جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

۹ آذر: در شهر چه گذشت؟!


۹ آذر: در شهر چه گذشت؟!
در حالی که قیمت میوه در میوه‌فروشی‌ها گاهی برق از سر خریدار می‌پراند، در فاصله چند متری میوه‌فروشی‌ها می‌توان وانت‌هایی را پیدا کرد که تقریبا میوه‌های خود را مجانی می‌فروشند
● ۵ کیلو میوه مجانی
به عنوان نمونه برخی ۵ کیلو مرکبات را به قیمتی حدود ۲ هزار تومان می‌فروشند که در مقایسه با قیمت هر کیلو از این میوه در میوه‌فروشی، مجانی است.
البته باید گفت تعداد مشتریان این میوه‌ها هم کم نیستند و اغلب افراد برای خرید مقدار زیادی میوه در مقابل قیمت کم، وسوسه می‌شوند.
با این حال در بیشتر موارد این میوه‌ها از کیفیت بسیار پایینی برخوردارند و بخش‌قابل توجهی از میوه‌های خریداری شده قابل مصرف نیستند و به همان میزان که میوه ارزان‌تر خریداری شده، پول هدر رفته است.
البته عده‌ای هم این میوه‌های نارس، کوچک یا لهیده را تحت عنوان آبگیری به فروش می‌رسانند اما گاهی این میوه‌ها آنقدر کال یا خراب هستند که برای آبگیری نیز مناسب نیستند و راهی سطل زباله می‌شوند.
● رانندگی با چراغ خاموش
رانندگی در هنگام تاریکی هوا با چراغ خاموش یکی از موارد تخلف رانندگی است که پلیس با آن برخورد می‌کند. اما به نظر می‌رسد آنقدر توجه پلیس به تخلفات دیگر نظیر سرعت بالا یا حرکات مارپیچ معطوف است که کمتر با این تخلف برخورد می‌کند.
این در حالی است که خاموش بودن چراغ‌های خودرو یا موتور در تاریکی شب می‌تواند به اندازه سرعت بالا در ایجاد سوانح رانندگی موثر باشد.
هنگامی که چراغ خودرو‌ها به دلیل خراب بودن یا فراموشی راننده خاموش می‌ماند، رانندگان دیگر نمی‌توانند در مسیر‌های تاریک آنها را شناسایی کنند و این امر می‌تواند به برخورد یک یا چند خودرو با یکدیگر منجر شود.
خوب است که ماموران راهنمایی و رانندگی توجه بیشتری به این مورد از تخلف رانندگی داشته باشند و مانع ادامه مسیر خودرو‌هایی شوند که چراغ آنها سوخته یا خراب است.
● جدال با گربه‌ها‌ی غیر اشرافی
کیسه‌های زباله در کنار سطل زباله مکانیزه به علاوه وقت‌نشناسی برای بیرون گذاشتن زباله‌ها مساوی است با جدال شبانه گربه‌ها.
این جدال زمانی روی می‌دهد که زباله‌ها در زمان مقرر داخل سطل زباله نمی‌روند و گربه‌های غیر اشرافی شهر نیز به سطل‌های مکانیزه حمله ور می‌شوند. البته ماجرا به سطل‌های مکانیزه محدود نمی‌شود.
برای نمونه برخی شهروندان حتی این زحمت را به خود نمی‌دهند که زباله‌ها را در سطل‌های مکانیزه بیندازند بلکه آن را جلوی منزل انداخته و این فرصت را به گربه‌ها می‌دهند که ضیافت شبانه‌ را همانجا کنار پیاده‌رو برگزار کنند.
به این ترتیب، علاوه بر جدال‌شبانه گربه‌ها،‌ زباله‌ها نیز روی سطح پیاده‌رو و کوچه و خیابان، پهن می‌شود. بوی بد ناشی از کیسه‌های دریده شده گاهی اوقات محله‌ای را پوشش می‌دهد.
به هر حال تمام این معضلات فقط در صورتی قابل حل است که وقت‌شناسی را رعایت کنیم و زباله‌ها را به موقع در سطل‌های مکانیزه قرار دهیم.
● نوشدارو بعد از تصادف
حرکات دیرهنگام برخی کارگران سازمان‌ها و اداره‌های گوناگون بی‌شباهت به نوشداروی بعد از مرگ سهراب نیست.
زیرا راننده‌هایی که با سرعت بالا و مخصوص بزرگراه‌ها رانندگی می‌کنند ناگهان با خودروی بزرگی مواجه می‌شوند که برای تعویض و تعمیر چراغ‌ها، رنگ‌آمیزی جدول‌ها و رفع دیگر مشکلات موجود در بزرگراه‌ها توقف کرده است.
هرچند این نوع توقف خودرو‌ها بار‌ها و بارها باعث تصادف‌های منجر به مرگ شده است ولی باز هم کارگرانی که باید پرچم به دست گیرند و از فاصله‌ای معقول‌تر، راننده‌ها را از وجود خطر تصادف آگاه کنند،‌ درست چسبیده به خودرو و محل تعمیرات پرچمی را تکان می‌دهند که به نوشداروی بعد از تصادف مرگبار بیشتر شباهت دارد. به طور حتم راننده‌ها باید زودتر از وجود چنین موانعی آن هم در خط سرعت باخبرشوند.
منبع : همشهری آنلاین


همچنین مشاهده کنید