سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا

گریه نوزادم از چه نوعی است؟


گریه نوزادم از چه نوعی است؟
وقتی كه نوزاد از رحم مادر وارد دنیای خارج می شود باید زمانی صرف شود تا خود را با محیط خارج وفق دهد. بنابراین تغییراتی برای نوزادان و والدینشان ایجاد می شود.
گریه قبل و بعد از خواب
چند ماهی طول می كشد تا مادر به عادات و منحنی رشد نوزاد خود آشنا شود. حتی اگر فرزند اولش نباشد باز هم كمی زمان لازم است تا نوزاد به عنوان فرد جدیدی در خانواده پذیرفته شود و والدین یاد بگیرند كه گریه قسمتی از پروسه رشد نوزاد است.
▪ نوزاد گریه خواهد كرد زیرا گریه در ابتدا زبان اصلی او برای ارتباط و اعلام نیازهایش است.
▪ چنانچه به گریه نوزاد خود توجه كنید به هیچ وجه او را لوس نكرده اید.
▪ تقریباً حدود ۱۰ درصد نوزادان در روز خیلی گریه می كنند شاید بیش از سه ساعت در ۲۴ ساعت.
▪ گاز معده ممكن است باعث گریه بیش از حد نوزاد در سه ماهه اول شود كه درمان آن به طور كامل نیز تقریباً ناممكن است اما راهكارهایی وجود دارد كه به آرام شدن آن كمك می كند.
▪ والدین احتیاج به كمی استراحت كوتاه در بین گریه ها دارند وگرنه گریه شدید نوزاد شرایط را برای آنها غیرقابل تحمل می كند.
گریه نوزاد، احساس درونیش را برای شما بازگو می كند و نوزاد با گریه می خواهد با مادرش ارتباط برقرار كند. ممكن است در ابتدا به درستی ندانید چه كاری برای آرام كردن گریه نوزادتان باید انجام دهید. اما كم كم و با گذشت چند هفته كاملاً بر این موضوع واقف خواهید شد.
نكات كلیدی
یك نوزاد طبیعی و سالم روزانه بین یك تا سه ساعت گریه می كند.
▪ مادر احتمالاً پس از گذشت ۱۰ تا ۱۴ روز متوجه نوع گریه نوزاد و خواسته او می شود.
گرسنگی، احساس درد یا خستگی انواع مختلف گریه است كه مادر باید بتواند آن را شناسایی كند.
▪ گریه به منظور جلب كردن توجه و نظر مادر است و شما باید زود نزد نوزاد خود بروید و متوجه شوید كه چه اتفاقی افتاده است.
▪ نوزاد هرگز برای اذیت كردن والدین خود گریه نمی كند زیرا در آن زمان نظر خاصی راجع به نیازهای شما ندارد و نمی داند گریه اش ممكن است چه حسی در شما ایجاد كند.
▪ نوزاد تازه متولد شده هیچگاه لوس نمی شود، شما ممكن است از اینكه پس از شنیدن گریه نوزاد خود به سوی او بروید، نگران لوس شدنش باشید یا نگران باشید كه بدعادت شود، اما این نگرانی كاملاً بی مورد است زیرا هرچقدر مادر در روزهای اول زندگی نوزاد سریعتر به واكنش هایش پاسخ دهد، نوزاد احساس امنیت بیشتری خواهد كرد.
▪ او احساس امنیت بیشتری خواهد كرد و متوجه می شود كه شما همیشه كنارش هستید و می تواند به شما اطمینان كند. البته بعدها منتظر بودن را نیز فرامی گیرد اما در روزهای آغازین نیاز دارد كه شما بسرعت كنارش بروید.
دلایل گریه
در روزهای آغازین قبل از اینكه برنامه غذایی نوزاد روی روال بیفتد و شما به آن عادت كنید، گرسنگی مهمترین دلیل گریه نوزاد است. در صورتی كه نگران برنامه غذایی و عادات او هستید می توانید با یك پزشك در مورد آن مشورت كنید.
دلایل دیگر گریه نوزاد عبارتند از:
۱) احساس گرما یا سرمای شدید
۲) گاز یا باد معده
۳) احتیاج به تعویض كهنه یا پوشك
۴) احساس خستگی و نیاز به همراهی و بازی
۵) احساس ناراحتی و نیاز به در آغوش گرفته شدن و نوازش شدن
۶) احساس درد
گریه بیش از حد:
برخی از نوزادان بیش از بقیه گریه می كنند كه دلایل آن می تواند:
۱) ماهیت و طبیعت خلق و خوی هر نوزاد با دیگری متفاوت است، برخی از نوزادان ایرادگیرتر و شلوغ تر از بقیه هستند بنابراین بیشتر گریه می كنند، گاهی اوقات نوزاد از بدو تولد اینجوری است و گریه بیش از حد او هیچ دلیل واضح و مشخصی نیز ندارد.
۲) نوزاد حساس: برخی از نوزادان به گرما و سرما حساستر هستند، دوست ندارند لباس بپوشند یا حمام بروند و نسبت به لمس شدن و تغییرات حساستر هستند.
۳) تولدهای مختلف: مثلاً نوزادانی كه زودتر از موعد مقرر به دنیا آمده اند و یا تحت مراقبت های خاصی قرار گرفته اند.
۴) تغییرات محیطی: برخی نوزادان نسبت به تغییرات محیط اطراف یا تغییر در عادات نگاهداری و مراقبتشان حساستر هستند.
۵) مرحله جدید رشد: نوزادان معمولاً قبل از قدم نهادن به مرحله وسیع تر رشد و یادگیری بیشتر گریه می كنند.
