جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

رو ش های تربیتی موثر بر عزت نفس


۱- روش های ابراز توانایی ها:
۲- روش تغافل:
۱- روش های ابراز توانایی ها: این روش بر این فرض استوار است كه هر گاه انسان در سایه شرافت خود در در عرصه های گوناگون حیات توانا ببیند و بیابد كه كاری از دستش بر می آید احساس عزت و سربلندی خواهدكرد و هر گاه ببیند كه در انجام كارهای مربوط به خود ناتوان است احساس سرافكندگی و ذلت خواهد داشت. پس لازمست امكانات و زمینه عزت نفس در فرد ایجاد شود. این زمینه عزت كه می شود آن را "احساس عزت" نیز نامید باید به عزت واقعی برسد زیرا احساس عزت مطلوبیت تمام ندارد و باید در مسیر خود عزت قرار گیرد تا از لغزیدن در ورطه خودبینی مصون بماند. خود بینی آفتی است كه برای فرد ایجاد می شود كه مظهر توانایی های مختلف قرار گرفته و توسط والدین یا مربیان برای توانایی هایش مورد تایید واقع شده است.
۲- تغافل : بروز ضعف ها موجب زایل شدن عزت نفس می شود. پس اختفای آن موجب حفظ عزت می شود در مورد خطای فرد اگر احتمال می دهیم كه موجب گناه و تقصیر شده در فقه اسلامی نباید اعتنا كنیم چه برسد به تجسس در آن و لذا اسلام آن را نهی می كند تا عزت افراد باقی بماند. اما اگر یقین حاصل شد كه فرد خطا كرده زمان تغافل زمانی صادق است كه فرد گمان می كند خطایش را مخفی نگه داشته و اگر هم آشكار شده آن را با توجیه های نادرست خود می پوشاند. لذا در اینجا هم لازم است به توجیهات فرد گردن نهاد گر چه به عدم صحت آنها واقع هستیم. تغافل علاوه بر اینكه نشانه بلاهت و ساده لوحی مربی نیست مایه بزرگواری او نیز هست. خطرناك ترین لحظه در تربیت زمانی است كه فرد خود را از فروپوشیدن خطای خود بی نیاز ببیند و پرده حیا و عفت را پاره كند "عظموا اقداركم بالتغافل عن الدتی من الامور": قدر و منزلت خویش را از طریق تغافل نسبت به امور پیش پا افتاده بزرگ دارید (فلسفی, ۱۳۵۶, ص ۲۲۴).
منبع : موسسه ایران زمین پارسیان


همچنین مشاهده کنید