پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

ارتباطات الکترونیک در بخش‌های دولتی


ارتباطات الکترونیک در بخش‌های دولتی
خبر هک شدن ایمیل سارا پلین خبر داغی در زمان رقابت‌های انتخاباتی ریاست جمهوری آمریکا بود. جالب آنکه پس از افشای مختصری از محتویات ایمیل، بسیاری پیلین را نه به خاطر هک شدن ایمیلش بلکه به خاطر استفاده از ایمیل خصوصی برای کارهای دولتی مورد سرزنش قرار دادند. پس از انتخابات نیز خبری در رسانه‌ها درباره محدود شدن استفاده اوباما از کامپیوترهای جیبی برای چک کردن ایمیل‌ها منتشر شد.
تقریبا اکثر کمپانی‌ها و سایت‌های ارائه‌کننده خدمات میزبانی و همچنین سرویس‌های مطرح ایمیل، آمریکایی هستند، اما با این حال دولت آمریکا مصرانه از کارمندانش می‌خواهد از سرورهای دولتی برای ارتباط الکترونیک بین خود استفاده کنند و راهکار خاصی نیز برای ذخیره و پیگیری ایملی‌های رد و بدل شده بین کارمندان در سرورهای دولتی آمریکا در نظر گرفته شده است.
در ایران نیز کم و بیش ارتباط الکترونیک بین کارمندان دولتی یا ارتباط الکترونیک بین شهروندان و بخش دولتی در حال پیشرفت است. اما در این میان همواره نوعی آشفتگی در میزبانی سایت‌های دولتی و به‌خصوص در نحوه ارتباط الکترونیک بخش‌های مختلف دولتی وجود داشته است و همچنان بسیاری از سایت‌های دولتی که حتی اطلاعات مهمی‌ را از کاربران دریافت یا اطلاعاتی را به صورت کنترل شده در اختیار دیگران قرار می‌دهند در کشورهای دیگر میزبانی می‌شوند و در بسیاری موارد کارمندان دولتی از ایمیل‌های رایگان ساخته شده در سرویس‌هایی مانند یاهو یا جی‌میل برای ارتباط کاری استفاده می‌کنند.
اگرچه ممکن است در بسیاری از مواقع نوع ارتباط و اطلاعات تبادل شده ارزش خاصی برای کشور دیگری نداشته باشد، اما با کمی‌ تامل می‌توان انتظار داشت که حداقل همانند آمریکایی‌ها در ارتباطات دیجیتالی کارمندان یا بخش‌های دولتی دقت داشته باشیم.
شاید وقت آن رسیده است که تمام نهادها در یک برنامه درست و عملگرایانه به سمت سامان بخشیدن به نوع ارتباط الکترونیک بین بخش‌های مختلف خود یا ارتباط با شهروندان حرکت کنند.
منبع : خبرگزاری ایسنا


همچنین مشاهده کنید