جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

۹ توصیه برای نگهداری دارو در منزل


۹ توصیه برای نگهداری دارو در منزل
امروزه در بیشتر خانه‌ها قدری دارو نگهداری می‌شود. این داروها اغلب در یخچال یا در جعبه کمک‌های اولیه گذاشته می‌شوند و به طور معمول شامل باقی‌مانده داروهایی است که به طور ناقص مصرف شده‌اند. از قرار معلوم، منظور از نگهداری داروها در منزل این است که یک روزی از آنها استفاده شود...
استفاده دوباره از این داروها علاوه بر اینکه اغلب خودسرانه و بدون تجویز پزشک خواهد بود، احتمالا کاربرد نادرست داشته و خطر مصرف داروهای فاسد و تاریخ گذشته را هم به همراه دارد.
علاوه بر این، امکان مصرف این داروها به وسیله کودکان یا افرادی که اختلالات روحی دارند وجود دارد. بنابراین به نظر می‌رسد، ضررهای نگهداری دارو در منزل در بسیاری از موارد، بیشتر از فایده آن است. هر وقت یکی از افراد خانواده بیمار شود و نیاز به مصرف دارو پیدا کند، شایسته است از سوی پزشک معاینه شود و تجویز دارو از سوی پزشک معالج انجام گیرد و همان موقع دارو از داروخانه تهیه شود. با این حال اگر بخواهیم دارو در منزل نگهداری کنیم، بهتر است این موارد را رعایت کنیم:
۱) حداقل هر سه ماه یک بار همه داروهای موجود در منزل را از نظر تاریخ مصرف بررسی کنیم و داروهای تاریخ گذشته را در سطل آشغال بیندازیم.
۲) هرگز دارویی را در جعبه داروی دیگری نگذاریم.
۳) به شرایط نگهداری دارو که روی جعبه دارو یا در بروشور آن ذکر شده توجه کنیم.
۴) باقی‌مانده محلول سرم، قطره و شربت‌هایی که به طور ناقص مصرف شده‌اند قابل نگهداری نیست و باید حتما دور ریخته شوند.
۵) داروها را حتما در محلی مناسب و دور از گرما، رطوبت و نور مستقیم آفتاب قرار دهید. این محل باید دور از دسترس کودکان کنجکاو باشد.
۶) بهتر است فهرستی از داروهای موجود در منزل تهیه و در محل نگهداری داروها نصب شود. هر چند وقت یک بار باید این فهرست بازبینی شود. می‌توان تاریخ انقضای هر دارو را هم در این فهرست نوشت.
۷) دارویی را که نمی‌شناسید، در منزل نگه ندارید. داروها را به افراد فقیر و محتاج ندهید زیرا ممکن است آنها را خودسرانه مصرف کنند و خطراتی متوجه آنها شود.
۸) یادمان باشد مصرف خودسرانه دارو و یا تجویز دارو برای دیگران مجاز نیست. برای استفاده از داروهای موجود در منزل، هر بار با پزشک خود مشورت کنیم.
۹) سرنگ و یا دستکش استریل نیز تاریخ انقضای مصرف دارند. پاره شدن کاغذ پوشش سرنگ و دستکش سبب
غیراستریل و غیر قابل استفاده شدن آنها می‌شود.
منبع : روزنامه سلامت


همچنین مشاهده کنید