شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

اول آذر: در شهر چه گذشت؟!


اول آذر: در شهر چه گذشت؟!
قبل از فرارسیدن پاییز تغییر و تحولات زیادی در جایگاه‌های عرضه سوخت اتفاق افتاد.
برای مثال افزایش قیمت بنزین سوپر، شلوغی پمپ‌بنزین‌ها را چند برابر کرد و در برخی جایگاه‌ها تابلوی «بنزین سوپر نداریم» نصب شد. از سوی دیگر عده‌ای که همچنان طرفدار بنزین سوپر بودند سعی می‌کردند با انواع حرکات آکروباتیک صف را دور زده و خود را به نازل بنزین سوپر برسانند و دنده‌عقب گرفتن در جایگاه‌ها از جمله این راه‌ها بود.
این در حالی است که اخیرا در برخی جایگاه‌ها اقدام بسیار خوبی صورت گرفته است که گسترش آن به همه جایگاه‌های سوخت رسانی ضروری به نظر می‌رسد.
باید گفت که موتورسیکلت‌ها از جمله عوامل ایجاد بی‌نظمی در جایگاه‌های عرضه سوخت به شمار می‌آیند.
اما در برخی جایگاه‌هابا در نظر گرفتن یک نازل جداگانه مخصوص موتورسیکلت‌ها این مشکل به بهترین نحو حل شده است و دیگر از بی‌نظمی ناشی از حضور آنها بین صف خودرو‌ها، خبری نیست.
● انسداد خطوط کناری
در همه خیابان‌های ۳ بانده، باند وسط مخصوص حرکت مستقیم و خط‌های کناری ویژه رانندگانی است که قصد گردش به چپ یا راست را در تقاطع‌ها دارند. از آنجایی که گاهی این خطوط نسبت به خطوط وسط حرکت سریع‌تری دارند،است‌.
برخی رانندگان عجول که مسیر حرکت آنها مستقیم است هم در این خطوط حرکت کرده و تردد خودرو‌هایی که قصد خروج از خیابان را دارند با مشکل مواجه می‌کنند.
این مشکل زمانی تشدید می‌شود که قبل از تقاطع‌ها، خطوط کناری مسدود می‌شود و به دلیل این بی‌توجهی، ترافیک سنگینی به وجود می‌آید.
این درحالی است که می‌توان با رعایت حقوق دیگران و توجه به قوانین راهنمایی و رانندگی از بروز این مشکل و ترافیک ناشی از آن جلوگیری کرد.
به بیان دیگر در صورتی که همه رانندگان با توجه به مسیرشان در خط مربوط به خود حرکت کنند، دست کم یکی از عوامل بسیار موثر در ایجاد ترافیک از بین خواهد رفت.
● ایستگاه متروک
معمولا سقف ایستگاه‌های اتوبوس در طول تابستان سایبان خوبی است و مسافران خطوط اتوبوسرانی را جذب خود می‌کند.
اما در روز‌های بارانی و برفی بسیاری از سقف‌های معیوب و سوراخ محل انتظار مسافران را شبیه به ایستگاه‌ متروکی می‌کند که کسی قادر به نشستن و حتی ایستادن زیر آن نیست.
به همین دلیل در روز‌های بارانی و برفی که گره ترافیک شهرکورتر می‌شود، جلوی این ایستگاه‌های متروک انبوهی از مسافران را می‌توان دید که خارج از ایستگاه و در واقع وسط خیابان تجمع کرده و در انتظار اتوبوس به سر می‌برند.
این تجمع آرام سیل ناآرام ترافیک را سنگین‌تر کرده و به حجم آن می‌افزاید. جدای از بایسته‌های مربوط به تعمیر و بازبینی دوره‌ای مبلمان شهری،‌ توجه به عوامل رشد ترافیک نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. زیرا به طور حتم انبوهی از همین مشکلات جزئی، ترافیک شهر را به شکل کنونی در آورده است.
● لطفا مرا جریمه کنید
روی برخی از خودرو‌های کثیف و گل‌آلود به جای « لطفا مرا بشویید» باید نوشت « لطفا مرا جریمه کنید» زیرا گاهی اوقات ضخامت لایه خاک و گلی که روی آنهاست به حدی است که چراغ‌های آنها را در شب به هیچ وجه نمی‌توان دید.
مواجه شدن با خودرویی بدون چراغ‌ در سطح بزرگراه‌ها و حتی خیابان‌های شهر نیز به واقع می‌تواند خطرناک و حادثه‌ساز باشد؛ به طوری که تشخیص ترمز، گردش به راست و چپ و دیگر هشدار‌هایی که ارائه آنها وظیفه چراغ‌هاست، در این نوع خودروها به صفر می‌رسد.
البته برای جریمه خودرو‌های گل‌آلود نباید نیازی به امضا و درخواست‌های دیگران باشد چون به طور حتم ماموران پلیس راهنمایی و رانندگی وظیفه خود را در این مورد به خوبی انجام داده و می‌دهند.
منبع : همشهری آنلاین


همچنین مشاهده کنید