پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

همه‌چیز را آن‌طور که هست نقد کنید


همه‌چیز را آن‌طور که هست نقد کنید
در موقعیت‌های مختلف گاهی ناچار به انتقاد کردن از دیگرانید. باید همه‌ی تلاش خود را بکنید تا انتقادتان سازنده باشد تا بر فرد موردنظر تاثیر بگذارد.
خصوصیات شخصیتی فرد را نادیده بگیرید. اگر می‌خواهید انتقاد شما سازنده و تاثیرگذار باشد، باید تا می‌توانید از دخالت دادن خصوصیات شخصیتی فرد موردنظر در انتقاد خود خودداری کنید. اگر بخواهید کمبودها و نقص‌های او را وارد جریان کنید، تصور خواهد کرد که قصد خوار کردن شخصیتش را دارید و توجهی به حرف‌ها و انتقادتان نخواهد کرد و علاوه بر اینکه از شما کینه به دل خواهد گرفت، به قول معروف، انتقادتان را نیز از یک گوش گرفته و از گوشی دیگر بیرون خواهد کرد. با اینکه دشوار است، اما باید تلاش کنید که تا می‌توانید شخصیت فرد را از کارش جدا کنید.
انتقاد خود را با زبانی مناسب ارائه کنید. انتخاب تک تک کلماتی که بر زبان می‌آورید، تفاوت ایجاد خواهد کرد. استفاده از لغات و اصطلاحات مربوط به مطلب مورد نظر باعث تخصصی‌تر شدن آن خواهد شد. به علاوه می‌توان با حساس‌تر و تخصصی‌تر کردن زبان، جدی‌ترین و مهم‌ترین انتقادها را نیز به بهترین شکل ارائه دهید. اگر جملات خود را با "به نظر من می‌آید که..." یا "ممکن است من اشتباه می‌کنم، اما..."، شروع کنید، انتقادتان غیرمغرضانه‌تر و مودبانه‌تر به نظر خواهد رسید.
به واقعیات مستقیما اشاره کنید. فایده انتقاد سازنده در مستقیم و رک و راست ارائه دادن واقعیات است. هیچ چیز سریعتر از نادرست بودن حقایق ارائه شده در انتقاد شما، آن را خراب نمی‌کند. یکی از بهترین راه‌های ارائه دادن حقایقی که با بحث نمی‌توان آنها را مطرح کرد، از طریق انتقاد است. حقایق و واقعیات می‌توانند انتقاد شما را سازنده‌تر سازند و به طرف مقابل اجازه نخواهد داد تا از زیر آن شانه خالی کنند.
احساسات خود و طرف مقابل را تحت کنترل گیرید. برای ارائه انتقادی سازنده، شما باید احساسات غیر مطمئن خود را نادیده بگیرید تا بر انتقادتان تاثیر نگذارند. نباید بگذارید که احساسات خودتان باعث بدنامی ‌و بی‌اعتباری انتقادتان شوند. علاوه بر این باید توجهتان به احساسات طرف مورد انتقاد نیز باشد، تا باعث خجالت یا رنجش او نشوید.
به این توجه کنید که چه می‌توان کرد، نه چه انجام شده است. به فرصت‌هایی برای پیشرفت و اصلاح اشاره کنید و از بیان کمبودها و نقصان‌ها اجتناب کنید. مثبت جلوه دادن انتقادتان باعث خواهد شد که مودبانه‌تر و موثرتر به نظر آید. معمولا اگر به افراد راهکارهایی برای پیشرفت و اصلاح ارائه دهید تاثیر بیشتری بر آنها خواهید گذاشت تااینکه فقط اشکالات کارشان را به آنها گوشزد کنید.
خود را جای طرفتان بگذارید. مساله‌ دیگری که قبل از ارائه هر انتقادی باید به آن توجه داشته باشید این است که خود را جای فرد مورد نظر بگذارید و ببینید با شنیدن چنین انتقادی چه احساسی پیدا خواهید کرد. این در طبیعت انسان‌هاست که در برابر انتقادات حالت تدافعی بگیرند، مطمئناً خود شما نیز همینطور هستید.
به جای استفاده از نظرات شخصی، از استدلال و منطق استفاده کنید. هر نوع انتقادی معمولا با یک مشکل مواجه است که می‌توانید آن را از بین ببرید، فقط باید همیشه به خاطر داشته باشید که انتقاداتی که برپایه دلیل و برهان باشند کمتر مورد بحث قرار می‌گیرند. دفاع در مقابل منطق و برهان برای همه دشوار است. پس به‌جای دخالت دادن نظرات شخصی خودتان در یک انتقاد، بهتر است از دلایل عقلی استفاده کنید تا تاثیرگذارتر باشد.
برای جواب گرفتن باید فرصت دهید. بهتر است بین انتقادات خود کمی ‌سکوت کنید تا فرد مقابل نیز فرصت دفاع از خود را پیدا کند. باید به او اجازه دهید که برای کار خود توجیه بیاورد، این کار باعث می‌شود که او توجه بیشتری به انتقادات شما ابراز کند و دست پاچه نیز نشود.
همه چیز را آنطور که هست نقد کنید! درست است که ارائه انتقادات سازنده باعث نمی‌شود که فورا دوستان زیادی دور و برتان جمع شود، اما حداقل باعث بیشتر شدن دشمنانتان نیز نمی‌شود. اگر در ارائه حقایق کاملا بی‌غرض و منصف باشید، باعث خواهد شد که اطرافیان احترام زیادی برای شما و صحبت‌هایتان قائل شوند.
منبع : خبرگزاری ایسنا


همچنین مشاهده کنید