جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

نکاتی درباره لووستاتین


نکاتی درباره لووستاتین
لووستاتین یک داروی کاهنده چربی خون است که سطح کلسترول لیپوپروتئین کم چگال یا ال‌دی‌ال را پایین می‌آورد و در نتیجه به پیشگیری از بیماری کرونری قلبی کمک می‌کند.
لووستاتین بالا بودن کلسترول خون را درمان نمی‌کند بلکه آن را مهار می‌کند. برای افزایش تأثیر این دارو، باید از دستور پزشکتان مبنی بر کاهش مصرف اسیدهای چرب اشباع و کلسترول در برنامه غذایی، شروع یک برنامه ورزشی، کاهش وزن تا محدوده مناسب و ترک سیگار (اگر سیگاری هستید) پیروی کنید.
لووستاتین باید با غذا مصرف شود. اگر روزی یک بار آن را مصرف می‌کنید توصیه می‌شود با غذای عصر خورده شود. اگر یک نوبت را فراموش کردید، به محضی که به یاد آورید، مصرفش کنید. اگرتقریباً موقع نوبت بعدی فرارسیده است، نوبت فراموش شده را کنار بگذارید. مقدار دارو را دو برابر نکنید.
در صورت بروز هریک از علایم زیر بلافاصله با پزشکتان تماس بگیرید: تاری دید، تب، درد یا گرفتگی عضلانی، ضعف یا خستگی غیرعادی.
علایم زیر ممکن است روی دهند ولی فقط در صورتی که مشکل ساز شدند، لازم است با پزشک در میان گذاشته شوند: اسهال، نفخ، یبوست، سوزش سردل، تهوع، سرگیجه، سردرد، بی‌خوابی، بثورات جلدی یا کاهش توانایی‌های جنسی.
در صورت وجود هریک از موارد زیر پیش از مصرف لووستاتین، پزشکتان را مطلع سازید:
▪ حساسیت به لووستاتین یا دیگر داروهای کاهنده کلسترول، مصرف داروهای دیگر، به ویژه سیکلوسپورین یا دیگر داروهای مهارکننده ایمنی، ژمفیبروزیل، ایتراکونازول، اریترومایسین، نیاسین یا ضد انعقادهای خوراکی مانند وارفارین، بیماری کبدی، یا دارای عضو پیوندی.
▪ هنگام مصرف لووستاتین توصیه می‌شود به‌طور منظم به پزشکتان مراجعه کنید تا بهبودتان را زیر نظر داشته باشد.
▪ از دستورات تغذیه‌ای و دیگر توصیه‌های پزشکتان پیروی کنید.
▪ پیش از انجام هرگونه عمل جراحی و کارهای دندانپزشکی، سایر پزشکان را از اینکه لووستاتین مصرف می‌کنید، مطلع سازید.
▪ لووستاتین را دور از دسترس کودکان و دور از گرما، نور مستقیم و حرارت مرطوب نگهداری کنید. در این شرایط لووستاتین فاسد می‌شود.
▪ لووستاتین تاریخ مصرف گذشته را دور از دسترس کودکان در توالت دور بریزید.
هنگام مصرف لووستاتین نباید بدون مشورت با پزشک مصرف دارو را قطع کنید. با قطع دارو چربی‌های خون ممکن است به شدت افزایش یابند.

دکتر هومن خلیقی
منبع : روزنامه سلامت


همچنین مشاهده کنید