جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

۲۹ آبان: در شهر چه گذشت؟!


۲۹ آبان: در شهر چه گذشت؟!
در شهری که آلودگی هوا و سرطان‌های ناشی از آن بیداد می‌کند،‌ درختان را باید شهروندانی خاموش تلقی کرد که در سکوتی ابدی و بدون جنجال‌های مرسوم، به پاکسازی هوا مشغولند.
اما به نظر می‌رسد سکوت درختان برای برخی افراد نشانه بیجانی آنهاست. به طوری که به خود اجازه می‌دهند هر نوع ظلمی را در حق آنها روا دارند.
برخی کنارشان آتش روشن می‌کنند و حتی تنه آنها را - در حالی که هنوز زندگی در آن جاری است - می‌سوزانند.
برخی دیگر با بالا رفتن از درخت، شاخه‌هایش را شکسته و گاه ریشه انواع نو رسته آن‌را سست و خشک می‌کنند. البته برخی به صورت ناآگاهانه‌ به این شهروندان خاموش صدمه می‌زنند.
برای نمونه ورود هر گونه مایع شوینده به خاکی که درختان از آن تغذیه می‌کنند می‌تواند به راحتی و ظرف چند هفته آن‌را خشک کند.
به طورمثال شستن خودرو در حیاط منزل به شیوه‌ای که کف ناشی از شست وشو پای ریشه‌های درخت برود، موجب اضافه شدن یک اصله درخت خشک به گروه درختان خشکیده موجود در شهر می‌شود.
اما یادگاری نوشتن نیز از جمله کار‌هایی است که فرهنگ بی احترامی به طبیعت جاندار و مهم‌تر از آن درختان را به کودکان می‌آموزد.
● افزایش قیمت پوشاک زمستانی
با سرد شدن هوا، ویترین فروشگاه‌های پوشاک پر شده است از البسه مخصوص زمستان که در هوای سرد و برفی بدن را گرم نگاه می‌دارد. این در حالی است که شماری از شهروندان در تماس تلفنی با ستون در شهر چه خبر اعلام کرده‌اند که قیمت پوشاک زمستانی در مقایسه با سال قبل، افزایش چشمگیری یافته است.
هرچند مغازه‌داران دلیل این افزایش قیمت را افزایش هزینه‌ها و مواد اولیه اعلام می‌کنند اما شماری از خریداران به این نکته اشاره می‌کنند که در برخی فروشگاه‌ها، اجناس سال قبل نیز در کنار اجناس جدید با قیمت بالا به فروش می‌رسند.
با توجه به اینکه این اجناس در سال گذشته خریداری شده‌اند، افزایش قیمت آنها به بهانه‌هایی نظیر افزایش هزینه‌ها منطقی به نظر نمی‌رسد.
به همین منظور، نظارت بیش از پیش بر نحوه قیمت‌گذاری البسه در فروشگاه‌ها نکته‌ای است که باید با هدف حمایت از حقوق خریداران مورد توجه قرار گیرد.
● کارآمدی تلفن‌های گویا
پاسخگویی تلفنی به مشتریان و ارباب‌ رجوع یکی از مهم‌ترین مسئولیت‌های شرکت‌ها، موسسات و اداره‌هاست که اجرای صحیح آن می‌تواند‌ تا حدود زیادی از اتلاف وقت جلوگیری کند.
به عنوان مثال در صورتی که تماس‌گیرنده به طور دقیق پاسخ سؤال خود را دریافت کند، شاید دیگر نیازی به مراجعه حضوری برای شنیدن پاسخ نباشد.
این در حالی است که اخیرا تعدادی از ادارات و شرکت‌ها سامانه تلفن گویا را راه‌اندازی کرده‌اند که طی آن تماس گیرنده مرحله به مرحله راهنمایی شده و اطلاعات مورد نیاز خود را دریافت می کند.
جالب است که برخی موسسه‌های آموزشی نیز انواع اطلاعات مورد نیاز- از ساعت کلاس‌ها و نحوه ثبت نام گرفته تا میزان شهریه- را از طریق این سامانه ارائه کرده و به این ترتیب زمینه رفاه حال دانشجویان را فراهم می‌کنند.
با توجه به کارآمدی این سامانه در ارائه اطلاعات و جلو گیری از اتلاف وقت، خوب است که سایر ارگان‌ها نیز از این سامانه بهره‌گیرند. البته اشغال بودن پیوسته این سامانه‌ها مشکلی است که با افزایش تعداد خطوط قابل حل است.
● درخت قد بلند
گاهی اوقات در شهر اتفاقاتی روی می‌دهد که چشم‌های هر رهگذری را میخکوب می‌کند. برای نمونه، درخت قدبلندی را که مشاهده می‌کنید از روی علاقه این همه مسیر را تا پشت بام طی نکرده است بلکه از صحبت‌های همسایه‌ها چنین برمی‌آید که صاحبخانه به مرور زمان در‌خت مورد اشاره را به بالا هدایت کرده است.
اما نکته قابل اشاره این درخت این است که بار آن - توت‌های قرمز و درشت- فقط روی پشت بام صاحبخانه قابل برداشت است و بنابراین همسایه‌ها فقط ناظر تنه آن هستند و کسی تا به حال طعم میوه‌های آن‌را نچشیده است.
منبع : همشهری آنلاین


همچنین مشاهده کنید