جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

۱۹ آذر: در شهر چه گدشت؟!


۱۹ آذر: در شهر چه گدشت؟!
به نظر می‌رسد که هر چیزی حتی اگر از نظر مالی ارزشی نداشته باشد هم برای سارقان سوژه جذابی برای سرقت به شمار می‌آید.
یکی از چیز‌هایی که کمتر کسی تصور سرقت آن را می‌کند و شاید شهرداری هم به همین دلیل از قرار دادن بدون قفل و بند آنها در سطح شهر خودداری نکرده، کیسه‌های شن مخصوص است.
شهرداری در اقدامی جالب و زودهنگام اقدام به بسته‌بندی شن برای استفاده شهروندان در روز های برفی کرده است تا خودرو‌ها در میان برف اسیر نشوند.
اما در این بین گروهی اقدام به سرقت کیسه‌های شن می‌کنند و معلوم نیست که هدف آنها از این سرقت چیست.
ازسوی دیگر، برخی نیز کیسه‌های شن را که به دقت روی هم چیده شده‌اند در سطح خیابان پراکنده می‌کنند یا از آنهابه عنوان مانع برای به حرکت در نیامدن خودرو در خیابان‌های شیب‌دار استفاده می‌کنند. انتظار می‌رود مردم به افرادی که به سرقت این کیسه‌ها می‌پردازند تذکر بدهند و یا مراتب را با تلفن ۱۳۷ و یا ۱۱۰ در میان بگذارند.
● فروشگاه سیار لامپ کم مصرف
در حالی که هر روز مردم به کاهش و صرفه‌جویی در مصرف انرژی تشویق می‌شوند، ارائه راهکار‌های مفید می‌تواند دستیابی به این هدف را آسان‌تر کند.

هرچند تبلیغات وسیعی در رسانه‌ها به منظور ترغیب مردم برای استفاده از لامپ‌های کم مصرف انجام می‌شود اما فروش گسترده این لامپ‌ها آن هم به قیمت یارانه‌ای، روشی است که به طور مستقیم مردم را تحت تاثیر قرار می‌دهد.
اخیراً شرکت توانیر در مناطق مختلفی از شهر اقدام به استقرار خودرو‌هایی کرده است که ضمن آموزش مردم، لامپ‌های کم‌مصرف را با قیمت یارانه‌ای در اختیار آنها قرار می‌دهد.
به این ترتیب در حالی که مردم در حال رفتن به سر کار یا انجام امور روز‌مره خود هستند، می‌توانند این لامپ‌ها را خریداری کنند.
● کارت‌ جمع‌کن‌ها
گویا برخی کارت‌پخش‌کن‌ها تصمیم گرفته‌اند شغل خود را تا ۱۸۰ درجه تغییر دهند. البته این تغییر ۱۸۰ درجه‌ای، در جهت انجام شغل جدیدی نیست؛ بلکه با یک حرکت ساده و توصیه شده توسط کارفرمایان، همان عمل کارت‌پخش‌ کردن را تبدیل به کارت‌ جمع‌کردن کرده‌اند؛
بدین معنی که این اواخر برخی کارت‌پخش‌کن‌ها در مسیر پیاده‌رو به راه افتاده و اغلب کارت‌هایی را که رهگذران دور انداخته‌اند جمع می‌کنند.
بنابراین اگر هنگام قدم زدن در پیاده‌رو، از کارت‌پخش‌کن‌ها کارتی گرفتید که تمیز و نو به نظر نمی‌رسید به هیچ‌وجه تعجب نکنید.
شما ناخواسته در چرخه یکی از بازیافت‌های غیرقانونی قرار گرفته‌اید؛ زیرا به طور حتم عمل بازیافت صحیح، پس از طی مراحل خاص و بهداشتی صورت می‌گیرد.
حال آنکه توصیه کارفرمایان به کارت‌پخش‌کن‌ها در مورد جمع‌آوری و پخش مجدد کارت‌های تبلیغاتی به هیچ‌وجه بازیافتی صحیح و قانونی تلقی نخواهد شد.
به ویژه آنکه بسیاری از بیماری‌های پوستی و به ویژه ویروسی این فصل می‌تواند از این طریق انتقال یابد.
● چرم به شرط فاکتور
به محض فرا رسیدن فصل سرد، بازار پوشاک مملو از چرم‌هایی می‌شود که تا به حال گذرشان به دباغ‌خانه نیفتاده و در آینده نیز نخواهد افتاد.
این چرم‌های مصنوعی به نام و قیمت چرم طبیعی در ویترین بسیاری از فروشگاه‌های البسه جا خوش کرده و علاقه مردم به این کالا نیز باعث می‌شود فروش این نوع کالا فروشنده‌ها را صاحب سود سرشاری کند.
هر چند برخی فروشنده‌های باانصاف به مصنوعی بودن چرم اشاره می‌کنند اما مشکل زمانی پیش می‌آید که فروشنده‌ای بی‌انصاف، کالا را به عنوان کالای چرمی معرفی می‌کند.
به موازات ورود اجناسی از این نوع برخی خریداران نیز با روش‌هایی همچون برگرداندن لبه جنس و رویت پرز‌های پشت چرم، یا بو کردن آن سعی می‌کنند جنس اصل را از غیر اصل تشخیص دهند اما این نوع محک‌ها در بازار فعلی قدیمی شده است، زیرا تولیدکنندگان چینی موفق به ساخت اجناسی مشابه و دارای بوی چرم شده‌اند.
بنابراین و به گفته آگاهان بازار، پس از امتحان کالا بهترین راه ممکن این است که از فروشنده بخواهیم چرم بودن کالا را در رسید خرید یا همان فاکتور قید کند.
منبع : همشهری آنلاین


همچنین مشاهده کنید