۶) تنش و فشار عصبی: برخی از نوزادان تحت فشار بودن والدین خود را احساس می كنند و روی رفتارشان تأثیر می گذارد. البته كمی گیج كننده است كه گریه بیش از حد نوزاد باعث ایجاد تنش در والدین می شود یا تنش والدین باعث گریه نوزاد می شود.
۷) باد و گاز معده
چگونه گریه نوزاد خود را آرام كنم؟
به نوزاد خود شیر بدهید، شیر مادر یا شیر شیشه فرقی ندارد. گاهی اوقات نیز مكیدن شصت و دیگر انگشتان باعث ایجاد آرامش و آرام شدن گریه نوزاد می شود.
▪ نوزاد خود را در آغوش بگیرید، به خود كاملاً نزدیك كنید و برای مدتی در همین حالت باقی بمانید.
▪ موسیقی: صدای آهنگ و موسیقی می تواند باعث آرام شدن نوزاد شود، حتی صدای وزوز ماشین لباسشویی و یا دستگاه جاروبرقی نیز می تواند به آرام شدن گریه نوزاد كمك كند.
▪ حركت: نوزاد را در میان بازوان خود بگیرید یا در گهواره بگذارید و تكان دهید و چنانچه حوصله داشتید او را در كالسكه یا صندلی مخصوص بگذارید و در ماشین بگذارید و اندكی با ماشین در خیابان ها بچرخید.
▪ هوای تازه: نوزاد خود را در آغوش بگیرید و از منزل خارج شوید و در هوای آزاد كمی قدم بزنید.
▪ باد: برخی نوزادان در اثر در معرض باد قرار گرفتن احساس بهتری دارند كه در این صورت بهتر است نوزاد را به سمت خود در آغوش بكشید و به آرامی پشتش و كمرش را نواز كنید.
▪ حمام كردن : برخی از نوزادن در اثر حمام آب گرم آرام می شوند، البته حمام كردن گاهی نتیجه معكوس دارد، این بستگی به خلق و خوی نوزاد دارد به هر حال مادر بهتر از هر كس اخلاق نوزادش را می شناسد.
▪ سكوت كامل: بعد از غذا دادن به نوزاد او را در یك جای ساكت و بی صدایی قرار دهید، البته بدانید كه ممكن است تا قبل از به خواب رفتن چند دقیقه ای گریه كند.
گریه نوزادان ۳ تا ۱۲ ماه:
معمولاً نوزادان پس از گذشت سه ماه كمتر گریه می كنند، اما برخی نیز تا سه ماه نیز گریه نمی كنند اما از ۸ یا ۹ ماهگی گریه را آغاز می كنند.
۱) عصبانیت و نگرانی: بخصوص پس از ۷ تا ۸ ماهگی، وقتی شما از حوزه دید نوزاد خارج می شوید، نگران می شود و این نگرانی بیشتر و بیشتر می شود وقتی برای مدتی هر چند كوتاه از شما دور باشد.
۲) خواهان بودن با شما است: گریه نوزاد گاهی به این دلیل است كه می خواهد مادرش كنارش بیاید و او را نوازش كند و با گریه خود می خواهد به شما بفهماند كه به بودن شما نیاز دارد.
۳) دندان درآوردن: برخی نوزادان موقع دندان درآوردن بیشتر گریه می كنند.
۴) ترس های جدید: گاهی اوقات نوزاد بدون داشتن دلیل واضحی احساس ترس می كند، به طور مثال ممكن است از صدای جاروبرقی یا حیوانات خاصی دچار وحشت شود یا از حمام كردن بترسد.
۵) عدم آرامش مطلق: ممكن است احساس آرامش نداشته باشد مثلاً اسباب بازی یا وسیله مورد علاقه اش كه مایه آرامشش بوده است، از دستش بیفتد یا فردی جایی از بدن او را لمس كند كه احساس درد كند.
۶) تكان ناگهانی: معمولاً زمانی اتفاق می افتد كه نوزاد حركت می كند. به طور ناگهانی زمین می خورد یا....
گریه شبانه:
نوزاد تا سه ماهگی ممكن است یك یا دو مرتبه در شب از خواب بیدار شود. اما در ۱۲ ماهگی از هر سه نوزاد، تنها یك نوزاد ممكن است شب از خواب بیدار شود. گریه شبانه برای مادر خیلی سخت است، زیرا خسته است و می خواهد استراحت كند، چنانچه گریه های شبانه و بیدار شدن از خواب نوزادتان ادامه داشت حتماً با یك پزشك در مورد عادات خواب نوزاد صحبت كنید.
سعی كنید نوزاد را با آرامش و لطافت در آغوش بگیرید در غیر این صورت ناراحتی شما را درك می كند و شروع به گریه می كند و حتی در صورت احساس استرس، سعی كنید لبخندی بر لب داشته باشید و با ماهیچه های راحت و ریلكس نوزاد خود را در آغوش بگیرید. زیرا نوزاد با آرامش و راحتی ماهیچه های شما آرام و ساكت می شود.
هرگز ناراحت نشوید
نوزاد شما برای همیشه گریه نمی كند و هر چقدر بزرگتر شود، به شما نزدیكتر می شود و گریه اش كمتر می شود. گاهی اوقات ممكن است در اثر گریه شدید او، كنترل اعصاب خود را از دست بدهید و او را بشدت تكان دهید كه این كار بسیار خطرناك است. چنانچه دچار چنین حالتی شدید نوزاد را در یك جای امن و ساكتی مثل گهواره یا تختش بگذارید و اول كمی خود را آرام كنید و وقتی آرامش خود را به دست آوردید سراغ نوزاد بروید و هرگز با احساس خشم و عصبانیت نزد او بازنگردید.

ترجمه: هلیا خرم
منبع: BBC
منبع : روزنامه ایران


همچنین مشاهده کنید