی سایکلین
۱) مصرف این دارو در کودکان زیر ۸ سال ممنوع است مگر آن که در شرایط خاص و با صلاحدید پزشک متخصص کودکان تجویز شده باشد.
۲) مصرف همزمان این دارو با برخی داروها مانند: آنتی‌اسیدها، مکمل‌های کلسیم، کلستیرامین و داروهای حاوی آهن و مسهل‌ها موجب کاهش اثر داکسی سایکلین خواهد شد.
۳) مصرف همزمان داکسی سایکلین با داروهای ضد بارداری خوراکی حاوی استروژن موجب کاهش اثر داروهای ضد بارداری خواهد شد.
۴) در صورت ابتلا به بیماری کبدی حتما موضوع را به اطلاع پزشک خود برسانید.
۵) مصرف داکسی سایکلین در نیمه دوم دوران بارداری و دوران شیردهی توصیه نمی‌شود.
۶) در صورتی که فراموش کردید دارو را مصرف کنید به مجردی که یادتان آمد آن را مصرف کنید. البته اگر تقریبا موقع نوبت بعدی رسیده است، نوبت فراموش شده را رها کرده به برنامه دارویی معمولتان بازگردید و مقدار دارو را دو برابر نکنید.
منبع : روزنامه جام جم


همچنین مشاهده کنید