چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

داروی سنتی برای معده


داروی سنتی برای معده
هیدروکسید آلومینیوم و هیدروکسید منیزیم جزو داروهای ضداسید معده هستند که به طور سنتی توسط مردم مصرف می‌شود. مخلوط این دو دارو تحت عنوان آلومینیوم ام جی در درمان ترش کردن، سوءهاضمه ناشی از اسید و درد شکم در بیماران مبتلا به زخم معده و روده، التهاب معده، التهاب مری، و مبتلایان به ترشح زیاد اسید معده به کار می‌رود. این دارو با اسید معده ترکیب شده، آن را خنثی می‌کند. البته کاربرد دیگر این دارو در کنترل فسفات خون در بیماران مبتلا به نارسایی کلیه است و بسته به نظر پزشک، ممکن است در بیماری‌های دیگری نیز تجویز شود.
آلومینیوم ام جی بدون نسخه پزشک قابل تهیه است و در اشکال خوراکی قرص جویدنی و سوسپانسیون مایع در داروخانه وجود دارد.
● تداخلات
آلومینیوم ام جی می‌تواند در جذب بسیاری از داروها اختلال ایجاد کند. به عنوان یک قانون از خوردن هر دارویی به مدت ۱ تا ۲ ساعت قبل یا بعد از مصرف آنتی اسید خودداری کنید. حتما هنگام تجویز آنتی‌بیوتیک توسط پزشک وی را از مصرف آلومینیوم ام جی مطلع کنید، زیرا این دارو با برخی آنتی‌بیوتیک‌ها مانند سیپروفلوکساسین، تتراسیکلین، داکسی سیکلین و ایزونیازید نیز تداخل دارد. آلومینیوم ام جی می‌تواند باعث کاهش اثرات کتوکونازول شود و لازم است که ۳ ساعت قبل از آنتی اسید استفاده شود.
● عوارض
این دارو معمولا عوارض زیادی ایجاد نمی‌کند: طعم گچی (توصیه می‌شود پس از دارو شیر یا آب بنوشید)، یبوست (معمولا با شربت‌های حاوی آلومینیوم به تنهایی ایجاد می‌شود) و اسهال (اغلب در اثر مصرف آنتی اسیدهای حاوی منیزیم به تنهایی رخ می‌دهد)؛ کاهش اشتها، کاهش وزن، ضعف، درد استخوان، تورم مچ دست یا پا، مشکل در دفع ادرار، گیجی، تغییرات خلقی و روحی (در صورت مصرف طولانی‌مدت) و تپش قلب از عوارض کمتر شایع این دارو هستند. اگر به این دارو یا هر داروی دیگری آلرژیک هستید، بیمار کلیوی هستید یا سابقه ابتلا به بیماری کلیوی دارید حتما موضوع را به پزشک خود اطلاع دهید.
● ۱۰ نکته
۱) زمان مصرف این دارو پس از صرف غذاست.
۲) قرص آلومینیوم ام جی باید بخوبی جویده و متعاقب آن یک لیوان آب میل شود.
۳) هنگام استفاده از شربت ابتدا باید ظرف محتوی دارو را تکان دهید تا یکنواخت شود.
۴) آلومینیوم ام جی نباید بیش از ۱ تا ۲ هفته بدون دستور پزشک استفاده شود.
۵) این دارو باید با احتیاط در کودکان مصرف شود.
۶) اگر باردار هستید یا قصد باردار شدن دارید با پزشک خود مشورت کنید.
۷) احتمال ترشح آلومینیوم ام جی به داخل شیر مادر وجود دارد، اما عواقب بدی از اثرات آن روی شیرخواران این مادران گزارش نشده است.
۸) این دارو نباید در نارسایی شدید کلیوی، انسداد روده و پایین بودن سطح فسفات خون مصرف شود.
۹) اگر آلومینیوم ام جی را بر اساس یک برنامه منظم مصرف می‌کنید، به محض به خاطر آوردن دوز فراموش شده آن را صرف کنید، اما اگر تقریبا زمان نوبت بعدی رسیده است، نوبت فراموش شده را رها کرده و طبق برنامه منظم خود عمل کنید. مقدار دارو را دو برابر نکنید.
۱۰) در صورتی که پزشک شما قصد آزمایش میزان ترشح اسید معده شما را دارد، حتما وی را از مصرف این دارو مطلع سازید.
منبع : روزنامه جام جم


همچنین مشاهده کنید