سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا

هر خانه‌ای با بالکن زیباتر است


هر خانه‌ای با بالکن زیباتر است
زیبا بودن خانه، محل کار یا شهرتان چه قدر برایتان مهم است؟ چه قدر برای زیبا و تمیز بودن محیط اطرافتان تلاش می‌کنید؟ حتما شما هم قبول دارید که هر چه محیط زندگی‌تان تمیزتر و مرتب‌تر باشد از نظر روانی دارای آرامش بیشتری خواهید بود. بعضی‌ وقت‌ها خانم‌های خانه فقط به جاهایی از منزل که دید بیشتری دارند توجه و رسیدگی می‌کنند درحالی که مکان‌هایی مانند بالکن با اینکه از دید افراد و مهمان‌های خانه دور است ولی کثیفی و نامرتبی آن منظره زشتی را به محل زندگی می‌دهد که ممکن است ذهن هر عابری را نسبت به افراد آن خانه عوض کند. شما می‌توانید با رعایت چند نکته ساده و کوچک که در این متن به آنها اشاره شده، فضایی زیبا و مناسب در بالکن منزلتان ایجاد کنید و از زیبایی آن لذت ببرید...
چرا وقتی می‌توانیم با کارهای ساده محیط اطرافمان را زیبا و دوست‌داشتنی کنیم، این کار را نکنیم؟ تنبلی را کنار بگذارید و همین الان دست به کار شوید. وسایل اضافی را از بالکن خارج کنید و با یک دستمال نم‌دار، کف، دیوارها و قسمت بیرونی شیشه اتاق را تمیز نمایید.
● بالکن در نقش گلخانه
حالا از گل‌فروشی محله‌تان چند گلدان زیبا، نسبت به فضایی که بالکنتان دارد، تهیه کنید و اگر روی نرده‌های بالکن جایی برای گلدان گذاشته شده که در جای مخصوص وگرنه همراه گلدان‌هایی که می‌خرید پایه گلدان هم بگیرید و گل و گلدان زیبایتان را روی آن قرار دهید. توجه به این نکته مهم ضروری است که حتما و حتما زیر گلدانتان، زیر گلدانی بگذارید زیرا ممکن است از منفذی که زیر گلدان برای خروج آب‌های اضافه قرار داده شده آب تراوش کند و این امر موجب دردسر همسایه‌های طبقه پایین‌تان شود. بهتر است گیاهان مقاوم‌تر را برای زیباتر شدن بالکن‌تان انتخاب کنید تا در فصول مختلف سال در برابر گرما و سرما دوام بیاورند.
● بالکن در نقش جالباسی
شاید از نظر خیلی افراد بستن طناب رخت در بالکن و آویزان کردن لباس و ملحفه برای آفتاب گرفتن و خشک شدن بهترین مزیت بالکن باشد اما خوب است بدانید که یکی از مواردی که موجب زشت و نامرتب نشان دادن ظاهر آپارتمانتان می‌شود، همین لباس‌های رنگارنگ آویزان است. لابد می‌گویید که چاره‌ای ندارید و تنها فضای مناسب برای خشک کردن لباس‌هایتان بالکن است اما این‌طور نیست. با این وجود، اگر خواستید از بالکن برای این منظور استفاده کنید؛ بهتر است یک طناب رخت فلزی پایه‌دار تهیه کنید، آن را روی بالکن بگذارید، روی نرده اول آن که به سمت خیابان است یک پارچه بزرگ‌ ترجیحا سفید پهن کنید و بعد لباس‌های خیستان را روی میله‌های پشتی طناب رخت آویزان کنید.
● بالکن در نقش انباری
حتما تصور دیدن بالکن‌های مملو از ظرف‌های ترشی و شور و لوله بخاری و سماور زغالی و گونی نان خشک و وسایل اضافی برایتان سخت نیست. خیلی از افراد ترجیح می‌دهند از بالکن خانه‌شان به جای انباری استفاده کنند بدون اینکه به صحنه زشتی که به وجود می‌آورند توجه داشته باشند. وجود وسایل اضافه و نان خشک در بالکن علاوه بر نمای زشتی که به خانه و شهرمان می‌دهد ممکن است موجب پیدا شدن سروکله انواع حشرات و جانوران موذی و راه پیدا کردن آنها به خانه هم بشود.
آستین‌ها را بالا بزنید، کمر همت ببندید و دست به کار شوید. اول از همه ظرف‌های ترشی و شور خود را از بالکن بردارید، یخچال برای نگهداری این‌گونه مواد خوراکی اختراع شده است! حالا نوبت وسایل اضافه رسیده، اگر بیشتر از دو سال است که از آنها استفاده نکرده‌اید و برای روز مبادا کنارشان گذاشته‌اید، پس قیدشان را بزنید و آنها را دور بیندازید. چون بدون شک در اثر آفتاب و باران تا روز مبادا خراب می‌شوند، اگر هم از وسایل ضروری هستند و بنا به موقعیت‌های زمانی و مکانی مختلف از آنها استفاده می‌کنید که بهترین کار انتقال آنها از بالکن به انباری است.
شاید بگویید که آپارتمان شما انباری ندارد و چاره‌ای جز انبار کردن وسایل در بالکن ندارید اما پاسخ ما به شما این است که تنها جایی که می‌تواند جای انباری را برای شما پر کند، بالکن نیست. در چند سال اخیر نوعی کمد برزنتی به بازار آمده که قیمتش بین ۱۷ تا ۴۰ هزار تومان است و رنگ‌بندی کامل آن حتما انتخاب را برایتان ساده می‌کند. شما می‌توانید با خریدن این کمدها و قرار دادن آنها در گوشه‌ای از خانه وسایل اضافی از قبیل بخاری، چوب اسکی، جعبه ظروف و لوازم صوتی، کفش‌های اضافی و... را درونشان قرار دهید. پس از انجام دادن این کارها، حتما خودتان هم از داشتن بالکنی تمیز و خلوت سر ذوق می‌آیید.
● بالکن در نقش کمددیواری
شاید جالب باشد بدانید که جدیدا در بنگاه‌های معاملاتی یکی از مواردی که به عنوان مزیت یک دستگاه آپارتمان از آن نام می‌برند، داشتن بالکن است. برخی بنگاه‌داران محترم به مشتریان خود یادآور می‌شوند که چون آپارتمان مورد نظر بالکن دارد، دیگر کوچک بودن اتاق خواب مساله مهمی نیست زیرا آنها می‌توانند جلوی بالکن را با انواع شیشه‌ها یا ایرانیت‌های پلاستیکی بپوشانندو با موکت کردن کف، از آن به‌عنوان کمد دیواری استفاده کنند. کاری که شاید خیلی از شما کرده‌اید و شاید هم در خانه اطرافیانتان آن را دیده‌اید اما این کار هم یکی از استفاده‌های غلط و نا به جا از بالکن است که می‌تواند به زیبایی و مرتب بودن فضای بیرونی آپارتمان و به طور کلی شهرمان لطمه بزند. متاسفانه شهرداری هم در این امر برخوردی با شهروندان نمی‌کند و نتیجه این می‌شود که وقتی به یک آپارتمان هفت، هشت طبقه نگاه می‌کنیم صحنه‌های عجیبی می‌بینیم. برای مثال اینکه چند طبقه بالکن دارند و طبقات دیگر به علت مستور کردن، بالکن ندارند!

ندا احمدلو
منبع : روزنامه سلامت


همچنین مشاهده کنید