جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

۲۳ نوامبر سال ۱۹۳۶ ـ روزی که «لایف» منتشر شد


۶۹ سال پیش در روزی چون امروز (۲۳ نوامبر سال ۱۹۳۶) هنری لوس روزنامه نگار آمریکایی مجله عکس خبری (فتو ژورنالیسم) را منتشر ساخت که تا دسامبر سال ۱۹۷۲ به همین صورت منتشر می شد، سپس ماهنامه و فصلنامه شد و باردیگر به هفتگی بازگشت که هر هفته در ۱۲ میلیون نسخه چاپ و با ۷۱ روزنامه از جمله لس آنجلس تایمز توزیع می شود.
هنری لوس که از هوادارن این اصل بود که در بسیاری از مواقع «دوربین» بهتر از قلم می تواند جزئیات یک داستان را بیان دارد و یک عکس خوب (عکسی که شخصیت یک فرد و جزئیات یک صحنه را نشان دهد) برای همیشه باقی می ماند و زیور صفحات تاریخ می شود، تصمیم به انتشار یک مجله تمام عکس با کاغذ اعلاء گرفت. وی در همان زمان پیش بینی کرده بود که نسل آینده حوصله خواندن مطالب طولانی را ندارد و عکس، کاریکاتور و طنز را بهتر می پسندد. او در همان زمان که جهان روزنامه رنگی نداشت، توصیه به چاپ رنگی روزنامه ها کرده و گفته بود که روزنامه های سیاه و سفید غم افزا هستند.
به همان گونه که لوس پیش بینی کرده بود، شماره های گذشته لایف تا دهها برابر قیمت خریداری می شوند و کپی عکسهای آنها در هر آرشیوی وجود دارد و عکس صحنه های جنگها و آشوبها و شخصیت های گذشته که در کتب و نشریات چاپ می شود، توسط عکاسان لایف گرفته شده و در این مجله به چاپ رسیده بودند.
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید