شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

برخی دیگر از رویدادهای ۲۵ نوامبر


● ۱۸۳۵: اندرو کارنگی Andrew Carnegie اسکاتلندی که به آمریکا مهاجرت و صنایع فولاد این کشور را گسترش داد و کتابخانه تاسیس کرد به دنیا آمد. وی در اوت ۱۹۱۹ درگذشت .
● ۱۸۶۴: نقشه هواداران کنفدراسیون آمریکا ( اختیارات کامل در دست ایالات ) برای آتش زدن شهر نیویورک خنثی شد.
● ۱۸۶۷: آلفرد نوبل (مهندس سوئدی فارغ التحصیل روسیه) ۲۵ نوامبر سال ۱۸۶۷ اعلام کرد که ماده منفجره دینامیت را اختراع و تولید کرده است. وی که بعدا از این اختراع خود پشیمان شده بود که یک وسیله تخریب ساخته بود دارایی اش را وقف دادن جایزه سالانه به کسانی کرد که در طول سال به بشریت خدمت بزرگ کرده باشند. دادن این جایزه هنوز ادامه دارد. نوبل صاحب چند کارخانه (عمدتا شیمیایی) در کشورهای اروپایی بود.
● ۱۸۹۵: آناستاس میکویان ، مرد زرنگی که تا بالاترین مقام شوروی بالا رفت به دنیا آمد. در باره زرنگی وی که از ارمنستان بود گفته اند که میکویان چنان مهارت داشت که می توانست به اسکیموها بستی بفروشد!.
● ۱۸۹۷: دولت اسپانیا به مهاجر نشین قدیمی خود پوتوریکو که بعدا به تصرف آمریکا درآمد خودمختاری داد.
● ۱۹۴۸: ارتش ونزوئلا کودتا کرد، رئیس جمهوری برکنار شد و ژنرالها زمام امور را به دست گرفتند.
● ۱۹۷۳: دولت هوادار غرب جورج پاپادوپولوس در یونان در یک کودتای بدون خونریزی که توسط چند سرهنگ "هوادار غرب" انجام شد برکنار گردید!. بعضی منابع، پاپادوپولس را حقوق بگیر "سیا" قلمداد کرده اند.
● ۱۹۷۷: دکتر منوچهر اقبال پزشک بیماری های عفونی چهارم آذر ماه ۱۳۵۶ درگذشت. وی از دهه ۱۳۲۰ همواره وزیر (وزارتحانه های ناهمگون)، نخست وزیر، موسس حزب، و مدیر صنعت نفت ایران بود و راز انتصاب او به این سمت ها هنوز به درستی روشن و اعلام نشده است. پژوهش، تنها در همین یک مورد، بسیاری از ضعف ها و نارسایی ها در ایران را در قرن بیستم نشان خواهد داد و این، وظیفه «گروههای تاریخ» دانشگاههاست که تحقیق در این زمینه را به صورت تکلیف به دانشجویان خود بدهند. مورد دکتر اقبال، در تاریخ دو قرن اخیر ایران نظایر فراوان داشته است.
● ۱۹۷۸: یک جت مسافربر امریکن ارلاینز از نوع " دی سی ۱۰ " هنگام بلند شدن از فرودگاه شیکاگو سرنگون شد و ۲۷۵ تن کشته شدند.
● ۱۹۹۲: پارلمان چک اسلواکی پذیرفت که این کشور تجزیه و دو جمهوری مستقل اسلواکی و چک تاسیس شوند. جمهوری چک اسلواکی پس از پایان جنگ جهانی اول و انهدام امپراتوری اتریش به وجود آمده بود.
● ۲۰۰۳: شورای موقت عراق بانو « رند رحیم فرانکه » را که در عراق متولد شده و تابعیت دولت آمریکا را دارد و در سی سال گذشته عمدتا در آمریکا زندگی کرده به سمت نخستین سفیر عراق در آمریکا در ۱۳ سال اخیر منصوب کرد . بانو فرانکه در واشنگتن یک بنیاد عراقی ضد صدام حسین تشکیل داده بود و از این طریق با او مبارزه می کرد.
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید