شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

هدیه؛آیینهأ دوام دوستی ها


هدیه؛آیینهأ دوام دوستی ها
سالروز تولد، سالگرد ازدواج، اعیاد و... موقعیت هایی است که ما با هدیه دادن، کم و بیش احساس شادی را به یکدیگر ارزانی می داریم، اما آیا واقعا هدیه برای همه مردم با شور و خوشحالی همراه است؟ مطمئناً این طور نیست. چرا که نوع کادو، قیمت تقریبی آن، اندازه و فردی که هدیه را دریافت می کند، ممکن است باعث سوء برداشت و یا فریب دادن قلمداد شود.
هدیه دادن تاثیر بسیار بیشتری نسبت به رفتارها و سخنان معمول دارد. در واقع هدیه سمبلی است که احساسات ما نسبت به فردی که به او کادو می دهیم را نشان می دهد. همچنین مفهوم آن بسیار مؤثرتر از سخن گفتن است. با این حال در انتخاب هدیه بسیارباید دقت کرد، زیرا یک هدیه نامناسب ممکن است نشانگر این باشد که شما حیله و نیرنگی دارید. برخلاف ضرب المثل رایج که هدیه را صرف هدف و مقصود، ارزشمند می دانست، اما در واقع کودکان هدیه خود را از نظر اندازه با خواهر و برادرانشان مقایسه می کنند و بزرگترها نیز بدشان نمی آید گاهی ارزش هدیه خود را قیمت آن ارزیابی کنند. به عنوان مثال مراقب باشید که به یکی از فرزندانتان نسبت به بقیه، بیشتر توجه نداشته باشید و یا مناسبتهایی که آشتی دادن شما با یکی از دوستانتان را راحت تر می کند، فراموش نکنید. هدیه دادن نمونه ای از یک ارتباط درحد عالی، برای هر دو طرف این رابطه شیرین است.
● اصرار بچه ها درخرید کادو
اما وقتی کودکان برای خرید یک اسباب بازی و یا هر وسیله دیگری به پدر و مادر اصرار می کنند، چه باید کرد؟ شما بین احساس خوشحال کردن او و تمایل نداشتن به اینکه همیشه گوش به حرف او باشید، بین قبول یا رد در خواست او مردد هستید و حتی ممکن است عصبانی نیز بشوید.تمام مشکل و سختی، به بهترین شکل پاسخ دادن به خواسته های کودک خواهد بود. درواقع باید دید این وسیله، تنها یک آرزوی بچگانه و لوس است. و یا اینکه او واقعا به آن نیاز دارد؟ این پافشاری و اصرار چه مفهومی می تواند داشته باشد؟ اصرار مداوم کودک ممکن است به علت کمبود جزیی محبت باشد که سعی می کند نیاز خود را به این گونه نشان دهد. شاید او مضطرب است و می خواهد از عشق شما نسبت به خود، مطمئن شود. به عقیده یکی از روانشناسان، کودک با اصرار و پافشاری در واقع نشانه ای از محبت و توجه را از بزرگتر خود، گدایی می کند.
● محدودیت قائل شدن
مطالب بالا اصلا مؤید این نیست که به همه چیز باید مطابق خواست کودک باشد. حتی اگر قبول نکردند خرید یک هدیه به طور حساب شده، بتواند به عنوان کمبود عشق برای کودک تلقی شود.
برعکس، تسلیم بی چون و چرا شدن نیز می تواند آثار بد و نامطلوبی درپی داشته باشد و به این معناست که هیچ محدودیتی برای او تعریف نمی شود. حال آنکه اعمال محدودیت لازمه رشد شخصیت کودکان است. باید کودک را متوجه این موضوع کرد که همه چیز مطابق خواسته او نیست و همچنین باید به او کمک کرد تا ارزش اجناس مختلف را بشناسد.
● و سخن آخر اینکه....
هدیه دادن ثاثیر بسیار مثبتی درعلاقه و محبت ما با دیگران دارد. اما باید مراقب بود که گاه هدایای ما طرف مقابل را می رنجاند و روابط ما را به تیرگی می کشاند.
به یاد داشته باشید که هدیه ها همیشه صرفا مادی نیستند، اختصاص چند دقیقه ای وقت و یا سلام و تبریک به اطرافیان، می تواند برای آنها بسیار خوشایند و دوست داشتنی باشد.
منبع : روزنامه کیهان


همچنین مشاهده کنید