سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا

تبلیغات نوین در دنیای وب ۲


تبلیغات نوین در دنیای وب ۲
احسان موحدیان- تحولات جدید دنیای مجازی همه چیز و از جمله صنعت تبلیغات اینترنتی را متحول کرده است. امروزه شرکت‌های وب ۲، به این مقوله به عنوان یک پلت‌فرم نگاه می‌کنند، نه رسانه‌ای برای تبادل اخبار،‌ زیرا وب رسانه‌ای دوطرفه است و کاربر و سرویس‌دهنده آن با یکدیگر تعامل دارند. اولین‌بار شرکت نت‌اسکیپ وب را یک پلت‌فرم می‌دانست، اما این شرکت در دهه ۹۰ به وسیله مایکروسافت از دور خارج شد. تعیین استانداردهای وب یک در دست نت‌اسکیپ بود، اما اکنون گوگل به رهبر وب ۲ تبدیل شده است.
نت اسکیپ به وب به عنوان یک پلت‌فرم در قالب یک ایده نرم‌افزاری نگریست. قدرت اصلی این شرکت در مرورگر وب آن بود. استراتژی نت‌اسکیپ این بود که از قدرت انحصاری خود در عرصه مرورگرهای وب، به منظور فروش محصولات گران‌قیمت برای سرورها استفاده کند. کنترل استانداردها برای تعیین روش‌های نمایش اطلاعات در مرورگرهای وب در اختیار نت‌اسکیپ بود. این قدرت مشابه قدرتی بود که مایکروسافت در بازار کامپیوترهای شخصی به دست آورد. نت‌اسکیپ سرانجام فناوری WebTop را - فناوری که اطلاعات بازار، آب و هوا و اخبار را به طور مستقیم روی کامپیوتر کاربر نمایش می‌داد- معرفی کرد. وب تاپ در خدمت مشتریان نت‌اسکیپ بود و این شرکت آن را با اطلاعاتی که خریداران سرورهایش ارایه می‌دادند به‌روز می‌کرد. خیلی زود شرکت‌های تجاری از این فناوری برای ارایه آگهی به کاربران نت‌اسکیپ استفاده کردند.
DoubleClick نیز همچون گوگل فرزند دوران وب ۲ است. این شرکت از نرم‌افزار خود به شکل یک سرویس استفاده می‌کرد و امکانات پیشرفته‌ای را برای مدیریت داده‌ها توسعه داده بود و پیشرو سرویس‌های وب محسوب می‌شد. دلیل توقف آن‌ها این بود که تفکرشان متعلق به دهه ۹۰ بود، دورانی که وب روی انتشار اطلاعات متمرکز بود و نه مشارکت کاربران. وب ۲ به ما می‌آموزد که از تاثیر روش‌های هوشمندانه مدیریت اطلاعات برای دسترسی به تمام مرزهای وب و نه فقط بخش اصلی آن، استفاده کنیم.
در حال حاضر در حالی که شرکت‌هایی مانند گوگل و یاهو در حال ارایه سرویس‌های مختلف و خرید سایت‌های مختلف اینترنتی وب ۲ هستند، شرکت‌های دیگر نیز بیکار ننشسته‌اند و مدل‌های جدیدی برای رقابت با این غول‌ها در حال شکل‌گیری است.
روی آوردن به تبلیغات هوشمند، یکی از اهداف وب ۲ بود که کم‌کم جامه عمل می‌پوشد. گوگل و یاهو از اولین شرکت‌هایی بودند که تبلیغات هوشمند خود را ارایه کردند، یعنی تبلیغاتی که مرتبط با فضای وب است. یاهو فقط یک سال است که سرویس Smart Ads خود را فعال کرده است. شرکت نیویورکی Vibrant Media این سرویس را ارایه کرد و به تبلیغات درون متنی یا In-text Advertisement معروف شد. این سرویس یکی از رقیبان جدی گوگل و یاهو در امر تبلیغات است. در حالی که گوگل تبلیغات ویدیویی را تبلیغات نسل جدید اعلام کرد، شرکت Vibrant Media روی نسل جدید تبلیغات کار کرد و از سال گذشته چند روزنامه متعلق به شرکت Gannett به استفاده از تبلیغات درون متنی روی آوردند. ازجمله این روزنامه‌ها می‌توان به Indianapolis Star و arizonare public اشاره کرد. این شرکت تبلیغاتش را هر ماه در برابر دیدگان ۱۱۰ میلیون کاربر قرار می‌دهد و برای این کار از صفحات ۳ هزار سایت مختلف استفاده می‌کند.
تبلیغات درون متنی را شرکت‌هایی مانند فورد یا مایکروسافت می‌خرند، وقتی کاربری در یک صفحه وب اشاره‌گر ماوس را روی کلمات رنگی، یا کلماتی که زیر آن‌ها خط کشیده شده است ببرد، کادر کوچکی در بالای کلمه پدیدار می‌شود که ممکن است حاوی چند کلمه، پیام صوتی و حتی یک ویدیو باشد. این معنای واقعی نسل جدید تبلیغات است. این نوع تبلیغات بر خلاف تبلیغات گوگل و یاهو، نیاز به یک جای اختصاصی ندارد و تبلیغات ممکن است در هر جای صفحه قرار بگیرند. تعداد کلماتی که به آن‌ها تبلیغ اختصاص داده می‌شود در سایت Vibrant Media قابل تنظیم است. هنگامی که کد مخصوص نمایش تبلیغات در صفحه قرار می‌گیرد، Vibrant Media در پایگاه داده‌های خود جست‌وجو می‌کند. برای مثال، ۳ کلمه که بیشترین قابلیت پرداخت (ارزش مادی-تبلیغی) دارند را مشخص و تبلیغات برای آن‌ها به نمایش درمی‌آید.
منبع : هفته نامه بزرگراه فناوری


همچنین مشاهده کنید