جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

تکنولوژی نمایشگرهای لمسی


تکنولوژی نمایشگرهای لمسی
نمایشگرهای لمس فناوری خاصی است که در زندگی امروز ما راه پیدا کرده است. و از آن در سیستم های گوناگون مانند دستگاه های خودپرداز بانک ها یا گشوده شدن یک در با شناسایی اثر انگشت شما و نیز در سیستم های امنیتی و... بهره می گیرند. نمایشگرهای لمسی یک دستگاه ورودی ـ خروجی است که با سایر اجزای شبکه هماهنگ می باشد.
این فناوری بر پایه نشان دهنده های معمولی مجهز به کریستال مایع طراحی شده است. و ساختار اصلی آن عبارتند از : الف) حسگر لمسی که اطلاعات ورودی را دریافت می کند. ب) کنترل کننده که اطلاعات مربوط به تماس را از حسگر دریافت کرده و به پردازنده می دهد. ج) پردازنده اصلی که مهم ترین بخش سیستم است و اطلاعات ارسال شده از کنترل کننده را تفسیر می کند. در مجموع نیز تکنولوژی نمایشگرهای لمسی به ۴ دسته طبقه بندی می شود که به بررسی آن ها می پردازیم.
۱) نوع خازنی: در این نوع، لایه بیرونی حسگر بارهای الکتریکی را ذخیره می کند و با تماس فرد، مقداری بار الکتریکی به او منتقل می شود و بار صفحهٔ خازنی در محل تماس کم می شود. این کاهش توسط مدارهای جانبی اندازه گیری شده و اطلاعات به کنترل کننده ارسال می شود.
در این روش، سیستم فقط با اثر انگشت شما فعال می شود.
۲) مقاومتی: این نوع حسگر از یک لایه بیرونی و یک لایه درونی تشکیل شده است. و این لایه های مقاومتی اعمال ولتاژ به صفحه را آسان می کنند. و این بخش توسط یک لایه واسط جدا می شود.
هر گونه فشار به صفحه خارجی تماس الکتریکی بین لایه های مقاومتی ایجاد می کند و ولتاژ را در یک نقطه تغییر می دهد و مختصات نقطه تماس به کنترل کننده می رود و سرانجام اطلاعات به پردازنده رفته و پردازش می شود. این نوع حسگر در برابر رطوبت، گرد و غبار، نور و خراشیدگی دوام بسیار زیادی دارد و نمایشگر لمس بعضی گوشی های موبایل از این نوع می باشد. (مثل سونی اریکسون)
۳) امواج صوتی: در این نوع حسگر، امواج صوتی از مقابل نمایشگر عبور داده می شود و مبدل مخصوص انرژی در صفحه آن را دریافت کرده و با توجه به اختلال در دریافت، سیگنال تماس را با دقت بالایی شناسایی می کند. در این نوع حسگر شفافیت بالا بوده و گران ترین نوع می باشد.
۴) مادون قرمز: در این نوع حسگر یک پرتوی نور نامرئی از جلوی نمایشگر عبور داده می شود و هرکجا متوقف شود، محل و موقعیت تماس مشخص می شود و به کنترل کننده می رود. این حسگر مقداری از نور را از خود عبور داده و کاربرد کمتری دارد.
منبع : شهر سی دی


همچنین مشاهده کنید