جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

آشنایی بیشتر با مبانی و تعریف واژه فناوری اطلاعات IT


آشنایی بیشتر با مبانی و تعریف واژه فناوری اطلاعات IT
شما در صفحه دانش و رایانه مقالات زیادی در مورد رایانه مطالعه و بارها واژه آی تی را مشاهده کرده اید.
تمامی مقالاتی که در مورد رایانه است، در زیر مجموعه آی تی قرار دارد. در واقع آی تی که همان فناوری اطلاعات است، عملیات مربوط به اطلاعات در رایانه را بر عهده دارد .
فناوری اطلاعات عملیات مر بوط به ذخیره و بازیابی اطلاعات، پردازش و انتقال داده در حوزه اطلاعات است. به عبارت دیگر فناوری اطلاعات با اصل چهارم یعنی انتقال اطلاعات مبحث فناوری اطلاعات و ارتباطات پیش می آید.
● تکنولوژی قرن ۲۱
توسعه فناوری اطلاعات یکی از دلایلی است که باعث نام گذاری قرن ۲۱ به عنوان پیشرفته ترین قرن شد.
فعالیت های فضایی، علوم پزشکی، محیط زیست، ساخت ابر رایانه ها، الکترونیکی کردن فعالیت ها و فناوری های جدید که روز به روز وارد چرخه حیات بشری می شود، مدیون استفاده از این فناوری است.
آی تی موجب ایجاد دگرگونی و تحول در روش های زندگی، آموزش، کار و بازی شده است. پیشرفت های مربوط به محاسبات رایانه و فناوری ارتباطات، زیرساخت های جدیدی برای تجارت، پژوهش های علمی و فعالیت های اجتماعی ایجاد کرده است.
این زیرساخت گسترش داده شده ابزارهای جدیدی را برای ارتباط داشتن با سراسر دنیا و کسب علم و دریافت اطلاعات به ما ارائه داده است.
فناوری اطلاعات در قرن ۲۱ باعث به وجود آمدن هوش مصنوعی شده است، طراحی هوش مصنوعی به گونه ای است که می تواند مانند انسان عمل و همچون او فکر کند.
● فناوری اطلاعات
فناوری اطلاعات در رایانه مربوط به سخت افزار و نرم افزار رایانه برای پردازش، ذخیره سازی و انتقال اطلاعات است. فناوری اطلاعات(آی تی) عملیات همه جنبه محاسبات، ذخیره سازی اطلاعات و ارتباطات است .
با این که بحث آی تی سالیان زیادی است که در دنیا مورد توجه قرار گرفته، اما مبحث جدیدی در کشور ماست که به سرعت رشد یافته و تغییرات اساسی در روند فعالیت ها ایجاد کرده است، این تغییرات ناشی از انجام روش های جدید تجاری، ایجاد تنوع و سرگرمی های جدید و به وجود آوردن هنرهای جدید می باشد.
فناوری اطلاعاتی رایانه شامل موضوعاتی است که به علم و فناوری رایانه، طراحی، توسعه، نصب و پیاده سازی سیستم ها و نرم افزارهای اطلاعاتی مربوط می شود.
فناوری اطلاعات به طراحی و استفاده از رایانه و ارتباطات برای حل انواع مختلف مسائل مربوط می شود. ورود فناوری اطلاعات در جوامع و گسترش آن موجب توسعه علوم مختلف به خصوص رایانه می شود. در حال حاضر تقریبا تمام صورت حساب ها و پرداخت های ما از ادارات دولتی و سازمان های بزرگ توسط رایانه انجام می شود، از چاپ صورت حساب ها گرفته تا کنترل کوره های بسیار حساس؛ برای همه این موارد نیاز است که اطلاعات در رایانه ذخیره و برنامه ها توسط رایانه با مهارت اداره شود.
● مفاهیم اصلی در آی تی
بعضی از مفاهیم اصلی در استفاده از آی تی عبارت است از:
▪ روش های سازماندهی شده برای برنامه ریزی رایانه ها به منظور سازماندهی اطلاعات ذخیره شده در سازمان؛ ساختمان داده ها
▪ مفاهیم اصولی در طراحی رایانه؛ معماری رایانه
▪ شبکه های رایانه ای؛ ارتباطات داده ها و شبکه های رایانه ای
علاوه بر این مفاهیم، روش هایی وجود دارد که در انواع کاربردهای خاص مورد نیاز است. به عنوان مثال، در کاربردهای تجاری، نیاز به ذخیره اطلاعات زیادی می باشد و یا یک شرکت بیمه نیاز دارد که جزئیات همه سیاست های مربوط به دریافت کنندگان بیمه را در بانک اطلاعاتی خود نگه دارد.در کاربردهای علمی، مقدار اطلاعاتی که باید ذخیره شود به طور معمول بسیار کم است، اما محاسباتی که روی اطلاعات باید انجام گیرد بسیار پیچیده است. بالاخره طراحی رایانه برای استفاده در خانه یا اداره یا لوازمی مانند ماشین، اجاق، چرخ خیاطی و ماشین تحریر به مهارت های خاصی نیاز دارد.
فناوری اطلاعات به ایجاد، جمع آوری، پردازش، ذخیره و تحویل اطلاعات و فرآیندها و تدابیری که همه این ها را امکان پذیر می سازد اشاره می کند. ایده اصلی فناوری اطلاعات ایجاد زندگی مفیدتر و راحت تر می باشد.
آی تی اصطلاحی است که همه حالات مختلف را که برای ایجاد، ذخیره، تبادل و استفاده از اطلاعات به شیوه های مختلف مانند اطلاعات تجاری، مکالمه، تصاویر، سینما، نمایش های چند رسانه ای و فرم های دیگر در بر می گیرد.
منبع : روزنامه خراسان


همچنین مشاهده کنید