جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

اوباما آمد


اوباما آمد
گیرم که آب رفته برگردد به جوی خویش
با آبروی رفته چه می‌کنی؟
حمید مصدق
اوباما رئیس جمهور کشوری می‌شود که دیگر آبرویی در جهان ندارد و به مفهوم گسترده‌تر نظام سرمایه‌داری گرفتار چنان بحران ساختاری شده که تا بحال نظیر نداشته است.
مردم آمریکا و جهان از شدت استیصال از هر تغییری استقبال می‌کنند و امید دارند میراث شومی که بوش و متحدان آن‌ها برای آمریکا و دنیا گذاشته‌اند با انتخاب رئیس جمهور جدید حل شود.
سیل تبریک از تمام دنیا به سوی اوباما سرازیر شده و همه فریاد می‌زنند به داد ما برس. اشتباه تمام مردم دنیا این‌جاست که وعده‌های سیاستمداران را خیلی زود باور می‌کنند. اما تاریخ نشان داده آن‌ها بعد از رسیدن به قدرت عوض می‌شوند و خیلی راحت زیر قول خود می‌زنند. همه چیز در حرف و روی کاغذ آسان است، اما پای عمل که به میان می‌آید مردم فقط باید اطاعت کنند.
مردم فراموش کرده‌اند که در نظام‌های سرمایه‌داری این سرمایه‌داران پشت پرده هستند که حرف آخر را می‌زنند و می‌دانند چطور سر مردم را گرم کنند تا کار خود را بکنند. «چامسکی» روشنفکر آمریکایی معتقد است که در نظام سرمایه‌داری ذهن انسان بطور نامحسوسی کنترل می‌شود.
در آمریکا اکثریت خاموش به اکثریت مردم آمریکا می‌گویند که طی سال‌ها تجربه متوجه شده‌اند رای آن‌ها تاثیر چندانی در امور ندارد پس دنبال کار خودشان باشند راحت‌تر هستند. نمونه‌ی بارز این مورد، جرج بوش است که با هر دوز و کلکی بود دو دوره قدرت را به‌دست گرفت و مردم آمریکا و دنیا را به خاک سیاه نشاند.
بوش علی‌رغم مخالفت تمام مردم دنیا و سازمان ملل به عراق و افغانستان حمله کرد. کاسترو معتقد است که آمریکا خود را آماده‌ی حمله به ۱۶۰ نقطه‌ی تاریک دنیا کرده، حالا «اوباما» این وسط چه می‌تواند بکند، معلوم نیست ـ یک ضرب‌المثل فارسی می‌گوید: به حرف گربه سیاه باران نمیاد!
همه‌ی مردم جهان خوب می‌دانند که انتخابات خرج سنگینی دارد که فقط سرمایه‌داران، بهتر است بگوییم کلان سرمایه‌داران از عهده‌ی آن برمی‌آیند و شرط اول برای هر کاندید این است: نمک که خورد، نمکدان نشکند وگرنه به سرنوشت شوم کندی‌ها دچار می‌شوند.
همانطور که «روزولت» رئیس جمهور زمان جنگ دوم جهانی آمریکا، بعد از جنگ با الهام از روش‌های «کینز» اقتصاددان بزرگ انگلیسی برای حفظ نظام سرمایه‌داری مجبور شد دست به اقداماتی تحت عنوان «نیو دیل» بزند، اوباما هم مجبور است برای حفظ نظام و آبروی از دست رفته‌ی آمریکا اقداماتی انجام دهد.

منوچهر بصیر
منبع : فرهنگ و توسعه


همچنین مشاهده کنید