جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

از بین رفتن خستگی ها با تغییر رژیم غذایی


از بین رفتن خستگی ها با تغییر رژیم غذایی
اگر شما هم جزو آن دسته از افراد هستید كه هنگام نیمروز احساس خستگی می كنید، با رژیم غذایی صحیح می توانید انرژی خود را افزایش دهید. خوردن یك صبحانه مناسب حتماً نیروی لازم را برای حركت و انجام فعالیت های متفاوت در ساعات مصرف بالای انرژی تأمین می كند.
یكی از بهترین منبع انرژی زا، كربوهیدرات های مركب (چون نشاسته) هستند، زیرا این كربوهیدرات ها، برعكس چربی ها و پروتئین ها در ماهیچه و كبد به شكل قابل مصرفی (گلیكوژن) ذخیره می شوند. این نوع انرژی هنگام نیاز فوراً در اختیار بدن قرار می گیرد. به علاوه كربوهیدرات های مركب به تدریج شكسته شده و وارد جریان خون می شوند و قندخون را تنظیم می كنند.
ماهیچه ها برای استفاده از انرژی به مواد معدنی نظیر منیزیم احتیاج دارند. اسفناج یكی از سبزیجات سرشار از منیزیم است. افرادی كه فعالیت های سنگین دارند و یا دچار استرس می شوند، به منیزیم بیشتری نیاز دارند. بیشتر خانم ها تنها سه چهارم مقدار مناسب را مصرف می كنند و این كمبود موجب می شود زودتر احساس خستگی كنند.
یكی دیگر از علل خستگی، به ویژه در افرادی كه گوشت نمی خورند، كمبود آهن است. اگرچه گوشت قرمز منبع اصلی تأمین آهن است اما استفاده دو یا سه وعده از حبوبات مثل لوبیا قرمز، لوبیا چیتی، عدس و لپه می تواند تأمین كننده آهن مورد نیاز بدن افراد بزرگسال باشد. آهن یكی از مواد ضروری در روند تولید انرژی است. اكسیژن به كمك آهن موجود در گویچه های قرمز خون حمل می شود تا در ماهیچه ها امكان سوخت انرژی فراهم شود. موادغذایی سرشار از پروتئین باعث كاهش خستگی و ضعف می شوند. كمبود آهن را می توان با خوردن قرص های مكمل از بین برد. البته اگر كمبود آهن ندارید، از خوردن این قرص ها بپرهیزید. استفاده بیش از ۱۰ میلیگرم آهن برای مردان و ۱۵ میلیگرم برای زنان نه تنها سودی ندارد بلكه حتی مضر هم هست.
گوشت ماهی با پروتئین بالا، حاوی اسیدآمینه ای به نام تیروزین است. این ماده به انتقالات عصبی _ مغزی كمك می كند.
توت فرنگی منبع ویژه ویتامین(ث) است. این ویتامین به جذب آهن در بدن كمك می كند. متخصصان تغذیه معتقدند: مصرف ۶۰ میلیگرم ویتامین(ث) در روز برای تأمین نیازهای فرد كافی است.
مصرف جو به علت دارا بودن فیبر بالا و كربوهیدرات های پیچیده، سبب می شود قند خون به مدت طولانی بالا بماند، یعنی بدن از مواد قندی كه به تدریج وارد سیستم گردش خون می شود، بدون وقفه انرژی می گیرد. مصرف لبنیات و ماست كم چربی با بالا بردن مقدار كلسیم دریافتی حالاتی مانند گرگرفتگی، جمع شدن آب بزاق در دهان، خستگی و حالات تیره و تار دیدن را بهبود می بخشد.
ذرت حاوی مقدار زیادی پتاسیم است. این ماده در حفظ حركات عادی ماهیچه و اعمال عصبی مؤثر است. پتاسیم از جمله موادی است كه به مدت طولانی در بدن ذخیره نمی شود. سطح پتاسیم خون در مواقعی مانند ورزش سنگین و یا از طریق عرق كردن زیاد پایین می آید. از جمله نشانه های كمبود آن، درد ماهیچه ها، تپش قلب، كندی واكنش و دستپاچگی است. خوردن ذرت می تواند انرژی لازم را در بدن تولید نماید.

منبع: اینترنت
برگردان از: معصومه پیروزبخت
منبع : روزنامه ایران


همچنین مشاهده کنید