پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

۹ نکته درباره آمپول ضدبارداری


۹ نکته درباره آمپول ضدبارداری
آمپول دپوپروورا که نام ژنریک آن مدروکسی پروژسترون‌‌استات است حاوی پروژسترون است که تزریق آن موجب جلوگیری از بارداری به مدت سه ماه می‌شود.
آمپول دپوپروورا یک داروی ضدبارداری خیلی موثر است. از هر هزار خانمی ‌که از این آمپول طی یک‌سال استفاده می‌کنند، فقط یک یا دو نفر از آنها ممکن است باردار شود. اثر این آمپول‌ها ?? هفته است.
در هنگام استفاده از این آمپول‌ها، این موارد را به اطلاع پزشک خود برسانید: در صورتی که باردار هستید، در صورتی که به نوزاد خود شیر می‌دهید، در صورتی که خون‌ریزی‌های نامنظم و غیرمعمول دارید، در صورتی که سابقه سکته داشته‌اید، در صورتی که سابقه لخته شدن خون در رگ‌های پاهایتان داشته‌اید، در صورتی که بیماری کبدی دارید، در صورتی که بیماری قلبی یا کلیوی دارید، در صورتی که سابقه افسردگی شدید داشته‌اید.
بهترین زمان برای تزریق آمپول دپوپروورا، پنج تا شش هفته پس از زایمان است. در صورتی که زودتر از این مدت اقدام به تزریق آمپول شود، خطر بروز خون‌ریزی‌های شدید و طولانی‌مدت افزایش می‌یابد.
در صورتی که شش هفته پس از زایمان، تزریق آمپول دپوپروورا انجام شود، هیچ مشکلی را برای تغذیه نوزاد ایجاد نخواهد کرد و از میزان شیردهی نیز کم نخواهد شد.
عارضه اصلی این آمپول، ایجاد اختلال در قاعدگی است. اغلب قاعدگی‌ها نامنظم شده و گاهی اوقات مدت بیشتری طول می‌کشند. خون‌ریزی اغلب شدید است شما ممکن است دچار یک خون‌ریزی کم اما طولانی‌مدتی شوید که در صورت نیاز می‌توان آن را درمان کرد. پس از چند بار تزریق، قاعدگی شما ممکن است به طور کامل متوقف شود. این وضعیت در هنگام مصرف آمپول دپوپروورا طبیعی است و هیچ آسیبی به شما نخواهد رسید.
در صورتی که تزریق آمپول دپورپروورا را متوقف کنید، قاعدگی شما دوباره به صورت منظم در خواهد آمد، گرچه برگشت به حالت طبیعی ممکن است برای بعضی از خانم‌ها تا ?? ماه طول بکشد.
بیشتر خانم‌ها می‌توانند پس از گذشت حدود ?? ماه که از آخرین تزریق‌شان گذشت بدون مشکلی باردار شوند. با این حال در بعضی مواقع ممکن است مدت بیشتری طول بکشد.
استفاده از آمپول‌های دپوپروورا آسان بوده و به مدت ?? هفته اثر آن باقی می‌ماند. روش خیلی خوبی برای پیشگیری از بارداری بوده و در فعالیت جنسی اختلالی ایجاد نمی‌کند. ممکن است از بروز بعضی بیماری‌ها مانند سرطان تخمدان، سرطان رحم و عفونت‌های لگنی جلوگیری کند و موجب کاهش خون‌ریزی‌های قاعدگی و دردهای زمان قاعدگی شود. می‌تواند به‌وسیله خانم‌هایی که به عللی نمی‌توانند از استروژن استفاده کنند، به کار گرفته شود. روش کاملا خصوصی بوده و نیازی نیست که سایر افراد از به کار بردن این روش از سوی شخص مطلع شوند.

دکتر هومن خلیقی
منبع : روزنامه سلامت


همچنین مشاهده کنید