جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

۱۵ آذر: در شهر چه گدشت؟!


۱۵ آذر: در شهر چه گدشت؟!
تقریبا در همه افرادی که به عنوان بیمار در بیمارستان‌ها بستری می‌شوند، یک نکته مشترک است و آن تحمل درد و شرایط نه‌چندان مساعد روحی است.
این در حالی است که نوع چیدمان وسایل و رنگ‌آمیزی محیط اطراف می‌تواند تاثیر مستقیمی بر روحیه بیماران داشته باشد. همانگونه که در همه‌جای جهان به اثبات رسیده است، رنگ‌ها با روحیه انسان‌ها رابطه نزدیکی دارند.
بنابراین معمولا برای رنگ‌آمیزی اتاق‌ها و سالن‌های بیمارستان از رنگ‌های ملایم و در عین حال شاد استفاده می‌شود. رنگ‌هایی

این در حالی است که با وجود بهسازی و رعایت اصول رنگ‌آمیزی در بسیاری از بیمارستان ها، هنوز هم در برخی از آنها، رنگ دیوار‌ها سفید یکدست، کرم یا قهوه‌ای است.
به همین منظور توصیه می‌شود برای رفاه حال بیماران و پرسنل بیمارستان در مورد رنگ‌های انتخابی برای محیط، تجدید‌نظر شود.
● بهداشت در قصابی‌
هرچند امروز‌ه خرید گوشت و مرغ‌های بسته‌بندی و پاک‌شده از فروشگاه‌ها فراگیر شده است اما هنوز هم قصابی‌ها مشتریان خاص خود را دارند. بدون تردید قصابی یکی از مکان هایی است که رعایت بهداشت در آن از اهمیت زیادی برخوردار است.
با وجود این گاهی مشاهده می‌شود که در قصابی‌ها از دستکش استفاده نمی‌شود و کار‌دهای مخصوص بریدن و قطعه قطعه کردن گوشت پس از هر بار استفاده شسته نمی‌شوند.
از سوی دیگر بعضا چرخ‌گوشت‌ها هم در طول روز شسته نمی‌شوند و قصاب تنها به پاک کردن باقیمانده‌های گوشتی که قبلا چرخ شده اکتفا می‌کند و گوشت مشتری بعدی را چرخ می‌کند.
با توجه به سرعت فسادپذیری گوشت و توصیه‌هایی که در مورد لزوم شست‌وشوی وسایلی که با گوشت خام در ارتباط هستند مطرح می‌شود، بهتر است در قصابی‌ها توجه بیشتری به رعایت بهداشت معطوف شود.
● بوق زدن ممنوع
تابلوی بوق زدن ممنوع از آن دسته تابلو‌هایی است که به دلیل بی‌توجهی به آن، می‌رود تا تبدیل به تابلویی تزئینی و بلااستفاده شود. این تلقی اشتباه که بوق، زبان راننده است موجب می‌شود صدای برخی راننده‌های به اصطلاح حراف حتی روی تخت بیمارستان نیز به گوش بیمار برسد.
تنوع صدای بوق در شهر به حدی است که با انواع بوق‌های ممتد و مقطعی که راننده‌های پایتخت به صدا درمی‌آورند می‌توان یک فرهنگ بوق‌شناسی نوشت و در آن مفهوم هر یک از این صدا‌ها را گوشزد کرد.

مقطع برای عروسی، ممتد برای اعتراض، دو بوق پشت‌سر هم برای سلام، یک بوق کوتاه برای خداحافظی و غیره. این اواخر هم که انواع پرسر و صداتر این وسیله به فروشگاه‌های آپشن‌های خودرو اضافه شده و آلودگی صوتی شهر را چندین و چند برابر کرده است.
به طور حتم تمامی طرفداران سکوت و آرامش از ماموران اجرای طرح انضباط اجتماعی می‌خواهند که در کنار برخورد با سایر تخلف‌های رانندگی با صاحبان بوق‌های گوشخراش نیز برخورد لازم صورت گیرد.
● پیراشکی‌ سرد
پیراشکی، سمبوسه و دیگر خوراکی‌های پرطر فدار از جمله محصولاتی است که در بساط اغلب آبمیوه‌فروشی‌ها یافت می‌شود. اما هرچه به سمت فصل سرد می‌رویم آمار پیراشکی‌های یخ‌کرده و سرد بیشتر می‌شود.
این در حالی است که بسیاری از این فروشنده‌ها برای اینکه خوراکی سرد دست مشتری ندهند با اضافه کردن یک دستگاه مایکروویو به بساط خود پیراشکی‌ داغ می‌فروشند.
به طور حتم جدای از ضرورت رعایت بهداشت، ارائه چنین خدماتی از ملزومات برخی اصناف است؛
حال آنکه این ملزومات در برخی موارد وسیله‌ای انتخابی تلقی می‌شودکه به صلاحدید فروشنده به ویترین مغازه اضافه می‌‌شود.
به‌طور حتم اتحادیه‌ها باید توجه داشته باشند که تحویل یک پیراشکی سرد در نبود مایکروویو نمی‌تواند جزو حقوق فروشنده باشد.
منبع : همشهری آنلاین


همچنین مشاهده کنید