جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

پرواز با دو بال کاغذی


پرواز با دو بال کاغذی
در این نوشتار نه در پی کنجکاوی در سرانه مطالعه هستیم نه مقیاسی در کار است و نه روش و متد ویژه ای در نظر گرفته ایم، بلکه در جستجوی مبنایی هستیم تا در کودکان شوق به مطالعه را برانگیزیم. با این تاکید محققان که خواندن کتاب را از بدو تولد بچه ها، آغاز کنید.
● چه کتابی برای چه سنی؟
در پی کتاب هایی باشید که داستان های خوب و متنوعی دارند، کتاب هایی با نقاشی های گوناگون و کتاب هایی که شما نیز از مطالعه آنها لذت می برید و کتاب هایی که با خلق و خوی کودک شما سازگار است.
برای انتخاب کتاب مرحله زندگی کودک خود را در نظر بگیرید و ببینید در چه دوره تکاملی قرار دارد.
نخستین دوره کودکی، دوره ای است که بچه ها مهارت های سرگرم کننده پیاپی و گوناگون را فرا می گیرند و با شرایط تازه ای رو به رو می شوند.
برای کودکان در مناسبت های گوناگون کتاب های متنوعی موجود است، تقریبا درباره هر موضوعی کتاب هست از آن شمار:
به دنیا آمدن فرزند دوم، نگهداری از کودک، دوست یابی، دوستان واقعی و غیرواقعی، به مدرسه رفتن، اخلاق های خوب، اخلاق های بد، عواطف و احساسات، همکاری کردن، به دکتر رفتن، به دندانپزشکی رفتن، تنها بودن با خواهر یا برادر خود، خوابیدن، مراسم و آیین های مذهبی و ...
آیا تا به حال پس از خواندن عبارتی از یک کتاب به فکر نیفتاده اید که: «این موضوع همان چیزی است که می خواهم با کودکم در میان بگذارم...؟»
خواندن کتاب کودکان، به بزرگسالان(والدین) کمک می کند تا بتوانند آنچه در ذهن خود دارند، بیان کنند. چیزهایی که گاه پدر و مادر نمی توانند برای ادای آن واژه ای بیابند.
● انتخاب کتاب برای سن شیرخوارگی
در عین ناباوری، کودک از بدو تولد از شنیدن صدای خواندن کتاب شما لذت می برد، برای او شنیدن صدای گرم و دلنشین شما لذتبخش ترین چیز در دنیاست. تا زمانی که کودک با حوصله به سخنان شما گوش می دهد کتابخوانی را ادامه دهید.
پیش از خواب، هنگامی که کودک با شیئی بازی می کند و آن را روی زمین می غلتاند زمان مناسبی برای گوش کردن به کتابخوانی شماست.
به کودک امکان آشنا شدن با کتاب به شیوه خودش را بدهید. در این سن، کودک دوست دارد اشیا را بجود، پاره کند، روی آنها بنشیند یا بایستد، بنابراین از کتاب های نرم، پارچه ای و مقاوم استفاده کنید.
● انتخاب کتاب برای دوره نوپایی
▪ داستان های کوتاه در باره موضوع های مختلف و متنوع.
▪ کتاب های کارتی (هر صفحه از کتاب یک کارت جداگانه است) و داستان هایی که از زندگی روزمره کودک سرچشمه گرفته اند.
▪ کتاب هایی که اشعار موزون دارند و بچه ها می توانند آنها را تکرار کنند.
▪ کتاب هایی که مضمون واحدی دارند. به طور مثال درباره شکل های هندسی، رنگ ها یا حروف الفبا نوشته شده اند.

معصومه رهبر دوست
منبع : روزنامه جوان


همچنین مشاهده کنید