چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

افزایش عزت نفس


افزایش عزت نفس
عزت نفس یکی از مهمترین فاکتورها برای رسیدن به موفقیت و بهره گیری از پتانسیل های خدادادی در انسان است. گاهی والدین بطور ناخواسته، این تصویر ذهنی کودک از خودش را خدشه دار می سازند.
به منظور تأثیرگذاری به شیوه سازنده و مثبت بر کودک توجه به نکات زیر ضروری است:
▪ رویارویی با مشکلات
والدین باید به کودک اجازه دهند با مشکلات روبه رو شود. کودکان نیز مانند بزرگسالان همواره درصدد یافتن کوتاهترین راه برای حل مشکلات شان هستند و از این رو همواره از دیگران برای حل مشکل یاری می خواهند، این درحالی است که عزت نفس در کودکانی که والدین شان آنها را تشویق به انجام کاری بطور مستقل می کنند بالاتر است.
▪ دخالت نکردن والدین
کودکان هنگام رویارویی با چالش ها و مشاهده دخالت نکردن والدین در حل مشکل، با اعتماد به نفس و تکیه بر توانایی های خود اقدام به حل مشکل می کنند.
قدرت و اعتماد کسب شده توسط کودک پس از حل مشکل به این روش تا حدی است که می تواند تصویر ذهنی کودک را از خودش به کلی تغییر دهد.
▪ تشویق
هنگامی که کودک به روشی صحیح درصدد حل مشکل برمی آید والدین باید با تشویق های خود به او قدرت ببخشند. حمایت و تأیید والدین برای کودکان یک دغدغه حیاتی محسوب می شود، هنگامی که کودکان به این هدف دست یابند مشکل را بطور مؤثرتری حل کرده و به احساس قدرت درونی دست می یابند.
▪ هدایت
هنگامی که کودک در پیمودن بخشی از مسیر با اشتباه روبه رو شده که بهترین نتیجه را برای او به دنبال ندارد، والدین باید با مطرح کردن سؤالاتی به شکل «اگر.‎.‎. آنگاه چه می شود » سعی کنند تا کودک را با اشتباهش آگاه کنند و سپس به همین شیوه نیز راهکارهای مؤثرتر را پیش روی او قرار دهند.
▪ پرهیز از حل مشکلات کودک
اگرچه دیدن کودک هنگام رویارویی با مشکلات و جنگیدن او با مسئله و داشتن دغدغه های خاطر خوشایند نیست اما والدین باید این نکته را مدنظر داشته باشند در صورتی که مستقیماً اقدام به حل مشکل کودک شان کنند، در واقع بطور غیرمستقیم این پیغام را به او ارسال می دارند که تو توانایی انجام این کار را نداری و اگر این روال ادامه یابد کودک به مرور خود را فردی ناتوان و وابسته خواهد یافت.
منبع : روزنامه ایران


همچنین مشاهده کنید