شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

سردرد دردسرساز!


سردرد دردسرساز!
میگرن یکی از انواع سردرد است که در همه گروه های سنی دیده می شود و امروزه بیشتر افراد با آن مواجه هستند. این بیماری در زنان سه برابر بیش از مردان شیوع دارد و در ناحیه گیجگاهی احساس شده و معمولاً با دردهای تپنده همراه است. درد در بیشتر مواقع یک طرفه است و در برخی مواقع دوطرفه می شود.
این درد به گونه ای است که حتی موجب بیدارشدن فرد از خواب شده و ممکن است ساعتها طول بکشد. در برخی مواقع نیز درد بیش از حد شدید و در نتیجه بیمار به اختلال گفتاری یا بینایی مبتلا و از نور گریزان می شود. در این حالت شخص از انجام هر گونه فعالیتی ناتوان و وادار به استراحت در بستر می شود. در حالت های شدیدتر فرد دچار تهوع و استفراغ شدید و در ابتدا موجب دفع مواد غذایی و بعد صفراوی می شود. میگرن معمولاً دوبار در هفته با علائمی خاص فرد را گرفتار می کند که یکی از مهم ترین عوامل بروز آن وراثت است. میگرن موجب حساس شدن سلول های عصبی مغز شده و آلرژی و عوارض پوستی به دنبال دارد، بنابراین چنانچه قبل از عارضه پوستی، دارو بخورید ، سردرد متوقف و در غیراین صورت تأثیر آن کم می شود. نکته مهم این است که درمان دارویی در برخی افراد ناموفق است ، لذا این افراد باید از سایر شیوه های درمانی استفاده کنند. میگرن با حالاتی از قبیل اختلالات خلقی مثل افسردگی، احساس گرسنگی یا تشنگی در فرد بروز می کند و همه این موارد نشانه هایی است از این که ممکن است امروز یا صبح فردا میگرن شما عود کند. ورزش منظم در برنامه روزانه می تواند تا حدودی بروز حملات میگرنی را کاهش دهد.
● توصیه های طلایی
▪ استفاده از شکلات، غذاهای نمک اندود شده، برخی فرآورده های شیری، ماهی، بادمجان، گوجه فرنگی، فلفل، آلو و غذاهای چاشنی دار را محدود کنید.
▪ میزان مصرف غذاهای پرچرب، سرخ شده، گوشت و سوسیس و کالباس را به حداقل برسانید.
▪ وعده های غذایی خود را بیشتر و حجم آنها را کمتر کنید تا هیچگاه بشدت گرسنه نشوید. لذا، در طول روز از میان وعده ها استفاده کنید.
▪ برای تثبیت قندخون در میان وعده ها از مواد مغذی با قند ساده استفاده کنید.
▪ به میزان کافی بخوابید و در مقابل، پرخوابی نیز نکنید. اختلالات خواب در بروز سردرد تأثیر دارد.
▪ از عطر و ادوکلن استفاده کنید و در معرض آلودگی و دود دخانیات قرار نگیرید.
▪ از استحمام طولانی مدت و خیلی داغ خودداری کنید و از رفتن به اماکن شلوغ و همچنین خیلی گرم جداً بپرهیزید. گرم کردن دست موجب تشدید سردرد می شود.
▪ در مواقع سردرد از فعالیت های پراسترس خودداری کنید.
▪ برخی از داروها در بروز سردرد مؤثر هستند. سعی کنید قبل از مصرف هرگونه دارو، بروشور داخل آن را بخوبی خوانده یا با پزشک مشورت کنید.
▪ یبوست، مشکلات دهان و دندان و تغییرات هورمونی می توانند در بروز سردرد تأثیرگذار باشند.
▪ مهمترین نکته طلایی این است: با افراد مبتلا به میگرن مدارا کنید.

فاخته حاجی حسینی
منبع : روزنامه ایران


همچنین مشاهده کنید