پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

ماه تولد ویلچر


ماه تولد ویلچر
هیچ وقت به مسابقات بسکتبال با ویلچر معلولین دقیق شده اید؟ یعنی دقیقا به مهارت ویلچررانی و کنترل هم زمان توپ و ویلچر دقت کرده اید؟
اصلا ببینم با دیدن ویلچر چه حسی به شما دست میده؟ میدونم حس خوبی نیست مثلا ممکنه با خودتون گفته باشین کاش هیچ معلولی توی دنیا نباشه تا هیچ ویلچری ساخته نشه! اما چاره اش چیه؟
امروز به جایی رفتم که علی رغم اینکه مثل همه مکان ها شلوغ و مملو از آدم بود اما به جای این که آدم ها در رفت وآمد باشند یا پشت در اتاق رئیس یا دکتر یا هر مسئول دیگری منتظر ملاقات و امضاء گرفتن نشسته یا ایستاده باشند، این ویلچرها بودند که اوضاع را به دست گرفته بودند! در واقع هر جا که قرار بود آدمی نشسته باشد مثلا کنار پنجره یا پشت در خروجی وسط یا کنار راهروها... همه جا، ویلچرها حضور داشتند.
مثل این که اینجا ویلچرها برای خودشان شخصیت داشتند، هرجا نگاه می کردم ویلچر بود، هر ویلچر دنیای جداگانه ای داشت بعضی ها شدیدا به من نگاه می کردند، بعضی ها تعقیبم می کردند، بعضی ها سرد و ساکت یک گوشه آرام گرفته بودند، بعضی دیگر هم پشتشان به من بود و بعضی ها هم داشتند پشت سرم حرف درمی آوردند!
ویلچرهای مرکز فیاض بخش را می گویم که علی رغم تصور اشتباه من برای خودشان هویت و صاحب داشتند شاید حتی شماره شناسنامه و محل صدور هم داشته باشند و مطمئن هستم که هیچ ویلچری سرراهی نیست حتی اگر پدر و مادرش مشخص نباشند.
یکی از ویلچرها از اهالی زیر خط فقر بود! این را از جایی فهمیدم که پاره پوره و نخ نما شده بود و وقتی آدم رویش می نشست تالاپی می افتاد پایین و باعث خنده بچگانه یا حداقل لبخند کمرنگ و تودلی اطرافیان می شد!
ویلچر فقیر که معلوم بود جوانی هایش را خیلی زود سپری کرده و رنگ و رویش را زیرفشارهای زمانه باخته بود با حسرت به ویلچر تروتازه و برق انداخته ای که قرار بود به جای او فعال شود نگاه می کرد و دلش نمی خواست از آن جا برود مثل این که به حداقل ها رضایت می داد اما به قبرستان ویلچرها راضی نمی شد!
بعضی ویلچرها قدبلندتر بودند یعنی پشتی بلندی برایشان ساخته بودند من فکر می کردم این ویلچرهای بزرگ را برای آدم های خیلی بزرگ ساخته اند یا این که آدم ها وقتی روی این ویلچرها قرار می گیرند می توانند بایستند! بعد خودم خنده ام گرفت و خیلی زود یادم آمد که روی ویلچرها می شود خوابیده یا درازکش حرکت کرد مثل قطع نخاعی ها!
خلاصه ویلچرها هم برای خودشان دنیایی دارند، ویلچرها هم باشخصیت و بی شخصیت دارند، باسواد و بی سواد، پولدار و فقیر، دکتر و مهندس، بزرگسال و کوچک سال ویلچرها هم می توانند قاه قاه بخندند یا های های گریه کنند، ویلچرها می توانند باسرعت و بی تفاوت از کنار هم بگذرند یا برعکس گرم و صمیمی سلام و خوش وبش کنند ویلچرها هم نیرنگ باز می شوند، بعضی وقت ها هم گول شیطان را می خورند ویلچرها هم زیرباران می روند بدون این که با خودشان چتری برده باشند ویلچرها زیر باران می مانند و برای دیدن رنگین کمان صبر می کنند و دعا می کنند ویلچرها از این که گفتم عجیب ترند فقط باید بدانی متولد چه ماهی هستند، راستی ویلچر شما متولد چه ماهی است؟
منبع : روزنامه خراسان


همچنین مشاهده کنید