جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

نقش دوستاکسل در درمان سرطان معده


نقش دوستاکسل در درمان سرطان معده
دوستاکسل از جمله داروهایی است که فعالیت امیدوارکننده‌ای در درمان مبتلایان به سرطان معده داشته است. در ذیل، نتایج برخی مطالعات اخیر در مورد نقش این دارو در درمان سرطان معده می‌آید...
در یک مطالعه مرحله II به منظور ارزیابی فعالیت و بی‌خطری ترکیب اپیروبیسین، سیس‌پلاتین و دوستاکسل در مبتلایان به سرطان متاستاتیک معده، ۴۶ بیمار مبتلا به آدنوکارسینوم معده همراه با متاستاز دور دستِ قابل شناسایی شرکت داده شدند که ۲ مورد پاسخ کامل و ۲۱ مورد پاسخ نسبی با میزان پاسخ کلی ۵۰ (فاصله اطمینان ۹۵ : ۶۴-۳۶) گزارش گشت. میانه زمان لازم برای پیشرفت بیماری ۶ ماه و میانه بقای کلی ۲/۱۱ ماه بود. نوتروپنی، ترومبوسیتوپنی و کم‌خونی درجه ۳ یا ۴ به ترتیب در ۴۶، ۷ و ۱۳ بیماران مشاهده شد. سایر سمیت‌های درجه ۳ عبارت بودند از موکوزیت، استفراغ و اسهال. در کل نتیجه گرفته شد که این ترکیب درمانی برای درمان سرطان متاستاتیک معده فعال است و به خوبی تحمل می‌شود و جا دارد در مطالعات تصادفی شده مورد ارزیابی بیشتری قرار گیرد.
در مطالعه دیگری به منظور تایید کارآمدی و بی‌خطری شیمی‌درمانی ترکیبی ۳ روزه با «دوستاکسل + ۵- فلورواوراسیل + سیس‌پلاتین»،
۴۳ بیمار مبتلا به سرطان غیرقابل عمل معده که پیش از این به بیمارستان دانشگاه ملی سئول مراجعه نکرده بودند، شرکت داده شدند. در این مطالعه میانه زمان لازم برای پیشرفت بیماری ۶/۵ ماه و میانه بقای کلی ۰/۹ ماه بود و نتیجه‌گیری شد که این ترکیب به عنوان درمان خط اول در مبتلایان به سرطان غیرقابل برداشت معده، فعال و قابل تحمل است.
در مطالعه دیگری در انستیتو کانسر بیمارستان امام‌خمینی تهران، کیفیت زندگی در ارتباط با سلامت، در مبتلایان به سرطان پیشرفته معده که تحت درمان با «دوستاکسل + سیس‌پلاتین + ۵-فلورواوراسیل» (TCF) یا درمان اپیروبیسین + سیس‌پلاتین + ۵- فلورواوراسیل» (ECF) قرار گرفته بودند، مقایسه گشت و نتیجه‌‌گیری شد که TCF در مقایسه با ECF به تسکین بهتر و بهبود کیفیت کلی زندگی می‌انجامد و البته بدون توجه به درمان اتخاذ شده، شیمی‌درمانی موثر مهم‌ترین عامل تاثیرگذار بر کیفیت زندگی در این بیماران است.
در یک مطالعه گذشته‌نگر برای بررسی کارآمدی و بی‌خطری درمان تک‌دارویی با دوستاکسل به عنوان شیمی‌درمانی باقیمانده (salvage) در مبتلایان به سرطان پیشرفته معده (در بیمارانی که پیش از این درمان با فلوروپیریمیدین و پلاتین در آنها با شکست روبه‌رو شده بود)، نتیجه‌گیری شد که دوستاکسل با دوز mg/m۲ ۷۵ به عنوان درمان باقیمانده خط دوم پس از شکست ۲ داروی فوق در طبابت عمومی در بیمارستان مبتلا به سرطان پیشرفته معده، نسبتا فعال و قابل تحمل است.

ترجمه: دکتر دامون غضنفری املشی
منابع:
Ajani JA. Evolving chemotherapy for advanced gastric cancer.
Oncologist ۲۰۰۵; ۱۰: ۴۹-۵۸.
Di Lauro L, et al. Epirubicin, cisplatin and docetaxel combination
therapy for metastatic gastric cancer. Annals of Oncology
September ۲۰۰۵; ۱۶: ۱۴۹۸-۵۰۲.
Oh. DY, et al. Docetaxel + ۵-fluorouracil + cisplatin ۳-day combi
nation chemotherapy as a first–line treatment in patients with
unresectable gastric cancer. Japanese Journal of Clinical Oncology
July ۲۰۰۵; ۳۵: ۳۸۰-۵.
Sadighi S, et al. Quality of life in patients with advanced gastric
cancer: a randomized trial comparing docetaxel, cisplatin, ۵-FU
(TCF) with epirubicin, eisplatin, ۵-FU (ECF). BMC Cancer
December ۵, ۲۰۰۶; ۶: ۲۷۴.
Jo JC, et al. Docetaxel monotherapy as a second–line treatment
after failure of fluoropyrimidine and platinum in advanced gastric
cancer: experience of ۱۵۴ patients with prognostic factor analysis.
Japanese Journal of Clinical Oncology December ۲۰۰۷; ۳۷: ۹۳۶-۴۱.
منبع : هفته نامه پزشکی نوین


همچنین مشاهده کنید