جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

یک گام بزرگ در درمان سرطان پروستات


یک گام بزرگ در درمان سرطان پروستات
سرطان پروستات یکی از سرطان‌های شایع آقایان است که هر ساله عده زیادی را مبتلا می‌کند. در سال‌های اخیر پیشرفت‌های زیادی در زمینه درمان جراحی و یا پرتودرمانی این سرطان صورت گرفته است و بسیاری از بیماران با تشخیص به موقع و درمان صحیح کاملا بهبود پیدا کرده‌اند اما گاهی اوقات به خصوص در کشورهایی که غربالگری خوب انجام نمی‌شود این سرطان پیش از تشخیص پیشرفت زیادی می‌کند و درمان آن سخت می‌شود...
این مساله به خصوص زمانی که سرطان به ریه و استخوان‌ها متاستاز می‌دهد دردسرسازتر می‌شود. قرص‌های هورمونی و داروهای سرکوب کننده پروستات برای این مرحله از درمان وجود دارند اما گاهی آنها هم نمی‌توانند موفق شوند. به گزارش مرکز تحقیقات NHS، به‌تازگی پزشکان بریتانیایی توانسته‌اند دارویی تولید کنند که به گفته خودشان یک گام بزرگ در درمان این سرطان طی ۶۰ سال گذشته محسوب می‌شود. یک دوره آزمایشی مصرف داروی آبیراترون نشان داد این دارو می‌تواند حتی شدیدترین و تهاجمی‌ترین و مقاوم‌ترین انواع سرطان‌های پروستات را هم متوقف کند.
مصرف این دارو فقط روی کسانی که سرطان مقاوم و پیشرفته و با گسترش به ریه و استخوان و کبد داشتند آزمایش شد و ۷۰ تا ۸۰ درصد کسانی که این دارو را مصرف کردند بهبود واضحی نشان دادند. در ۲۰ تا ۳۰ درصد باقی مانده هم کاهش شدیدی در میزان PSA خون به وجود آمد و میزان بقایشان بهتر شد. این دارو که پیش‌بینی می‌شود تا سه سال آینده وارد بازار دارویی شود سالانه فقط جان ۱۰ هزار نفر را در کشور بریتانیا نجات خواهد داد و علامت‌هایی مانند درد استخوان را در بسیاری از بیماران بهبود خواهد بخشید.
از دو ماه پیش یک دوره آزمایش وسیع‌تر دارو روی ۱۲۰۰ نفر در چند کشور در حال انجام است. دکتر گرهارد اتارد یکی از اعضای تیم تحقیقات می‌گوید: «گذشت زمان باید درباره این دارو قضاوت کند اما خود ما خیلی از این دستاور هیجان زد‌ه‌ایم و معتقدیم این دارو آبیراترون شناخت و درک ما را از سرطان پروستات و آنچه در ۵۰ سال گذشته به عنوان درمان انجام می‌شد تغییر خواهد داد.

ترجمه : دکتر سیداحسان بیکایی
منبع: medicalnewstoday
منبع : روزنامه سلامت


همچنین مشاهده کنید