پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

نگاهی به عوارض مصرف بی رویه آنتی بیوتیک ها؛ هرچه به اندازه نکوست !


نگاهی به عوارض مصرف بی رویه آنتی بیوتیک ها؛ هرچه به اندازه نکوست !
خانم ۵۳ ساله ای با علایمی که احتمال سینوزیت حاد داده می شد ، به پزشک مراجعه می کند . تجویز پزشک ،‌ آنتی بیوتیک نسبتاً قوی « کو آموکسی کلاو » است . به خاطر شکایت مجدد بیمار از ادامه علائم بیماری ، این بار پزشک آنتی بیوتیک قوی تری را پیشنهاد می کند « آزیترومایسین » . پزشک برای بار سوم بیمار خود را ویزیت می کند اما این بار نه به خاطر ادامه ی عفونت دستگاه تنفسی که به دلیل ناخوشی بیمار ناشی از سوء تاثیر آزیترومایسین بر سیستم ایمنی بدن او و ایجاد بیماری کم خونی شدید ناشی از همولیزاتوایمیون ( خود ایمنی) بیمار است که سبب بستری شدن خانم میانسال میگردد . ازعوارض این بیماری ، شوک سپتیک و سوراخ شدن خود به خودی روده بزرگ است که بیمار ما هم به آن مبتلا می شود .
با نمونه برداری ها و آزمایشات مختلف از روده بزرگ او « آسپرژیلوس » تشخیص داده می شود و نهایتاً نیز بیمار بر اثر عفونت شدید قارچی می میرد .
● یافتن مشکل و ارائه راه حل
متاسفانه در سالهای اخیر مشکل مصرف بی رویه انواع آنتی بیوتیک ها به معضلی فراگیر در جامعه تبدیل شده که دامن گیر تحصیل کرده ها نیز شده است . برخی باکتری ها همچون « استاف اورئوس » « پنوموکرک » و « اشرشیا » حداقل در برابر آنتی بیوتیک های معمولی ، تقریباً شکست ناپذیر شده اند. اگر در گذشته های نه چندان دور مواردی ،‌از مقاومت به آنتی بیوتیک گزارش می شد ،‌ امروزه به دلیل مصرف بی رویه آنها ، این مساله در لایه های مختلف اجتماعی هم خود نمایی می کند .
افزایش چشم گیر عفونت با استافیلوکوک مقاوم به آنتی بیوتیک قوی متی سیلین نمونه کوچکی از مشکلات ناشی از مصرف بی رویه آنتی بیوتیک هاست . در حال حاضر تلاشهای گسترده ای در سطح ملی و همچنین بین المللی جهت کاهش تجویز آنتی بیوتیک ها توسط پزشکان صورت گرفته است . این تلاشها بیشتر بر پایه آموزش پزشکان و به خصوص بیماران است که به ظهور جنبشهایی در راستای کم کردن مصرف آنتی بیوتیک ها ( مثلاً در ایالت متحده ) منجر شده است . البته رسانه های جمعی هم در این میان بیکار ننشسته اند . از آنجا که در اغلب موارد تجویز آنتی بیوتیک ها توسط پزشکان به دلیل درخواست های مکرر بیماران صورت می گیرد ، اطلاع رسانی هدفمند و آموزشهای رسانه ای در توقف و یا حداقل کاهش تقاضاهایی از این دست بسیار موثر است . به دلیل جهانی شدن معضل مصرف بی رویه آنتی بیوتیک ها ، تنها پزشکانند که می توانند با استفاده از شاخصها و الگوریتمهای به دست آمده ، به حل سریعتر مشکل کمک کنند.
منبع : بانک کشاورزی


همچنین مشاهده کنید