پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

۱۱ آذر: در شهر چه گذشت؟!


۱۱ آذر: در شهر چه گذشت؟!
در حالی که همواره شهروندان به انداختن زباله در سطل‌های زباله و آلوده نکردن محیط شهر تشویق می‌شوند
کمبود سطل زباله در مکان هایی که وجود آن الزامی است به طور مستقیم شهروندان را وادار به آلوده کردن سطح خیابان و پیاده‌رو می‌کند.
آبمیوه‌فروشی و اغذیه فروشی‌ها از جمله مکان‌هایی هستند که حتما باید در آنها سطل زباله وجود داشته باشد. اما بعضا مشاهده می‌شود که در این مکان‌ها سطل زباله نیست یا اینکه سطل به اندازه‌ای پر است که جای زباله بیشتر را ندارد.
در این صورت بسیاری از مشتریان لیوان یا باقیمانده غذای خود را در پیاده‌رو و جوی آب می‌اندازند و تنها عده انگشت‌شماری برای پیدا کردن سطل زباله صبر می‌کنند.
به همین منظور توصیه می‌شود ماموران بهداشت به موازات توجه به سایر موازین بهداشتی در این مکان‌ها به وجود سطل‌های زباله به تعداد و گنجایش کافی نیز دقت داشته باشند.
● نوبت یکی در میان
باز شدن پای دستگاه‌های نوبت دهی به بانک‌ها نه تنها صف‌های عریض و طویل را از جلوی پیشخوان حذف کرده بلکه در وقت مشتریان هم صرفه‌جویی شده است.
این دستگاه‌ها با ارائه یک قبض به مشتری تعداد افرادی که در صف مجازی جلوی او قرار دارند و زمان تخمینی انتظار را اطلاع می‌دهند.
این درحالی است که گاهی این دستگاه‌ها دچار نقص فنی می‌شود و برای مشتریان دردسر ایجاد می‌کنند. به عنوان مثال در برخی از شعبه‌ها ارتباط بین این دستگاه و باجه‌های بانک دچار مشکل می‌شود و مشتریان به صورت یکی‌درمیان به باجه فراخوانده می‌شوند.
هنگامی که مشتریان می‌بینند شماره بعدی آنها اعلام شده اما همچنان نوبتشان فرا نرسیده به مسئول بانک اعتراض می‌کنند و گاهی به آنها گفته می‌شود که هنگام اعلام شماره در بانک حضور نداشته‌اند. با توجه به کارآمدی این دستگاه‌ها،بر طرف‌کردن نقص فنی آنها اهمیت دارد.
● صندلی در آفساید
گویا قرار بر این است که تمام امکانات داخل خودرو‌های سواری با مسافر سر ناسازگاری داشته باشد.
از صدای گوشخراش ضبط گرفته تا بخاری‌ خاموش، این اواخر هم درآفساید‌بودن صندلی راننده‌ خودرو به باقی آنها افزوده شده است؛
بدین معنی که همانطور که اغلب ما دست‌کم یکبار تجربه آن‌را داشته‌ایم برخی راننده‌ها عادت دارند هنگام رانندگی نیز مانند هنگام تماشای تلویزیون حسابی به صندلی لم بدهندو این موضوع به خودی خود اشکالی ندارد اما زمانی که راننده‌ به این منظور صندلی خود را به شکل ناعادلانه‌ای عقب می‌دهد مسافر بخت‌برگشته باید سفری کم‌حجم و به صورتی مچاله شده داشته باشد.
برای نمونه صندلی راننده‌ای را که در عکس مشاهده می‌کنید تا نزدیکی دستگیره در عقب جابه‌جا شده است. به دنبال این موضوع، نگارنده نیز مجبور شد مسافر بخت‌برگشته‌ای باشد که صندلی راننده را باید درست جلوی صورت خود تحمل و هنگام پیاده‌شدن نیز پاهایش گز‌گز می‌کرد.
تمام این‌ها در حالی است که چنانچه مسافر به اصطلاح چمباتمه نزند و پاهایش را تا نزدیک شکم جمع نکند، با اعتراض راننده‌ مواجه می‌شود. در این مواقع راننده‌ می‌گوید: « آقا پاهاتو جمع کن، کمرم سوراخ شد».
به طور معمول شما هم که قصد ندارید باقی راه را به اصطلاح پیاده گز کنید می‌گویید: چشم.
● پارک قفل و زنجیری
در شهری که کمبود جای پارک یکی از مهم‌ترین معضلات آن را تشکیل می‌دهد می‌توان به راحتی مجموعه‌ای(کلکسیونی) از تصاویر انواع پارک‌ها و سدمعبر‌های ناشی از آن را جمع‌آوری کرد.
برای نمونه پارک‌های قفل و زنجیری از جمله انواعی است که در هر محله‌ای چند تایی از آنها یافت می‌شود. مطابق این نوع پارک موتورسیکلت صاحب مغازه یا صاحباخانه جلوی مغازه یا محل سکونت پارک شده و به وسیله قفل و زنجیر همانجا زمینگیر می‌شود.این در حالی است که جدای از لطمه‌زدن به جلوه‌بصری شهر، مسیر رفت و آمد رهگذران نیز سد می‌شود.
به هر حال باید برای جلوگیری از این نوع پارک نیز تمهیداتی اندیشیده شود.
منبع : همشهری آنلاین


همچنین مشاهده کنید