پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

۱۷ آذر: در شهر چه گذشت؟!


۱۷ آذر: در شهر چه گذشت؟!
رفتارها- تلویزیون به عنوان پرمخاطب‌ترین رسانه‌ جمعی زمان زیادی از اوقات فراغت مردم را به خود اختصاص می‌دهد.
در واقع خیلی‌ها پای ثابت برنامه‌ها و سریال‌های تلویزیونی هستند و کیفیت صدا و تصویر این برنامه‌ها برای آنها اهمیت زیادی دارد.
این در حالی است که تعدادی از شهروندان در تماس تلفنی با ستون در شهر چه خبر نسبت به اختلاف صدا در شبکه‌های مختلف انتقاد کرده‌اند. به گفته آنها در حالی که صدای یک شبکه کم است به دنبال تعویض کانال، صدای بسیار بلندی از شبکه دیگر به گوش می‌رسد.
به این ترتیب برای هر شبکه باید صدا را تنظیم کرد. البته در کنار این موضوع برخی از شهروندان از برفکی بودن تعدادی از شبکه‌های تلویزیونی در محل سکونت خود گله‌مند هستند.
به‌گفته این شهروندان، با وجود اینکه آنها انواع و اقسام آنتن‌های گوناگون را آزمایش کرده‌اند اما کماکان تصاویر دریافتی توسط گیرنده‌ آنها برفکی است.
● سرعت‌گیر در سربالایی
سرعت‌گیر همانگونه که از نامش پیداست به منظور کاهش سرعت خودرو‌ها و احتیاط بیشتر طراحی و در سال‌های اخیر به شدت بر تعداد آنها در سطح شهرها افزوده شده است.
این در حالی است که در برخی نقاط، سرعت‌گیر‌ها در خیابان‌ها و کوچه‌های سربالایی و یکطرفه نصب شده‌اند که موجب دشواری تردد می‌شود. از آنجایی که در سربالایی‌های تند، امکان رانندگی با سرعت وجود ندارد این سرعت‌گیر‌ها تنها حرکت دشوار خودرو‌ها را دشوارتر می‌کنند.
به همین دلیل باید در مورد نصب سرعت‌گیر‌ها بررسی‌های کارشناسانه انجام شود و سپس در محل مناسب نصب شوند. البته انصافا نباید این موضوع را انکار کرد که احداث سرعت‌گیر در خیابان‌هایی با شیب تند و در نزدیکی مدارس از تعداد سوانح رانندگی کاسته است.
● بهانه‌ای برای توقف
گاهی اوقات که ترافیک جاده‌ای حسابی گره خورده و به نظر می‌رسد خیال باز شدن ندارد،‌ بعد از طی مسافتی هنگامی که به سرمنشأ آن می‌رسیم، راننده‌ای را مشاهده می‌کنیم که با خونسردی خودرو را نرسیده به شانه خاکی متوقف کرده و به پیک‌نیک رفته است.
با اینکه به طور معمول، ماموران راهنمایی و رانندگی با چنین راننده‌هایی برخورد می‌کنند اما باز هم بسیاری از راننده‌ها به اشتباه خیال می‌کنند چنانچه در موتور خودرو بالا باشد در هر نقطه از جاده و خیابان‌های شهر می‌توانند توقف کنند.
تبعات چنین تلقی‌هایی را می‌توان هر روز در جای‌جای شهر مشاهده کرد. علاوه بر این، هنگام تصادف‌ روی پل یا سایر معابر باریک نیز هر دو طرف تصادف اصرار خاصی روی توقف و انتظار برای رسیدن پلیس دارند.
حال آنکه به گفته خود ماموران، توقف روی پل و معابر باریک فقط در موارد استثنایی و منجر به جرح یا مرگ مجاز است. به هر حال با یک حساب سر انگشتی و حتی گشتی در شهر، به راحتی می‌توان دریافت که توقف‌های بیجا بخش عمده‌ای از دلایل سنگینی ترافیک را به خود اختصاص می‌دهد.
● آزمایش کمربند
تجربه ثابت کرده که هر مدل خودرویی ضعف‌های خاص خود را دارد. یکی بدنه خوبی ندارد، دیگری ترمز و سپر با کیفیتی ندارد و یکی هم همیشه اگزوزش بعد از چند ماه آویزان می‌شود و باید برای تعمیرش فکری کرد.
اما در این میان، معیوب‌شدن زودهنگام کمربند‌های ایمنی حکایت دیگری است. به گفته تعمیرکاران، برخی خودرو‌ها کمربند‌های ایمنی مناسبی ندارند و بعد از یکی دو سال کمربند آنها مستهلک و از‌کارافتاده می‌شود.
اما جدای از باید‌ و نباید‌های مربوط به نحوه کار تولیدکنندگان خودرو، نکته جالب توجه اینجاست که با از کار افتادن فنر کمربند ایمنی و جمع‌نشدن آن، صاحب خودرو برای تعمیرش به تعمیرگاه مراجعه می‌کند.
متاسفانه برخی تعمیرکاران برای پایین آوردن هزینه فقط فنر مربوطه را تعویض یا تعمیر می‌کنند؛ به عبارتی دیگر با اینکه کمربند به خوبی باز و جمع می‌شود اما هنگامی که شوک به آن وارد می‌شود هیچ عکس‌العملی از خود نشان نمی‌دهد و به اصطلاح قفل نمی‌شود.
منبع : همشهری آنلاین


همچنین مشاهده کنید