جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

چگونه با فرزند نوجوان خود ارتباط دوستانه برقرار کنیم؟


چگونه با فرزند نوجوان خود ارتباط دوستانه برقرار کنیم؟
دوران نوجوانی، دورانی پرالتهاب و مهم برای هر فرد است. در این دوران شخصیت اجتماعی فرد شکل می‌گیرد و روابط خارج از چهارچوب خانواده وسعت می‌یابد. یکی از مهم‌ترین این روابط، رابطه با دوستان مختلف است. نوجوان با برقراری این روابط تا حدودی از خانواده فاصله می‌گیرد. بنابراین برای هر پدر و مادری فراگیری‌های راه‌های جدید برای تداوم دوستی‌های گذشته لازم است.
● خرید کردن
آن‌چه نوجوانان انجام می‌دهند: نوجوانان با گردش و وقت‌گذرانی و تماشای ویترین مغازه‌ها علیرغم عدم توانائی در خرید بسیاری از چیزها، احساس استقلال‌طلبی و پرورش سلیقه شخصی خود را گسترش می‌دهند.
نکته مهم: عموماً نوجوانان با انتخاب لباس و یا وسیله شخصی خود بسیاری از زوایای روحی و تصورات خود را به نمایش می‌گذارند.
آن‌چه شما باید بدایند: برای وقت‌گذرانی با فرزندتان به جاهائی که او دوست دارد بروید و سعی کنید در انتخاب وسایل شخصی و یا امتحان کردن لباس‌های مورد علاقه او شرکت کنید. این کار فرصتی برای دریافت باورهای فرزندتان نسبت به‌خودش به شما خواهد داد.
● تماس گرفتن
آن‌چه نوجوانان انجام می‌دهند: امروزه با گسترش امکانات الکترونیکی فرستادن email و یا sms در طول روز و یا چت کردن به یک کار عادی تبدیل شده است و جزء سرگرمی‌های نوجوانان است.
نکته مهم: نوجوانان برای یافتن دوست از تمامی راه‌ها وارد می‌شوند و با تکنولوژی پیشرفته امروز این راه‌ها بسیار وسیع‌تر و متنوع‌تر شده است.
آن‌چه شما باید انجام دهید: ممانعت از برقراری این ارتباط‌ها امکان‌پذیر نیست ولی آگاهی دادن به فرزند نوجوان کمک بسیار مؤثری در جلوگیری از برقراری روابط نادرست و سوءاستفاده می‌کند. شما با فراگیری روش‌های جدید و نشان دادن توانائی‌هایتان در برقراری ارتباط از طریق اینترنت به او نشان دهید که فاصله زیادی با او ندارید و او می‌تواند در بسیاری از موارد از راهنمائی‌های شما استفاده کند و یا برعکس از او بخواهید نحوه استفاده از رایانه را به شما آموزش دهد، این مسئله باعث افزایش اعتمادبه‌نفس او و رابطه بهتر شما با یکدیگر خواهد شد.
● ورزش کردن
آن‌چه نوجوانان انجام می‌دهند: در سنین نوجوانی ورزش‌های گروهی بسیار مورد توجه و علاقه است. و انجام فعالیت‌های ورزشی به همراه دوستان باعث شادی و تفریح نوجوان خواهد شد.
نکته مهم: ورزش یک ابزار مهم جهت هدایت نوجوان به سمت فعالیت‌های اجتماعی سالم و یافتن دوستانی با علایق مشترک است.
آنچه شما باید انجام دهید: می‌توانید با او در فعالیت‌های ورزشی که به سن شما نزدیک است شرکت کنید مثل: کوهنوردی، پیاده‌روی و شنا. به این ترتیب می‌توانید بسیاری از دوستان او را در طی این فعالیت‌های ببینید و با آنها رابطه دوستانه برقرار کنید.
نکته مهم: در طی این گفت‌وگوها هر فرد بدون هیچ‌گونه استرس و یا مخالفت با دیگران به ابراز عقیده می‌پردازد.
آن‌چه شما باید انجام دهید: با فراهم کردن فرصتی مناسب برای گفت‌وگو با فرزندتان اجازه ابراز عقیده به او بدهید و با درست گوش کردن به حرف‌های او راه را برای گفت‌وگوهای بعدی باز کنید. در این صورت فرزندتان با راحتی و آرامش در بسباری از مسائل از شما به‌عنوان یک دوست کمک خواهد گرفت.

پریسا منصوری
منبع : مجله موفقیت


همچنین مشاهده کنید