پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

پیاده به جنگ مشکلات بروید


پیاده به جنگ مشکلات بروید
تعطیلات آخر هفته بهترین فرصت برای فرار از روزمرگی و رهایی از استرس و فشارهای روانی کار و سایر مسائل و مشکلات است. بعضی از افراد ترجیح می دهند به تلافی کم خوابی ها و خستگی های طول هفته این روزها را به خواب و استراحت و تماشای تلویزیون بپردازند. هرچند درگیری های فکری حتی در تعطیلات آخر هفته هم دست از سر افراد برنمی دارند و ذهن آنها را به خود مشغول می کنند.
اگر می خواهید ذهن آسوده تری داشته باشید و هفته آینده را با انرژی بیشتری آغاز کنید، بهتر است در روزهای آخر هفته به پیاده روی بروید. زیرا در این روزها زمان آزاد بیشتری دارید، هوا نسبت به روزهای دیگر پاکیزه تر است و برای پیاده روی به امکانات و وسایل خاصی احتیاج ندارید.
جالب است بدانید که پیاده روی فقط یک ورزش و فعالیت بدنی نیست بلکه اثرات بسیار مفیدی بر ذهن و فکر افراد دارد. در واقع بسیاری از افرادی که به صورت منظم پیاده روی می کنند، بیشتر از آن که از سوزاندن کالری و کاهش وزن ناشی از پیاده روی سود ببرند از اثرات روحی و آرامش ناشی از آن بهره می برند.
پیاده روی مانند سایر ورزش ها جریان خون به مغز را بیشتر می کند. تحقیقات نشان داده است که سالمندانی که حدود ۴۵ دقیقه در روز و با سرعت متوسط پیاده روی می کنند نسبت به سایرین از توانایی های ذهنی بالاتری برخوردارند.
پیاده روی موجب آزادسازی ماده شیمیایی به نام اندروفین در مغز می شود که عامل به وجود آورنده احساس شادی و سرزندگی در افراد است. بنابراین بسیاری از پزشکان توصیه می کنند که برای پیشگیری از افسردگی هر روز مدتی پیاده روی کنید.
همچنین پیاده روی موجب پائین تر آمدن میزان استرس در افراد می شود. درواقع زمانی که مشغول پیاده روی هستید این احساس در شما به وجود می آید که بین خود و عامل استرس زا فاصله انداخته اید و از آن دورتر می شوید. با تنفس هوای آزاد و مشاهده طبیعت اطراف تان آرامش بیشتری پیدا می کنید و بعد از مدتی می توانید دوباره به مشکلی که برایتان پیش آمده فکر کنید و بدون آن که دچار استرس باشید، موقعیت پیش آمده را تحلیل کنید و برای آن راه حلی بیابید. پیاده روی به شما فرصتی می دهد تا با ذهن آزاد درباره خود و زندگی تان فکر کنید و تصمیم بگیرید.
حتی زمانی که دچار تنش و اضطراب می شوید، پیاده روی فشار خون و خطر آسیب دیدن قلب را کمتر می کند. بنابراین پیاده روی مؤثرترین روش مقابله با استرس و فشارهای روحی است.
اگر تا به حال به طور منظم ورزش نکرده اید، پیاده روی یک نقطه شروع مناسب برای شما است. زیرا آسان، راحت و ارزان قیمت است. خطر آسیب دیدگی کمی دارد و از همه مهمتر لذت بخش و متنوع است.
یکی از تفریحات سالمی که می توان در تعطیلات آخر هفته به آن پرداخت پیاده روی با اعضای خانواده است. یک پیاده روی طولانی در کنار سایر اعضای خانواده بهترین روش برای پرکردن اوقات فراغت و لذت بردن از بودن در کنار یکدیگر است.
بسیاری از افرادی که پیاده روی را شروع می کنند بعد از مدت زمان کوتاهی به اثرات قابل توجه آن در نحوه تغذیه، منظم شدن ساعت خواب و آرامش بیشتر پی خواهند برد و ترغیب می شوند تا پیاده روی را بخشی از برنامه روزانه شان قرار دهند.
بهترین راه برای پایبند بودن به برنامه پیاده روی روزانه، پیدا کردن یک همراه مناسب است زیرا در این صورت برای تنها نگذاشتن و نا امید نکردن یا حتی کم نیاوردن از همراهتان هم که شده زیر قولتان نخواهید زد! بد نیست گاهی اوقات به جای سینما و رستوران، با دوستان تان در یک پارک قرار بگذارید و با هم پیاده روی کنید. مطمئن باشید در این صورت از گپ زدن با یکدیگر لذت بیشتری خواهید برد.
با وجود آن که روزانه ۴۵ تا ۶۰ دقیقه پیاده روی می تواند بسیار مفید باشد، اما اگر فرصت کافی ندارید می توانید حتی از ۳۰ یا ۲۰ دقیقه پیاده روی در روز هم بهره ببرید. شاید این کار به آسانی کمی دورتر از پارک کردن ماشین و پیاده طی کردن بخشی از مسیر روزانه تان باشد.
انسان ذاتاً موجود فعالی است. بدن ما به گونه ای خلق شده است که با آن فعالیت فیزیکی انجام دهیم. تمام روز پشت میز یا فرمان ماشین نشستن غیرطبیعی است و به بدن ما آسیب خواهد رساند. در واقع این تکنولوژی و زندگی ماشینی است که ما را به سمت سکون سوق داده است. برای حفظ سلامت باید هر طور شده فعالیت بدنی را در برنامه روزانه مان بگنجانیم. حتی اگر این کار به آسانی بالارفتن از پله به جای آسانسور سوار شدن باشد.

غزاله مرعشی
منبع : روزنامه ایران


همچنین مشاهده کنید