جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

مسجد مهد تربیت


مسجد مهد تربیت
دین الهی مجموعه ای از قوانین فردی و اجتماعی است که می تواند در صورت اجراشدن سعادت فرد و جامعه را تامین کند(۱ ) . ازجمله آثار اعتقادی به دین اینست که به زندگی محتوا می دهد چرا که اگر دین را از زندگی جدا کنیم جزپوپی و سرگردانی و تکرار چیزی نمی یابیم . رفع تحیر از برکات و آثار دیگر اعتقادی دین می باشد تحیر از اینکه کجا بودم کجا هستم برای چه هستم و به کجا می روم چنانکه علی (ع ) می فرمایند : « خدا رحمت کند کسی را که بداند کجا بوده کجا هست و کجا خواهد رفت » انسان ذاتا تشنه کمال است و تنها دین است که انسان را به کمال واقعی هدایت می کند.انسان فاقد دین همیشه همراه با اضطراب ترس پریشانی و سرگردانی می باشد لذا آرامش روانی تنها در پناه دین خواهد بود. آنگاه که حوادث سخت و پیچیده در زندگی انسان رخ می دهد و همه ی درها را به روی خود بسته می بیند و در برابر مشکلات احساس ضعف و ناتوانی می کند تنها ایمان به مبدا و معاد است که به یاری او شتافته و به او نیرو می دهد و در این هنگام می فهمد که تنها نیست و تکیه گاهی بزرگ دارد پس با عشق و امید به تلاش و کوشش ادامه می دهد و بر سختیها چیره می شود . (۲ )
برای مسلمانان مسجد بهترین مکان و اوقات نمازهای واجب یومیه بهترین زمانها جهت عبادت و آموختن احکام دینی می باشد. حضور مومنین در مسجد آثار تربیتی فراوانی دارد که بارزترین آنها مصون ماندن جوامع از انحرافات مختلفی خواهد بود که الان گریبانگیر ممالک گوناگونی شده است . حضرت آیت الله جوادی آملی که خداوند ایشان را محفوظ بدارد می فرمایند : « مساجد را همیشه باید پر کرد که ما هرچه داریم از مسجد داریم . علاوه بر این چنانچه ارتباط خود را با مسجد مستحکم کردیم بچه ها و نسل آینده خود را بیمه خواهیم کرد و باید توجه داشته باشیم که اگر خدای ناکرده فرزندی از خانواده ای به انحراف کشیده شود آن خانواده به دردی توان فرسا مبتلا می شود پس چه بهتر که رابطه را با مساجد که مهد تربیت همه افراد خصوصا نوسالان و نونهالان است برقرار کنیم . (۳ ) .
رهبری بی نظیر حضرت امام خمینی (ره ) در بسیج مردم برای حضور در صحنه انقلاب که به فروپاشی نظام شاهنشاهی و تاسیس نظام مقدس جمهوری اسلامی در کشورمان انجامید نشان از وحدت و اتحاد مردم و همچنین نقش آفرینی مساجد بود همچنین در دوران دفاع مقدس هشت ساله ما شاهد پویایی مساجد بودیم . روحانی مسجد بعنوان شخصیت تاثیرگذار باید در جهت تامین وحدت جامعه و ترغیب حضور اقشار مختلف مردم در این مرکز اسلامی نهایت سعی و تلاش خود را بکار گیرد و حوزه های علمیه در جهت تربیت و تامین روحانیان عالم و عامل و آگاه به زمان و بدور از گرایشات جناحی برای مساجد باید دارای یک برنامه استراتژیک باشند چنانکه حضرت آیت الله هاشمی رفسنجانی در راستای تامین روحانی مساجد می فرمایند :
« آن چیزی که امروز ما را رنج می دهد این است که حوزه های علمیه به اندازه کافی در مساجد فعالیت نمی کنند و امروز خیلی از مساجد ما در مناطق محروم و روستاها امام جماعت ندارند و در این زمینه به توجه جدی حوزه های علمیه برای پوشش این خلا نیاز وجود دارد . » (۴ ) در جامعه ای که در آن رسانه ها بر رفتار مردم تاثیر فراوانی می گذارد و زندگی بدون رسانه تصورش مشکل هست از صداوسیما انتظار می رود در راستای ترویج فرهنگ حضور در مسجد و اقامه نمازها به جماعت و بهرمندی از معارف قرآن و عترت نقش آفرینی نماید و برای گروههای سنی گوناگون برنامه های متنوع با محتوا و مفیدی تهیه نماید. باید توجه داشته باشیم که اگر این کار صورت گیرد یقینا آمار پرونده های ورودی به دادگاههای سراسر کشور کاهش پیدا خواهد کرد. همانطور که در دوران انقلاب و دفاع مقدس جامعه ما از برکات مساجد بهره ی فراوان برده است انشاالله در عصر کنونی هم در جهت اعتلای اسلام و سعادت مسلمین و عظمت ایران اسلامی از این ظرفیت بسیار بالا استفاده های بیشتری خواهد نمود.

سیدعلیرضا صفوی
منابع :
۱ ـ آیت الله جوادی آملی ادب قنای مقربان انتشارات مرکز نشر اسرا چاپ اول اردیبهشت ۸۵ ص ۱۱۱ ج ۴
۲ ـ اصغر قائمی اصول اعتقادات دفتر نشر برگزیده ص ۶
۳ ـ آیت الله جوادی آملی حماسه و عرفان انتشارات مرکز نشر اسرا چاپ سوم خرداد ۸۱ ص ۳۱۸
۴ ـ روزنامه جمهوری اسلامی شماره ۸۳۶۴ مورخه ۱۳۸۷ ۴ ۱
آنگاه که حوادث سخت و پیچیده در زندگی انسان رخ می دهد و همه درها را به روی خود بسته می بیند و در برابر مشکلات احساس ضعف و ناتوانی می کند تنها ایمان به مبدا و معاد است که به او نیرو می دهد
در دوران انقلاب مساجد نقش مهمی در ایجاد وحدت و اتحاد در مردم ایفا نمودند همان گونه که در دوران دفاع مقدس نیز مساجد نقش ارزنده ای در بسیج نیروها و به وجود آوردن وحدت در میان اقشار مختلف مردم به عهده داشتند
منبع : روزنامه جمهوری اسلامی


همچنین مشاهده کنید