پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

توصیف حج از منظر امام رضا علیه السلام


توصیف حج از منظر امام رضا علیه السلام
«محمد بن سنان» گوید: «از امام علی بن موسی‏الرضا (علیه السلام) طی نامه‏ای مسائلی را پرسیدم که امام آن را پاسخ دادند. از جمله درباره حج چنین نوشتند:
«فلسفه حج ورود در میهمانی خدای بزرگ و طلب رحمت افزون‏تر و خروج از معاصی و گناهان و توبه از گذشته اعمال و انتخاب راه و روش صحیح برای آینده است. و نیز در سفر حج، اموال خرج می‏شود، بدن‌ها به رنج می‏افتد و لذات و شهوات نفسانی مهار می‏گردند و بدینسان حج‏گزاران با این عبادت به خدای بزرگ تقرب می‏جویند و سر تسلیم و خضوع و ذلت و انکسار در برابر او فرود می‏آورند. و در سرما و گرما و در حال آرامش و امنیت و یا بیم و هراس، راه می‏پویند و قرب حق را می‏جویند.
افزون بر این در این عبادت جمعی، همه مردم سود می‏برند و با رغبت و رهبت به سوی خدای سبحان روی می‏آورند. و از آثار دیگر آن، رهایی از قساوت قلب و خساست نفس و نسیان ذکر خدا و نومیدی از خیر و دل بستن به رحمت او و تجدید حقوق و دور نگهداشتن نفس از فساد است. و همه کسانی که در شرق یا غرب یا در دریا و خشکی‏اند چه حج‏گزاران و چه غیر آنها از تاجر و پیله‏ور، فروشنده و خریدار و کاسب و مستمند بهره‏مند می‏گردند و در تأمین حوائج ساکنان اطراف و نواحی دیگر سرزمین‏ها که می‏توانند در موسم گرد آیند می‏کوشند. این است که خداوند می‏فرماید: «لیشهدوا منافع لهم.»

منبع:
علل الشرائع، صص ۴۰۵ ـ ۴۰۴.
منبع : تبیان


همچنین مشاهده کنید