چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

تعدادی از جالب ترین نوآوری های ۲۰۰۸


تعدادی از جالب ترین نوآوری های ۲۰۰۸
● تکنولو‍ژی های روز دنیا دوربین عکاسی برای نابینایان:
شاید تناقضی بین لغات بالا باشد اما Touch Sight برای افرادی که دارای عیوب بینایی هستند، امکان عکاسی را فراهم می کند. به این صورت که عکاس دوربین را در مقابل پیشانی اش نگه می دارد و صفحه ای مانند خط بریل تصویر برجسته ای از هر چه که لنز دوربین می بیند، ایجاد می کند.
● مرکز داده شناور گوگل:
یکی از دلایل افزایش قیمت اینترنت به مراکز داده ها یا دیتا سنتر مربوط می شود. اینترنت بر روی سرورهای بسیار بزرگی کار می کند که حرارت بسیار بالایی دارند و انرژی فوق العاده ای مصرف می کنند و حتی مساحت زیادی را بخود اختصاص می دهند. در سال ۲۰۰۶ طبق برآوردی مشخص شده بیش از یک و نیم درصد از تغذیه برق آمریکا را مراکز داده ها مصرف می کنند.
مهندسین گوگل راه جدیدی را یافته اند: دیتا سنتر شناور. طبق آنچه گوگل در این نوآوری به نام خود ثبت کرده است توربین های بادی و ژنراتورهایی از امواج آب نیروی برق آن را تامین می کنند. آب اقیانوس سرورها را خنک می کند که مقدار زیادی از گرما بدین ترتیب دفع خواهد شد و زمینی هم که به این کار اختصاص شده ساحل است و متعلق به کسی نیست.
● یخچال انیشتین:
انیشتین ایده های خوبی مثل تاثیر فتوالکتریک ونسبیت داشت که همه می دانیم اما ایده او در رابطه با یخچال ها نادیده انگاشته شده است. اما امروز دانشمندان دانشگاه آکسفورد ایده ساخت یخچال دوستدار محیط زیست را که توسط انیشتین و دستیارش در ۱۹۳۰ ابداع شده بود ، زنده کردند. بجای خنک کردن داخل یخچال بوسیله فریون که تهدیدی جدی برای گرم شدن زمین است، طراحی انیشتین از آمونیک، بوتان و آب استفاده می کند.
این ابداع به انرژی بسیار کمی نیاز دارد ، البته اختراع انیشتین به این پیشرفتگی نبود ولی محققان آکسفورد این ایده را پیچیده تر کردند و ادعا می کنند که قابل رقابت در بازار نیز خواهد بود. به این ترتیب شاید ما انیشتین را آنطور که دلش می خواست به یاد بیاوریم!
● شنل نامریی:
دانشمندان در دانشگاه برکلی قدم بزرگی را بسوی تحقق ساخت شنل نامریی هری پاتر برداشتند. آنها دو ماده جدید ساختند یکی از آنها تور استتاری از لایه های فلزی است و دیگری سیم های بسیار ظریف نقره ای است که نه نور را جذب می کند و نه آن را بازتاب می کند و باعث می شود به عقب خم شود.
● عکاسی حبابی:
برای نشان دادن یک خودرو در مسابقه سرعت در کوه های آلپ یک عکاس حرفه ای از خودرو از هر زاویه ای عکس گرفت و سپس آنها را بصورت دیجیتالی به هم متصل کرد طوری که گویا از حباب به آن می نگرید و یا به عبارت دیگر تصویری مجازی با پس زمینه ای واقعی. این ابداع بسیار زیبا را یک کارگردان در صحنه ای حماسی از فیلمش استفاده کرد.

news.yahoo.com
منبع : سایت فریا


همچنین مشاهده کنید