پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

نقش نمادها در زندگی


نقش نمادها در زندگی
هیچ فکرکرده‌اید چیزهایی که تبدیل به سمبل و نماد شده‌اند و چه بسا به راحتی نیز قابل دسترسی هستند؛ چه نقشی می‌توانند درزندگی ما ایفا کنند؟
راستش این موضوع این جوری در ذهنم شکل گرفت؛ یک روز در محل کارم، چشمم به قطاری افتاد که به عنوان هدیه، دراتاق مدیرم خودنمایی می‌کرد وحروف اسم او روی واگن‌ها نصب شده بود.
با خودم فکر می‌کردم چقدرمعنا دراین قطارساده نهفته است...همین چیزهای عموما ساده که خیلی هم به نظرنمی‌آیند، تا چه اندازه می‌توانند سرشار از معنا و انگیزش برای حرکت و پویایی باشند. به عبارتی می‌توان گفت اگرمعنایی وجود داشته باشد درهمین سادگی‌ها و بی‌آلایشی‌هاست.
چند لحظه‌ای با اشتیاق به این قطارنگاه کردم، تنها "حرکت" درآن می‌دیدم؛ حرکتی آهسته و پیوسته. نماد ساده‌ای که انسان را به تلاش و تکاپو دعوت می‌کند و اینکه زندگی چیزی جز پویایی و حرکت نیست. برای زندگی هم می‌توان ایستگاه‌هایی را تعریف و مشخص کرد؛ همان گونه که سوزنبان آن می‌خواهد و تلاش می‌کند.
اما آیا دیگران هم با دیدن این قطارهمین گونه فکرمی‌کنند و احساس‌شان این چنین برانگیخته می‌شود؛ یا هرکس بنا به نوع نگاه، احساس و بویژه نیاز فکری و روحی خود، نسبت به سمبل‌ها و نمادها واکنش دارد.
عده‌ای دوست دارند چنین نمادی را همیشه پیش‌رو داشته باشند که درزمان سستی‌ها، خمودی‌ها و خستگی‌های دیرپای، الهام‌بخش پویایی، حرکت و سر زندگی برای آنها باشد. درحالی که برخی ممکن است تنها از زیبایی آن لذت ببرند.
دقیقا من همین را می‌خواهم بگویم که با وجود همه این نگاه‌ها، احساس‌ها و نیازهای متمایز، ما می‌توانیم با قدری توجه به این نمادها، به زندگی شورو حرکت ببخشیم.
مجسم کنید یک شاخه گل چقدر می‌تواند برای شما شادی‌آفرین و انرژی‌زا باشد؟ حتی اندازه آن مهم نیست. کوچکترین و ریزترین گل‌ها می‌تواند دریایی از زیبایی، شادابی و حیات را تداعی ‌کند.یک برگ سبز سبز، سرشار از عشق و زندگی است...هرگز به خودتان گل هدیه داده‌اید تا طعم شیرین عشق به خود را بچشید؟ و بعد ردیابی کرده‌اید که این حس خوب، چه شیرینی‌های دیگری برای شما به ارمغان آورده است؟... حق دارید، گاهی این قصه‌های خوب آن قدرزیاد است که نه با جنس نحیف و ظریف آن گل همخوانی دارد و نه با هزینه ناچیزی که برای آن پرداخته‌اید.
قطعا هرچه بیشتربه این نماد توجه کنید، با روحیه‌ای شاداب‌تر و سرزنده‌تر با سختی‌ها و ناخوشایندی‌ها که گاه بسیار نابهنگام از راه می‌رسند، روبرو می‌شوید.
درمیان حیوانات هم ،برای مثال اسب جایگاه خاصی دارد. این حیوان جدا از نقشی که در روند رشد زندگی جمعی بشر به عنوان پیک و رابط داشته است و همچنین جدا از زیبایی ظاهری‌اش، نمودار نوعی وقار، غرور، اصالت و قدرت ارزشمند و قابل احترام است. شاخصه‌هایی که توجه به آنها الهام‌بخش و انگیزه زاست. این توجه می‌تواند در انتخاب انواع مجسمه‌ها و نقاشی‌ها که چنین مشخصه‌هایی را دارد، نمود یابد.
بنابراین، چه بهتر که به آنچه در اطراف خود می‌بینیم بویژه نمادها، توجه بیشتری نشان دهیم و با تقویت روحیه و ایجاد شادابی و انگیزش برای حرکت و پویایی ، زندگی را هرچه پرنشاط‌تر و پرتوان‌تر سپری کنیم


معصومه کیهانی
منبع : همشهری آنلاین


همچنین مشاهده کنید