پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

۱۲ آذر: در شهر چه گذشت؟!


۱۲ آذر: در شهر چه گذشت؟!
هر چند در بسیاری از موارد مراجعه به مطب پزشکان برای درمان بیماری کفایت می‌کند اما در موارد حاد‌تر نظیر سکته‌های قلبی، کار از مطب گذشته و بیمار باید در بیمارستان بستری شود.
این در حالی است که معمولا نگرانی خانواده بیمار در مورد سلامتی او موجب می‌شود که یک نفر از بستگان در کنار وی باقی بماند. به همین منظور بیمارستان‌ها سرویس جداگانه‌ای را مخصوص همراه بیمار در نظر گرفته و البته هزینه آن را نیز در فهرست هزینه‌های بیمار محاسبه می‌کنند.
برای مثال غذای همراه بیمار در کنار هر شب اقامت وی در بیمارستان هزینه‌ای مجزا دارد. با وجود این، متاسفانه در برخی بیمارستان‌ها از ابتدایی‌ترین سرویس‌ها برای همراه بیمار که یک صندلی تختخواب‌شو برای خواب شب است، غفلت می‌‌شود و در حالی که همراه بیمار روی یک صندلی زهوار در رفته شب را به صبح رسانده، باید هزینه چند ده هزار تومانی آن را بپردازد.
خوب است تا بیمارستان‌ها با توجه به هزینه‌ای که برای همراه دریافت می‌کنند، حداقل امکانات رفاهی را برای وی فراهم آورند.
● تهویه اتوبوس‌ها
با توجه به سرد شدن هوا، رانندگان برخی از اتوبوس‌ها پنجره‌ها را قفل کرده‌اند تا هنگام حرکت، هوای سرد برای مسافران آزاردهنده نباشد. اما بسته بودن دائمی پنجره‌ها در مسافت‌های طولانی در کنار خوب عمل نکردن یا خراب بودن سیستم تهویه، موجب سنگینی هوای اتوبوس‌هایی می‌شود که معمولا چندین برابر ظرفیت مسافر سوار می‌کنند.
البته بازشدن در اتوبوس در ایستگاه‌ها تا حدودی هوا را به جریان می‌اندازد اما در مقایسه با جمعیت زیاد داخل اتوبوس ناکافی است.
از آنجایی که تنفس تعداد زیادی مسافر -که شاید برخی از آنها بیمار باشند- در یک فضای بسته به انتقال بیماری به دیگران کمک می‌کند، بهتر است به سیستم تهویه اتوبوس ها رسیدگی شود تا در این هوای سرد نیازی به باز کردن پنجره‌ها نباشد.
● پطرس تازه‌کار
پطرس فداکار درس فارسی دبستان را که یادتان هست؛همان کودکی که برای نجات یک شهر، تا صبح انگشتش را در سوراخ سد نگاه داشت تا سد نشکند.
گویا پطرس تازه‌کار قصه ما نیز قصد دارد جلوی سوراخ پریز برق را با یک میخ کوچک بگیرد. به طور حتم چنانچه والدین بی‌احتیاطی که پریز‌ها را با درپوش‌های پلاستیکی نپوشانده‌اند به موقع جلوی تجربیات خطرناک او را نگیرند، پطرس قصه ما نیز سرنوشتی بهتر از پطرس در فارسی دبستان نصیبش نخواهد شد.
با این تفاوت که پطرس فداکار به دلیل فداکاری خطر کرد و پطرس تازه‌کار ما به دلیل بی‌احتیاطی پدر و مادر. به هر حال با چند درپوش پلاستیکی ساده به راحتی می‌توان خطر برق‌گرفتگی را از کودکان بازیگوش دور کرد.
این وسیله داخل پریز‌ برق قرار می‌گیرد و از دسترسی کودکان به پریز جلوگیری می‌کند. داخل ویترین مغازه اغلب فروشنده‌های لوازم برقی چند ده‌تایی درپوش‌ پلاستیکی قابل خرید یافت می‌شود. بنابراین اگر در کنار فرزند خردسال پریز‌های بدون پوششی دارید، به هیچ‌وجه معطل نکنید.
● پل‌های شنی
چند روزی است که هوای پایتخت ابری است و باز باران، نه با ترانه که با ارمغان ترافیک، به میهمانی شهر می‌رود.
البته این بار بارش باران مانند سال‌های قبل باعث جاری شدن سیل در سطح شهر نشده و با اینکه هنوز می‌توان نقاط آب گرفته‌ای را در شهر مشاهده کرد اما باید این نکته را مورد توجه قرار داد که تعداد نقاط آب گرفته نسبت به قبل به میزان قابل توجهی کاهش یافته است .
البته این نکته نیز قابل یاد‌آوری است که کیسه‌های رنگارنگ شن که برای زمان بارش برف سنگر گرفته‌ بودند به موقع به داد شهروندان رسید‌ند.
برای نمونه همانطور که در عکس مشاهده می‌کنید به لطف وجود این کیسه‌های شن، تعداد زیادی از شهروندان، بدون اینکه پایشان خیس شود، از برکه‌ها گذشتند.
منبع : همشهری آنلاین


همچنین مشاهده کنید