جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

۲۶ آبان: در شهر چه گذشت؟!


۲۶ آبان: در شهر چه گذشت؟!
گویا زمستان امسال باید نام مکان جدیدی را به فهرست بلندبالای پاتوق‌ راننده‌ها و دیگر افراد گریزان از سرمای بیرون از منزل اضافه کرد.
این پاتوق جدید شعبه‌های الکترونیکی ۲۴‌ ساعته‌ بانک‌ها هستند که در کنار کارایی مناسب و به موقع‌شان، افراد غیر کاربر باجه را نیز جذب خود می‌کنند.
بخاری‌های گرم داخل این باجه‌ها باعث شده برخی افراد برای گریز از سرمای هوا، دیروقت و با استفاده از کارت عابربانک خود وارد این باجه‌ها شوند.
هر چند ماموران نیروی انتظامی با چنین تجمعاتی در باجه‌ها برخورد می‌کنند اما به هر حال وجود این افراد در باجه‌های الکترونیکی ۲۴‌ ساعته امنیت، سلامت و بهداشت آنها را کاهش می‌دهد.
بنابراین بهتر است پیش از اینکه این اتاقک‌های زیبا و مفید رو به زشتی و شلوغی بروند، برای گرم شدن جای دیگری را انتخاب کنیم.
یاد‌آوری این نکته نیز ضروری است که تعبیر «پاتوق‌» به خودی خود معنای بدی ندارد و نشانگر اتلاف وقت نیست. برای نمونه یکی از برنامه‌های فرهنگی و جالب شهرداری تهران، معرفی پاتوق‌های کلانشهر تهران بوده و هست.
● سوپر نداریم
برخی جایگاه‌های سوخت به دارا بودن بنزین سوپر معروفند و برخی دیگر بالعکس. بنابراین صاحبان خودرو برای سوختگیری از جایگاه‌های دارای بنزین سوپر با صرف زمان و طی مسافت بیشتر، راهی این جایگاه‌ها می‌شوند. اما قصه به اینجا ختم نمی‌شود.
شهروندان مورد اشاره پس از اینکه چند ده‌ دقیقه‌ای را در صف‌های طولانی سپری کردند به تابلویی می‌رسند که به نوشداروی بعد از مرگ سهراب بیشتر شباهت دارد.
این تابلو با مضمون «سوپر نداریم» درست در جایی نصب شده که برای دیدن آن همان‌طور که گفته شد باید چند ده‌ دقیقه‌ای در صف مانده باشید. از سوی دیگر تابلوی یاد شده فقط با تکه نخی به تیر برق یا دیوار آویخته شده است.
این نوع نصب باعث چرخش تکه مقوا به این سو و آن‌سو می‌شودتاجایی که به محض وزیدن باد تکه مقوا چرخیده و راننده‌ها بدون دیدن تابلو از کنار آن عبور می‌کنند. در واقع رانندگان فقط در کنار نازل متوجه می‌شوند که از بنزین سوپر خبری نیست.
● چسب زخم یا پول خرد
کمبود پول خرد از جمله مشکلاتی است که دامنگیر بسیاری از اصناف از جمله رانندگان تاکسی و مغازه‌دارها می‌شود.
گاهی این معضل به اندازه‌ای جدی است که حتی فروشنده از فروش جنس خودداری می‌کند یا راننده تاکسی از مسافر می‌خواهد بقیه کرایه را که باید با پول خرد پرداخت شود، حلال کند.
این در حالی است که هر صنفی جایگزینی برای پول خرد ابداع کرده تا بتواند بخشی از این مشکل را حل کند. برای مثال سوپرمارکت‌ها به جای پول خرد، آدامس یا چسب زخم به مشتری می‌دهند.
این در حالی است که گاهی چسب زخم‌هایی که به دست مشتری داده می‌شود تاریخ گذشته و فاسد است. به این ترتیب اگر مشتری از دریافت باقیمانده پولش بگذرد، بهتر است تا اینکه از چسب زخم فاسد شده استفاده کند!
● شباهت خطرناک
آدامس یکی از خوردنی های مورد علاقه کودکان است که طعم شیرین آن برای آنها خوشایند است. این در حالی است که اخیرا انواعی از آدامس در بسته‌هایی شبیه قرص و کپسول تولید شده‌اند و این نکته می تواند برای کودکان خطرناک باشد.
به بیان بهتر از آنجایی که بسته‌بندی این ۲ محصول شبیه هم است، کودکان کم سن و سال ممکن است در صورت در دسترس بودن قرص و کپسول آنها را با آدامس اشتباه گرفته و مصرف کنند.
به همین دلیل توصیه می‌شود که والدین ضمن دور نگه داشتن دارو‌ها از دسترس کودکان که توصیه همیشگی کارشناسان است، بسته‌های آدامسی که همانند قرص و کپسول طراحی شده‌اند را نیز از مقابل چشم آنها دور کنند تا آنها دچار اشتباه نشوند.
البته چاره اصلی این کار، توقف تولید آدامس در بسته‌بندی‌های شبیه به بسته بندی قرص و کپسول است.
منبع : همشهری آنلاین


همچنین مشاهده کنید